پپ‌نوئل!

حالا که به آخرین روزهای سال میلادی ۲۰۲۳ رسیده‌ایم، همه چیز برای مرور ماجراهای مهم فوتبال در این سال آماده است. به نظر می‌رسد ۲۰۲۳، سال بسیار مهمی برای فوتبال بوده است. سالی که در آن، پپ گواردیولا برای دومین بار در دوران مربیگری‌اش سه‌گانه گرفت، لئو مسی برای هشتمین و آخرین بار توپ طلا برد و کریس رونالدو موجی از مهاجرت ستاره‌های فوتبال به کشور عربستان را رقم زد. این سال پر از ماجراهایی بود که تاثیر عمیقی روی دنیای فوتبال گذاشتند.

آریا طاری

کریستیانو؛   لورنس   عربستان!

اولین روز سال ۲۰۲۳ با یک خبر باورنکردنی شروع شد. کریستیانو رونالدو به پیشنهاد النصر پاسخ مثبت داد و در ازای دریافت ۲۰۰ میلیون یورو برای هر فصل، رسما به لیگ عربستان پیوست. خیلی زود ستاره‌های بزرگی مثل بنزما، میتروویچ، کانته، نیمار و... نیز مسیر رونالدو را دنبال کردند و راهی این لیگ شدند تا یکی از پرستاره‌ترین لیگ‌های دنیای فوتبال، بیرون از اروپا شکل بگیرد. این تجربه کریس، فضای فوتبال آسیا را نسبت به همیشه متفاوت کرد. رونالدو حالا مشغول سپری کردن زندگی‌اش در عربستان است و از این تجربه نیز راضی به نظر می‌رسد. شاید همکاری‌های او با این کشور حتی بعد از دوران فوتبالش نیز ادامه پیدا کند.

لئو   مسی؛   دست‌نیافتنی‌تر   از   همیشه

اما مهم‌ترین اتفاق این سال چه بود؟ توپ طلای لئو مسی. هشتمین توپ طلای یک نابغه. او حالا سه توپ طلا بیشتر از رونالدو دارد و در تاریخ فوتبال دست‌نیافتنی‌تر از همیشه شده است. لئو با آرژانتین، جام جهانی را فتح کرد و عملکردی استثنایی در این تورنمنت داشت. نمایش‌های فردی فوق‌العاده این بازیکن، تاثیر زیادی روی موفقیت آلبی‌سلسته در این جام گذاشت و همین کافی بود تا مسی، باز هم توپ طلا را به دست بیاورد. او در همین سال از فوتبال اروپا نیز جدا شد و به اینترمیامی رفت و فقط بعد از چند بازی برای این تیم، یک جام نیز در فوتبال آمریکا به دست آورد.

هیچ مربی دیگری در سال ۲۰۲۳ موفق‌تر و خوشحال‌تر از پپ گواردیولا نبود. او پس از بردن لیگ و اف.ای کاپ، برای اولین بار در تاریخ سیتی را روی سکوی اول لیگ قهرمانان اروپا قرار داد و با بردن سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها، بهترین باشگاه فوتبال در سال میلادی ۲۰۲۳ شد

جنجال‌های   یک   بوسه

در سالی که گذشت، اسپانیا قهرمان جام جهانی زنان شد و آیتانا بونماتی نیز توپ طلای زنان را به خودش اختصاص داد. همه این موفقیت بزرگ اما تحت تاثیر یک بوسه قرار گرفت. بوسه روبیالس و جنی هرموسو روی سکوی قهرمانی، خبرساز شد و رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا که بعد از این اتفاق در برابر اصرارها برای استعفا مقاومت کرده بود، از سوی فیفا از حضور در همه فعالیت‌های فوتبالی منع شد. این حرکت عجیب، فوتبال اسپانیا را تحت تاثیر قرار داد و عملا موفقیت بزرگ تیم ملی زنان این کشور را به حاشیه برد. اتفاقی که خشم عمومی جامعه اسپانیا از روبیالس را به همراه داشت.

پنج   جام   برای آقای   گواردیولا

هیچ مربی دیگری در سال ۲۰۲۳ موفق‌تر و خوشحال‌تر از پپ گواردیولا نبود. او باز هم بر اساس همان عادت همیشگی، منچسترسیتی را قهرمان رقابت‌های لیگ برتر کرد اما این بزرگ‌ترین پیروزی‌اش به شمار نمی‌رفت. او پس از بردن لیگ و اف.ای کاپ، برای اولین بار در تاریخ سیتی را روی سکوی اول لیگ قهرمانان اروپا قرار داد. این تیم رویایی سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها را نیز برد تا با پنج جام، بهترین باشگاه فوتبال در سال میلادی ۲۰۲۳ باشد.

خداحافظ   اسطوره

مرگ پله بدون شک یکی از تلخ‌ترین لحظه‌های این سال به شمار می‌رفت. چهره افسانه‌ای فوتبال برزیل بعد از مدتی مبارزه با بیماری، جانش را از دست داد و نه فقط مردم برزیل، بلکه اهالی فوتبال در همه دنیا را به شدت غمگین کرد. ادسون آرانتس دو نا سیمنتو در همه این سال‌ها، زندگی‌اش را در مسیر فوتبال قرار داده بود. او از همان سال‌های نوجوانی با توپ فوتبال جادو می‌کرد و سه بار هم با برزیل قهرمان جام جهانی شد. در تلخ‌ترین سال زندگی هواداران سانتوس، این باشگاه نیز مدتی بعد از مرگ پله برای اولین بار در همه تاریخ به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

تیم   دیگو   قهرمان   شد!

