آریا طاری

چرا این شهرآورد به لحاظ فنی مسابقه بسیار جذابی خواهد شد؟ به دو دلیل؛ اول اینکه هر دو مربی مردانی تاکتیکی هستند و به امضای خاص خودشان در سبک بازی تیم رسیده‌اند و دوم اینکه فرم مطلوب آنها کاملا در تضاد با یکدیگر است. پس این یک شطرنج تمام‌عیار خواهد بود. جدال بین تیم‌هایی که یکی از آنها علاقه زیادی به بازی کردن با توپ دارد و دیگری وقتی توپ در اختیار حریف است، خطرناک‌تر بازی می‌کند. این تضاد، جذابیت‌های زیادی را برای این بازی رقم خواهد زد.

استقلال و داستان چشم اسفندیار

تیمی که با سه مدافع مرکزی بازی می‌کند، حداقل باید پنج مدافع میانی تخصصی داشته باشد. استقلال اما با سه مدافع میانی تخصصی و یک روزبه چشمی که قابلیت بازی در قلب دفاع را دارد، به سراغ این شیوه رفته است. اگر تیم نکو در طول فصل هیچ مصدومی نمی‌داد، ترکیب سه نفره مرادمند، سلیمی و سهرابیان ترکیب خوبی برای دفاع این تیم به نظر می‌رسید اما مرادمند روبه‌روی تراکتور مصدوم شد و حداقل تا پایان نیم‌فصل اول نمی‌تواند برای تیمش بازی کند. مرادمند همان بازیکنی است که آخرین گلزن استقلال در دربی به شمار می‌رود. اتفاق بدتر برای جواد، مصدومیت ایمان سلیمی روبه‌روی فولاد بود. البته کادر پزشکی استقلال در تلاش است تا به هر قیمتی این بازیکن را به مسابقه برساند. اگر ایمان به دربی برسد، ترکیب سه نفره خط دفاعی استقلال با روزبه چشمی، سلیمی و سهرابیان شکل خواهد گرفت. در صورت نرسیدن ایمان اما همه چیز دشوار خواهد شد. در این صورت نکو یا باید به سراغ دفاع چهارنفره برود و یا اینکه با قرار دادن نفراتی مثل ابوالفضل جلالی، امید حامدی‌فر یا صالح حردانی در دفاع، دست به ریسک بزند. صالح در اهواز، به عنوان یکی از سه مدافع میانی تیمش بازی کرد و نمایش بدی هم نداشت اما استقلال در آن بازی چندان تحت فشار نبود. با این حال شاید جواد در نهایت جلوتر از سیدحسین حسینی روی خط دروازه، به صالح حردانی، روزبه چشمی و آرمین سهرابیان در خط دفاع بازی بدهد. در این صورت، جلالی و یامگا دو وینگ‌بک استقلال خواهند. بود. در مرکز زمین نیز هافبک محبوب این فصل نکو یعنی امید حامدی‌فر به همراه مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند بازی می‌کنند. دو مهاجم استقلال نیز مهرداد محمدی و گوستاوو بلانکو هستند. اما استقلال چطور بازی خواهد کرد؟ این تیم در درجه اول روی پرس وحشتناکش حساب باز می‌کند. هر بار که هافبک‌های میانی پرسپولیس صاحب توپ شوند، پرس شدید هافبک‌های استقلال برای گرفتن توپ از راه می‌رسند. پرس و دوندگی بالا، اصلی‌ترین روش‌های بازی نکو هستند. از یاد نبریم که استقلال در استفاده از ضربات شروع مجدد نیز بهترین تیم لیگ برتر به شمار می‌رود.

پرسپولیس، پاس بده تا گل بزنی! 

علیرضا بیرانوند باز هم مرد اول قرمزها در دربی خواهد بود. سنگربانی که در آخرین شهرآورد تبدیل به کلید مبارزه تیمش برای پیروزی شد و البته چند هفته بعد در آستانه انتقال به استقلال بود! حدس‌زدن ترکیب دفاعی پرسپولیس نیز کار ساده‌ای است. چراکه این تیم گزینه چندانی به جز اسماعیلی‌فر، گولسیانی، حسین کنعانی و علی نعمتی برای بازی در خط دفاعی ندارد. این چهار نفر پس از مصدومیت مرتضی در همه بازی‌ها برای تیم به کار گرفته شده‌اند. انتخاب مهم یحیی برای این بازی، به خط میانی برمی‌گردد. اول از همه حضور ریگی در ترکیب این تیم قطعی به نظر می‌رسد. چراکه ریگی اساسا پاس‌های پرس‌شکن خوبی می‌دهد و خیلی خوب می‌تواند تیم را از فشار حریف رها کند. به نظر می‌رسد از بین سروش رفیعی و میلاد سرلک نیز یک نفر در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرد. شانس سروش برای حضور در ترکیب اصلی تیم کمی بیشتر به نظر می‌رسد. در کناره‌ها، سعید صادقی و مهدی ترابی گزینه‌های همیشگی یحیی به شمار می‌روند. ترابی پس از زدن گل سه امتیازی به هوادار، حالا روحیه بهتری برای این مسابقه خواهد داشت. به نظر می‌رسد محمد عمری و شهاب زاهدی نیز دو چهره هجومی پرسپولیس در این بازی خواهند بود. شهاب برای اولین بار در شهرآورد به میدان می‌رود و این بازی برای او اهمیت بسیار زیادی دارد. اما تیم یحیی چطور بازی می‌کند؟ حدس‌زدن این اتفاق هم زیاد دشوار نیست. آنها مثل همیشه به دنبال یک فوتبال کاملا مالکانه با پاسکاری‌های زیاد برای تسلط روی شرایط مسابقه خواهند بود. در حقیقت، پرسولیس تلاش می‌کند تا با توپ بازی کند و استقلال به دنبال این است که بدون توپ، حریف را در موقعیت‌های خطرناکی گیر بیندازد و سریعا موقعیت بسازد. تیم یحیی دیگر روی سبک دلخواه بازی مربی‌اش استاد شده و خیلی خوب این مدل بازی را در زمین به اجرا می‌گذارد. به طور کلی بازی دو تیم تقابل دو سبک مختلف است و همین مساله، هیجان بازی امروز را به اوج خودش خواهد رساند. باید دید که در این نبرد تاکتیکی، سرانجام کدام تیم موفقیت را جشن خواهد گرفت.