آریا رهنورد

اعتماد به نفس؛ این روزها هیچ تیمی به اندازه سپاهان، این عبارت را تعریف نمی‌کند. تیمی که از همان دقیقه یک به «برنده‌ها» شباهت دارد و حریفانش را یک به یک به درون آتش پرتاب می‌کند. سپاهان به لحاظ فنی نه فقط بهترین تیم این فصل، بلکه یکی از بهترین تیم‌های یک دهه اخیر فوتبال ایران را در لیگ بیست و سوم خلق کرده است. تیمی که اگر با کسر امتیاز روبه‌رو نمی‌شد، حالا با اختلاف در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار داشت.

هر   بازی  گل   می‌زنند: سپاهان در این فصل ۱۸ بازی انجام داده و در ۱۷ بازی موفق به گلزنی شده است. تنها مسابقه‌ای که در آن عدد صفر روبه‌روی تعداد گل‌های زده سپاهان قرار گرفته، همان مسابقه برگزارنشده با الاتحاد است که با رای انضباطی به ضرر این تیم تمام شد. خط حمله سپاهان در این فصل، خارق‌العاده بوده است. اینکه آنها در هر مسابقه حداقل یک گل می‌زنند، می‌تواند تضمین بسیاری از موفقیت‌های این تیم باشد. سپاهان چنان بازی‌اش را به حریف تحمیل می‌کند که عقب زمین، اصلا فشاری به این تیم نمی‌آید.

مورایس،   گرگی   که   بالان   دیده   است!: ژوزه مورایس در این فصل، فقط قهرمانی می‌خواهد. او که به عنوان دستیار ژوزه مورینیو در باشگاه‌های بزرگ دنیای فوتبال کار کرده، به عنوان سرمربی هم توانسته لیگ‌های سخت و دشوار کره جنوبی و عربستان را ببرد. ژوزه می‌خواهد سومین لیگ آسیایی را نیز به کارنامه پرافتخارش اضافه کند. او تجربه بسیار زیادی دارد و تا امروز به خوبی توانسته این تجربه را به تیمش نیز انتقال بدهد. کیفیت فردی همه بازیکنانی که با این مربی کار کرده‌اند، به شکل قابل توجهی بهتر شده است.

عمق   اسکواد،   با   فاصله   بهترین   هستند: هیچ تیمی در فوتبال ایران، به اندازه سپاهان بازیکن شاخص و آماده ندارد. همین کاوه رضایی که در این تیم نیمکت‌نشین شده و پس از ورود به زمین گل می‌زند، در همه تیم‌های دیگر لیگ فیکس می‌شد. بسیاری از تیم‌های فوتبال ایران در حسرت داشتن یک مهاجم گلزن هستند اما سپاهان کاوه رضایی، شهریار مغانلو، عیسی آل‌کثیر، رضا اسدی و... را در اختیار دارد. این تیم در هر پست دارای حداقل دو بازیکن خوب است و هیچ محرومیت و مصدومیتی نیز شرایط را برایش تغییر نمی‌دهد.

ستاره‌هایی  که   اضافه   می‌شوند: تازه ترکیب فعلی سپاهان، هنوز ترکیب کاملی نیست. امید نورافکن که نتوانست در نیم‌فصل اول برای این باشگاه به میدان برود، از شروع نیم‌فصل دوم برای تیم مورایس بازی خواهد کرد. احتمال دارد که سپاهانی‌ها یک مدافع میانی نیز جذب کنند. آنها به دنبال امضای قرارداد با گئورگی گولسیانی نیز هستند. اگر این مدافع نیز به سپاهان اضافه شود، این تیم دیگر عملا در مسیر بردن لیگ مهارنشدنی خواهد بود. سپاهان با این نفرات، شانس زیادی برای موفقیت در فوتبال ایران دارد و در حقیقت مجهزترین تیم در رقابت‌های فوتبال باشگاهی ایران به نظر می‌رسد. یک تیم کامل که همه جای زمین، خیال مربی‌اش را از داشتن بازیکن آماده راحت کرده است.

جوان‌ها   و   درخششی   خیره‌کننده: یکی از ویژگی‌های مهم سپاهان که تا این اندازه در تیم دیگری از لیگ برتر ایران دیده نمی‌شود، نقش موثر مهره‌های جوان تیم در ترکیب اصلی است. نفراتی مثل جواد حسین‌نژاد، محمد قربانی، آریا یوسفی و... در همین سن و سال به اردوی تیم ملی هم راه پیدا کرده‌اند. در اختیار داشتن این نفرات جوان موجب می‌شود سپاهان حتی در اوج فشردگی برنامه‌های لیگ، هیچ مشکلی نداشته باشد. مورایس در یک بازی حتی یکی از نفرات ملی‌پوش تیمش را از ابتدا بازی نداد اما باز هم برنده مسابقه شد. این قابلیت تقریبا در تیم دیگری تا این اندازه پررنگ نیست.

رقبا   و   احتمال   کسر   امتیاز: سپاهان در ۱۲ بازی لیگ برتر، ۱۰ بار برنده شده و فقط یک بار شکست خورده است. این تیم با کسر چهار امتیاز روبه‌رو شده و همچنان مدعی شماره یک قهرمانی است. این احتمال وجود دارد که تیم‌هایی مثل استقلال یا تراکتور، با کسر امتیاز در ادامه فصل روبه‌رو شوند اما این خطر برای سپاهان دیگر رفع شده است. ظاهرا داشتن یک تیم فوق‌العاده به کسر این چهار امتیاز نیز می‌ارزید.

این   گلر   درجه  یک: تجربه نشان می‌دهد داشتن یک سنگربان مطمئن، نقش بسیار موثری در موفقیت تیم‌ها در لیگ دارد. پیام نیازمند نیز فصل درخشانی را در ترکیب سپاهان سپری می‌کند. پس از جدایی پیام و رفتن او به پرتغال، سپاهان روی خط دروازه روزهای خوبی را سپری نکرد اما با بازگشت دوباره پیام، خیال آنها بار دیگر از خط دروازه راحت شد. نیازمند تا پایان این فصل نیز مشکلی برای همراهی سپاهان ندارد اما برای فصل آینده احتمال سرباز شدن این بازیکن زیاد است. گلر دوم این روزهای تیم ملی، بدون تردید یکی از دلایل بالانشینی سپاهانی‌ها در جدول لیگ به شمار می‌رود. دروازه‌بانی که با سیوهای دیدنی‌اش، سپاهان را از هر خطری دور نگه می‌دارد.