بازی معمولی، هیجان افراطی!

دربی همیشه همین است. تقریبا همیشه هیجان بازی از متن آن سبقت می‌گیرد و این بار هم که پای وی.ای.آر وسط بود، همه چیز نفس‌گیرتر شده بود. شهرآورد تهران در هر دو نیمه، دقایق هدررفته بسیار زیادی داشت و به طور کلی مسابقه مفیدی به حساب نمی‌آمد. یک نگاه ساده به فهرست برنده‌ها و بازنده‌های این بازی نشان می‌دهد که یافتن بازیکنان درخشان در چنین نبردی، بیش از حد دشوار است. به لحاظ فوتبالی، این نمایشی نبود که نمره بالایی برای دو تیم به همراه بیاورد.

آریا رهنورد

بازنده‌ها: 

علی نعمتی

وقتی صحنه مشکوک به پنالتی درون محوطه جریمه استقلال اتفاق افتاد، خیلی‌ها در نگاه اول باور داشتند که خطایی در کار نبوده است. با این حال در بررسی‌های بیشتر و با نظر کارشناسان داوری مشخص شد که خطا اتفاق افتاده و اعلام پنالتی به سود استقلال تصمیم درستی بوده است. این تکل از علی نعمتی، اوج حرفه‌ای نبودن این بازیکن به شمار می‌رفت. او تنها لحظاتی قبل درون محوطه با بازیکن استقلال برخورد داشت و صحنه به وی.ای.آر رفته بود. طبیعتا چنین بازیکنی دیگر نباید روی پای حریف تکل بزند و به همین سادگی بازی را دوباره به وی.ای.آر بکشاند. پرسپولیس این برد را بیشتر از هر کسی به خاطر علی نعمتی از دست داد. بازیکنی که درون محوطه جریمه بی‌تجربه ظاهر شد و یک نمایش نه‌چندان خوب دیگر را نیز در لباس پرسپولیس پشت سر گذاشت.

آرمین سهرابیان

ناآماده‌ترین بازیکن استقلال در شهرآورد بدون شک آرمین سهرابیان بود. بازیکنی که در نیمه اول دائما به زیر توپ می‌زد و هیچ کمکی به ساخت بازی تیم نکو نمی‌کرد. او در نیمه دوم نیز مرتکب یک اشتباه وحشتناک شد و عملا عامل اصلی گل امید عالیشاه خودش بود که با یک پاس رو به عقب بسیار بد به حسینی، کاپیتان تیم را به دردسر انداخت. نکو آنقدر از آرمین ناراضی بود که او را تعویض کرد و اجازه نداد این مدافع تا پایان ۹۰ دقیقه در زمین مسابقه باقی بماند.

سعید صادقی

بدترین فرم سعید صادقی در پرسپولیس، این روزها در حال رقم خوردن است. بازیکنی که نه نفوذهای خوبی انجام می‌دهد، نه پاسکاری قابل توجهی دارد و نه شوت‌های معروفش را می‌زند. سعید این روزها به یک بازیکن کاملا معمولی در تیم یحیی تبدیل شده و هیچ باری را از روی دوش این تیم برنمی‌دارد. صادقی با سروصدای بسیار زیادی راهی پرسپولیس شد و انتظار می‌رفت یک ستاره کلیدی برای این تیم باشد اما آمار او در این فصل ، به هیچ وجه آمار خوبی نیست. صادقی هر چند ماه یک بار یک نمایش نسبتا خوب را در زمین پیاده می‌کند و پس از آن دوباره خاموش می‌شود.

وقتی صحنه مشکوک به پنالتی درون محوطه جریمه استقلال اتفاق افتاد، خیلی‌ها در نگاه اول باور داشتند که خطایی در کار نبوده است. اما با بررسی‌های بیشتر مشخص شد اعلام پنالتی به سود استقلال تصمیم درستی بوده است. درواقع پرسپولیس این برد را بیشتر از هر کسی به خاطر علی نعمتی از دست داد 

امید حامدی‌فر

هافبک دفاعی استقلال بسیار خوش‌شانس بود که تا پایان این بازی در زمین مسابقه باقی ماند. امید در پستی به میدان می‌رود که اخطار گرفتن کاملا روی سبک بازی‌اش موثر است. این بازیکن اما به ساده‌ترین شکل ممکن و تنها به خاطر اعتراض به داور، کارت زرد دریافت کرد. او در نیمه دوم به خاطر یک حرکت خشن روی پای شهاب زاهدی، باید از زمین مسابقه اخراج می‌شد اما این صحنه از دید داور دور ماند و وی.ای.آر نیز کمکی به موعود نکرد. بنیادی‌فر اگر دوباره این صحنه را می‌دید، باید حداقل یک اخطار به حامدی‌فر نشان می‌داد و او با کارت زرد دوم، ناچار به ترک زمین مسابقه بود. جالب اینکه حتی بعد از رقم خوردن چنین صحنه‌ای، نکو تصمیم به تعویض این هافبک نگرفت و او را تا آخرین لحظه در زمین مسابقه نگه اشت.