دیگر این جمله تکراری شده اما باز هم شنیدنش جالب به نظر می‌رسد. اینکه مهم‌ترین آرزوهای دیگو مارادونا پس از مرگ او برآورده شدند. چند ماه پس از قهرمانی آرژانتین در جام جهانی، ناپولی نیز موفق شد رقابت‌های سری آ را با درخشش ستاره‌هایی مثل اوسیمن و کواراتسخلیا ببرد. آخرین قهرمانی این باشگاه در لیگ ایتالیا به همان سال‌های حضور دیگو مارادونا مربوط می‌شد اما ناپولی این بار در استادیوم مارادونا قهرمانی را جشن گرفت. جالب اینکه اسپالتی مدتی بعد از این قهرمانی باشگاه را ترک کرد. او حالا سرمربی تیم ملی ایتالیا به حساب می‌آید.

شکار   با    ژاوی

بارسلونا نیز در سال ۲۰۲۳ موفق شد پس از چند فصل رقابت‌های لالیگا را از آن خودش کند. تیم ژاوی شانس خوبی برای بردن دوگانه داشت اما در کوپا‌دل‌ری روبه‌روی رئال مادرید حذف شد. شاید عجیب به نظر برسد اما این تنها جام تیم آنجلوتی در سال ۲۰۲۳ به شمار می‌رفت. قهرمانی با بارسا در قامت مربی، موفقیت بزرگی برای ژاوی بود. او به عنوان بازیکن نیز چند بار توانسته بود این قهرمانی را جشن بگیرد.

ایبرا،   فوتبال   را   بازنشسته   کرد!

یکی از خاص‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال نیز در سال ۲۰۲۳ کفش‌ها را آویخت. زلاتان در ۴۱ سالگی بالاخره تصمیم گرفت به دوران بازی‌اش پایان بدهد. البته اگر از خودش بپرسیم، احتمالا معتقد خواهد بود که او، فوتبال را بازنشسته کرده است! ایبراهیموویچ که این روزها به عنوان مدیر به باشگاه میلان اضافه شده، حتی در روز خداحافظی نیز از رفتارهای خاص همیشگی‌اش فاصله نگرفت و چند تا از آن پاسخ‌های همیشه منحصربه‌فردش را به هواداران ورونا که در گوشه‌ای از سن سیرو او را هو می‌کردند، داد. ایبراست دیگر. چه انتظاری دارید؟

هفته   باورنکردنی   بوندس‌لیگا

در سال ۲۰۲۳ بعد از مدت‌ها، رقابت قهرمانی بوندس‌لیگا جذاب شد. تصمیم عجیب مدیران بایرن برای برکنار کردن ناگلزمن در میانه فصل، این تیم را حسابی به هم ریخت. توخل امتیازهای بسیار زیادی از دست داد و صدر جدول را به دورتموند تقدیم کرد. زردها در آخرین دیدار خانگی فصل یک برد می‌خواستند تا قهرمانی را جشن بگیرند اما متوقف شدند و نشان دادند که دیگر به بازنده بودن، خو گرفته‌اند. جالب اینکه همزمان با جشن قهرمانی بایرن، اولیور کان و حسن صالح حمیدزیچ از این باشگاه اخراج شد. بلینگام نیز دورتموند بازنده را به مقصد رئال ترک کرد و ماه‌های شگفت‌آوری را در تیم جدیدش پشت سر گذاشت.

باز هم  تو    نیمار؟

یکی از دردناک‌ترین مصدومیت‌ها در سال ۲۰۲۳ برای نیمار اتفاق افتاد. بازیکنی که در ترکیب الهلال، فقط یک گل به نساجی زد و کمی بعد با مصدومیتی وحشتناک روبه‌رو شد. مصدومیتی که گفته می‌شد حتی شانس حضور او را در رقابت‌های تابستان آینده کوپا آمه‌ریکا خواهد گرفت. بدون شک عربستانی‌ها همین حالا نیز از این خرید پشیمان هستند. آنها هزینه زیادی برای نیمار انجام دادند اما این بازیکن پس از تنها چند بازی، همه فصل را از دست داد و به کشورش برگشت.

ایتالیا،   بازنده   فینال‌ها

قهرمانی جام جهانی زیر ۲۰ سال در سال ۲۰۲۳ به اروگوئه رسید. فینال این بازی‌ها درست در همان روزهایی انجام شد که ایتالیا مدام در فینال‌های فوتبالی مثل فینال لیگ قهرمانان شکست می‌خورد. تک گل لوچیانو رودریگز در فینال، این موفقیت بزرگ را برای فوتبال اروگوئه رقم زد. جایزه بهترین گلزن و بهترین بازیکن این رقابت‌ها اما به چزاره کاسادی از فوتبال ایتالیا رسید. سنگربان این تیم نیز به عنوان بهترین گلر رقابت‌ها معرفی شد. با این حال این اروگوئه‌ای‌ها بودند که جام قهرمانی را بالای سر بردند.

یک  قهرمان   اروپایی

پایان فینال تمام اروپایی جام جهانی نوجوانان در این سال نیز، قهرمانی آلمان را رقم زد. در تورنمنتی که ایران در آن برزیل را شکست داده بود تا به دور حذفی راه پیدا کند، آلمان و فرانسه فینالیست شدند و این ژرمن‌ها بودند که با شکست دادن حریف در پنالتی‌ها، قهرمانی را از آن خودشان کردند. با این حال بیشتر از هر ستاره دیگری در این تورنمنت، کلودیو اچه‌وری از آرژانتین مورد توجه قرار گرفت. چراکه او با هت‌تریک روبه‌روی برزیل، بهترین نمایش فردی جام را برای خودش رقم زده بود.