آریا طاری

ماجرای فهرست خرید جدید جواد نکونام برای نیم‌فصل دوم لیگ برتر، حسابی سروصدا راه انداخته است. البته که هنوز یک فهرست رسمی هم منتشر نشده اما به نظر می‌رسد نکو برای نیم‌فصل دوم ستاره‌های مهمی می‌خواهد. سوال بزرگ اینجاست که آیا قهرمان نیم‌فصل اول لیگ برتر ایران برای قهرمانی در نیم‌فصل دوم، به یک انقلاب اساسی در ترکیبش نیاز دارد؟ بعید است پاسخ این سوال مثبت باشد. به نظر می‌رسد تنها اضافه شدن دو بازیکن جدید به ترکیب اصلی، استقلال را به یک تیم کامل و درخشان تبدیل خواهد کرد.

اینجا همه چیز امن است

در تابستان، نگرانی‌های زیادی در مورد وضعیت خط دروازه استقلال وجود داشت. چراکه سیدحسین فصل بسیار بدی را سپری کرده بود و اواخر فصل، انتقادهای زیاد از این دروازه‌بان، موجب شده بود که او تصمیم به جدایی از استقلال بگیرد. آبی‌ها در همان مقطع با گلر جوان و بااستعداد باشگاه هوادار یعنی خالدآبادی قرارداد امضا کردند و به هر قیمتی این گلر را به خدمت گرفتند. سیدحسین هم دوباره به تیم برگشت و به یکی از بهترین مهره‌های استقلال تبدیل شد. آبی‌ها همین حالا دو گلر بسیار خوب دارند و طبیعتا نکو در این بخش از زمین، هیچ خریدی برای تیمش انجام نخواهد داد.

خط دفاعی؛ یک سیلوا و دیگر هیچ!

استقلال نیم‌فصل اول لیگ را در شرایطی به پایان رساند که دو مدافع مهمش یعنی مرادمند و سلیمی آسیب دیده بودند. با این حال خلاء در خط دفاعی تیم احساس نشد و نفراتی مثل روزبه چشمی، آرمین سهرابیان و صالح حردانی به خوبی از پس وظایف دفاعی برآمدند. مصدومیت دو مدافع دیگر تیم هم به زودی تمام می‌شود. شاید استقلال نهایتا به یک مدافع دیگر نیاز دارد و بازیکنی مثل رافا سیلوا که هم تجربه حضور در این تیم را دارد و هم در دفاع سه نفره عالی به نظر می‌رسد، خرید جذابی برای این تیم خواهد بود. اگر این بازیکن به خط دفاعی استقلال اضافه شود، آنها دیگر در قلب دفاع هیچ مشکلی را احساس نخواهند کرد. در نتیجه پرونده مرکز دفاع نیز با این ترکیب بسته می‌شود.

اطمینان از کناره‌ها

بعید است نکو در پست وینگ بک نیز بازیکن جدیدی نیاز داشته باشد. در سمت راست کوین یامگا و صالح حردانی در ترکیب استقلال حضور دارند و برای سمت چپ نیز این باشگاه می‌تواند روی ابوالفضل جلالی و جعفر سلمانی حساب کند. استقلال برای دو وینگ بک در زمین، چهار گزینه آماده را در اختیار دارد و این یعنی باشگاه در این بخش از زمین نیز کاملا تکمیل شده است.

هافبک باکس تو باکس؛ نیاز مبرم تیم!

استقلال بیشتر از هر نقطه دیگری در زمین، در پست هافبک میانی به یک بازیکن جدید نیاز دارد. در پست هافبک دفاعی، امید حامدی‌فر و زبیر نیک‌نفس برای استقلال بازی می‌کنند و روزبه چشمی نیز در صورت تکمیل شدن خط دفاعی، به مرکز زمین برمی‌گردد. در نتیجه خیال استقلال از این بخش نیز راحت است. هافبک‌هایی مثل مهدی مهدی‌پور، سعید مهری و آرش رضاوند نیز نقش بسیار مثبت و موثری در استقلال دارند اما این تیم یک هافبک دونده و خلاق بین خطوط می‌خواهد که به انتقال بازی استقلال کمک کند. چراکه انتقال بازی در نیم‌فصل اول یکی از نقاط ضعف جدی استقلال بوده است. پس خرید یک هافبک سطح بالا، کمک زیادی به کامل شدن استقلال می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت که ترکیب آبی‌ها با جذب یک هافبک باکس و یک مدافع مرکزی، ترکیب کاملی برای قهرمانی لیگ برتر است. آیا جواد تصمیم دارد به جای پاسخ صرف به این نیازهای مهم، صرفا یک تیم کهکشانی را برای رقابت در نیم‌فصل دوم لیگ آماده کند؟

یک مهاجم جوان

اسم‌هایی مثل علیرضا جهانبخش یا علی قلی‌زاده در شرایطی در اطراف استقلال شنیده می‌شوند که این تیم عملا در ترکیبش جایی برای هیچ وینگری ندارد. این تیم با دو مهاجم مرکزی بازی می‌کند. آرمان رمضانی و مهرداد محمدی این هفته‌ها انتخاب‌های اول تیم هستند و پیمان بابایی و گوستاوو بلانکو نفرات بعدی تیم در خط حمله به شمار می‌روند. ظاهرا جواد تصمیم به فروش ارسلان مطهری گرفته است. استقلال در خط حمله هم تا حدود زیادی تکمیل است و شاید تنها یک مهاجم جوان بتواند انرژی بیشتری به خط حمله این تیم بدهد.

مدل فرهاد یا مدل ساپینتو؟

استقلال در نیم‌فصل اول لیگ برتر، بیشتر شبیه استقلال فرهاد بوده است. یک تیم هماهنگ و منسجم که کهکشانی نیست اما عملکرد بسیار خوبی در زمین دارد. شاید آنها در نیم‌فصل دوم به تیم ساپینتو تبدیل شوند. تیمی که بازیکنان درجه یک زیادی داشت اما نتیجه خوبی در فوتبال ایران به دست نیاورد. حالا تصمیم با نکونام است که تیمش را در نیم‌فصل دوم لیگ برتر به کدام تیم شبیه کند. این انتخاب بدون شک تاثیر زیادی در سرنوشت این فصل استقلال در رقابت‌های لیگ برتر بیست و سوم فوتبال ایران خواهد داشت.