مهدی ترابی

سرعت پیشرفت مهدی ترابی در پرسپولیس، سرعت بسیار کمی به نظر  می‌رسد. او باید تا امروز به یک سوپراستار در این تیم تبدیل می‌شد اما تعداد بازی‌های بد و معمولی این بازیکن در پرسپولیس، خیلی زیاد شده است. مهدی در بازی‌های بزرگ گره کار را برای پرسپولیس باز نمی‌کند. او این فصل نه در لیگ برتر عملکرد خوبی داشته و نه در لیگ قهرمانان آسیا خودی نشان داده است. ترابی این روزها کاملا دور از فرم ایده‌آل به نظر می‌رسد و کیفیت او اصلا تعریفی ندارد. این عملکرد برای چنین بازیکنی، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

جواد نکونام

تیم او از شکست در دربی فاصله گرفت اما اتفاقاتی که برای خودش افتاد، چندان خوب محسوب نمی‌شد. نکو در این بازی در حال دستور دادن به گلر تیمش برای خوابیدن روی زمین و کشتن وقت بازی دیده شد. قبل از آن، شادی بیش از حد او برای زدن گل تساوی به پرسپولییس نیز در بین فوتبالی‌ها به شدت سوژه شد. استقلال به طور کلی در این بازی چندان خوب بازی نکرد و شاید کمی خوش‌شانس بود که در این جدال در نهایت بازنده نشد. نباختن، مهم‌ترین اولویت جواد در اولین دربی‌اش به عنوان مربی به شمار می‌رفت اما در نهایت او با رفتارش در کنار زمین، برچسب‌های تازه‌ای را برای خودش خرید.

کوین باز هم ثابت کرد که با اختلاف بهترین پنالتی‌زن حال حاضر فوتبال ایران است. پس وقتی بازیکنی مثل او را در اختیار دارید، طبیعی است که به محض رفتن انگشت داور به طرف نقطه پنالتی، گل‌تان را زود جشن بگیرید

دانیال اسماعیلی‌فر

اواسط نیمه دوم بازی، با مصدومیت از زمین خارج شد اما تا قبل از این مصدومیت هم هیچ‌کس چیز خاصی از دانیال ندیده بود. اسماعیلی‌فر این روزها به یکی از نقاط ضعف پرسپولیس تبدیل شده است. بازیکنی که در دربی هم هیچ مشارکت سازنده‌ای در حملات تیمش نداشت. شاید وقت آن رسیده که یحیی او را روی نیمکت قرار بدهد و به سراغ بازیکنان دیگری در این تیم برود. عملکرد این بازیکن در پرسپولیس اصلا امیدوارکننده نبود و دانیال با این کیفیت اصلا نباید به ماندن در جمع قرمزها برای سال‌های طولانی‌تر امیدوار باشد.

حسین کنعانی

مدافع ملی‌پوش پرسپولیس پس از مرتضی، دیگر آن کنعانی قبلی نشده است. او بازیکنی است که همیشه در پاس دادن و بازیسازی شراکت داشته اما این بار فقط به زیر توپ می‌زد و اصلا خوب بازی نکرد. کنعانی روی زمین و هوا، دیگر به آن مدافع قبلی برای پرسپولیس تبدیل نشده است. او با این نمایش در جام ملت‌ها نیز نمی‌تواند به تیم ملی کمک کند. حالا که دیگر خبری از مرتضی نیست، کنعانی باید خیلی بهتر از این ظاهر شود تا بتواند خودش را دوباره به همان فرم قبلی برگرداند.

برنده‌ها: 

امید   عالیشاه

از این آشناتر نمی‌شد. باز هم دربی، باز هم گل و باز هم کارت زرد. امید عالیشاه عادت دارد که بعد از زدن هر گل به استقلال، پیراهنش را دربیاورد. درست همان‌طور که استیون جرارد عادت داشت بعد از زدن هر گل به یونایتد، دوربین را ببوسد! امید تنها ۶ دقیقه بعد از ورود به زمین، با یک شوت دیدنی دروازه را باز کرد. این سومین گل او به آبی‌های پایتخت بود. عالیشاه لحظاتی بعد این شانس را داشت که تیر خلاص را هم به حریف بزند اما شوت دیدنی‌اش با اختلاف بسیار کم به بیرون رفت تا استقلال در بازی بماند. ورود این بازیکن به زمین، خون تازه‌ای به فاز هجومی پرسپولیس اضافه کرد.

کوین یامگا

قبلا در یک برنامه از او پرسیده شده بود که اگر در وقت‌های اضافه دربی در حالی که تیمش عقب است برای استقلال پنالتی گرفته شود، چه خواهد کرد. جواب او، دقیقا همان کاری بود که در زمین انجام داد. پشت ضربه ایستاد، توپ را گل کرد و استقلال را از باخت حتمی نجات داد. کوین باز هم ثابت کرد که با اختلاف بهترین پنالتی‌زن حال حاضر فوتبال ایران است. پس وقتی بازیکنی مثل او را در اختیار دارید، طبیعی است که به محض رفتن انگشت داور به طرف نقطه پنالتی، گل‌تان را زود جشن بگیرید! 

آرش رضاوند

در لحظات حساس و سخت دربی، برای تیمش پنالتی گرفت و با این شیوه، روی بازی اثرگذار بود. آرش در تیم نکو، بازیکن بسیار مهمی به شمار می‌رود. بازیکنی که در این تیم شرایط بسیار خوبی دارد و دوباره توانسته به روزهای خوب برگردد. نام او حالا به عنوان یکی از بازیکنانی در تاریخ دربی ثبت می‌شود که یکی از دیرهنگام‌ترین پنالتی‌های تاریخ این بازی را گرفته است. این تاثیر مثبتی بود که آرش روی بازی استقلال گذاشت.