آریا طاری 

این هفته از لیگ برتر انگلیس، تماشایی‌ترین هفته این مسابقه‌ها از زمان شروع فصل به شمار می‌رفت. گل‌های فراوان رد و بدل شده در بازی‌های مختلف، عوض شدن سرنوشت چند مسابقه در لحظات آخر و البته جابه‌جا شدن چند رکورد خاص، این هفته را به چیزی شبیه یک اثر جذاب سینمایی تبدیل کرد. دقیقا در همین هفته دوباره مشخص شد که چرا از لیگ برتر انگلیس به عنوان هیجان‌انگیزترین لیگ فوتبال دنیا نام برده می‌شود. این هفته، سرشار از لحظه‌های تماشایی بود.

صد گل   در 2023!‌

گل زودهنگام این هفته ساکا به ولووز، صدمین گل آرسنال در سال میلادی 2023 به شمار می‌رفت. قبل از این فقط من‌سیتی، رئال مادرید، بایرن مونیخ و لورکوزن موفق شده بودند در این سال میلادی تعداد گل‌های‌شان را سه رقمی کنند. حالا آرسنال پنجمین تیمی است که در پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا، به چنین آماری می‌رسد. جالب اینکه این تیم در 32 بازی اخیر با ولوورهمپتون، همواره موفق شده حداقل یک گل بزند. اگر توپچی‌ها در نبرد بعدی با این تیم هم موفق به گلزنی شوند، از این حیث بهترین آمار تاریخ‌شان را روبه‌روی یک باشگاه انگلیسی 

خلق کرده‌اند.

بهترین   برد  یک   قعرنشین! 

برد پرگل این هفته برنلی روبه‌روی شفیلدیونایتد، با رکورد بهترین برد یک تیم قعرنشین در یک هفته از تاریخ لیگ برتر برابری کرد. از سال 1997 دیگر هیچ تیمی در قعر جدول لیگ برتر موفق نشده بود حریفش را با پنج گل شکست بدهد. این بازی، یک آمار عجیب دیگر هم داشت. جی رودریگز توانست تنها 15 ثانیه قبل از شروع بازی، دروازه شفیلد را باز کند. او 10 سال قبل در ثانیه 13 برای ساوتهمپتون گل زده بود و حالا تبدیل به اولین بازیکنی شد که در فهرست 15 گل سریع تاریخ لیگ برتر، دو گل از او ثبت شده است.

شیرهای خارج از خانه!‌

اگر کسر 10 امتیاز از اورتون اتفاق نیفتاده بود، این تیم حالا در رده دوازدهم جدول لیگ برتر دیده می‌شد. تافی‌ها اما فعلا تیم هجدهم جدول هستند و باید برای ماندن در لیگ، تلاش زیادی انجام بدهند. برد این هفته اورتون روبه‌روی ناتینگهام، چهارمین برد خارج از خانه این فصل باشگاه بود. برای اینکه متوجه بزرگی این اتفاق شوید، کافی است بدانید که اورتون در دو فصل گذشته در 38 بازی خارج از خانه مجموعا چهار برد به دست آورده بود. این فصل فقط تاتنهام در نبردهای خارج از خانه توانسته بیشتر از اورتون امتیاز به دست بیاورد.

باختن  کسب و کار  من   است!‌

برای اولین بار از سال 1922، یونایتد در سه بازی متوالی روبه‌روی نیوکاسل بازنده شده است. جالب‌تر اینکه از اواخر سال 2021 تا امروز، منچستر هرگز موفق نشده در بازی خارج از خانه روبه‌روی تیمی که در بین هشت تیم بالای جدول لیگ برتر قرار داشته، به برتری دست پیدا کند. نیوکاسل ادی هاو با این برد تبدیل به بهترین تیم لیگ برتر در نبردهای خانگی شده است. شرایط عجیب این روزهای منچستر، تن‌هاگ را نیز به شدت عصبانی کرده است. مردی که در این بازی به پروپای آنتونی مارسیال پیچید و تلاش کرد تا قربانی دیگری برای شرایط افتضاح این روزهای تیمش پیدا کند.

بالاخره تو،  انزو!‌

پس از 31 بازی و 43 شوت به دروازه، سرانجام انزو فرناندز اولین گلش را در رقابت‌های لیگ برتر به ثمر رساند. ستاره آرژانتینی گرانقیمت چلسی این فصل 22 شوت زده بود اما برای گل زدن تا این هفته صبر کرد. چلسی با گل‌های انزو و کولویل، مسیر نسبتا راحتی برای بردن برایتون داشت اما گل حریف در دقایق پایانی نیمه اول و سپس اخراج گلگر، همه چیز را برای این تیم دشوار کرد. انزو اما اواسط نیمه دوم توانست گل بعدی را هم از روی نقطه پنالتی بزند تا برد بسیار مهمی برای شاگردان موریسیو پوچتینو به دست بیاید.

جنون   فوتبال!‌

تماشایی‌ترین بازی این هفته لیگ برتر، بدون شک بازی لیورپول و فولام بود. یک جدال بسیار تماشایی که هفت گل داشت و با برتری دیرهنگام تیم کلوپ به پایان رسید. جالب اینکه باز هم آرنولد در نقش ناجی این تیم ظاهر شد و گل برتری را برای قرمزها زد. در نیمه اول این مسابقه، لیورپول دو بار جلو افتاد و فولام هر دو بار به بازی برگشت. در دقیقه 80، این فولام بود که به گل سوم رسید اما تیم کلوپ با دو گل دیگر به بازی برگشت. این دیرهنگام‌ترین کامبک لیورپول در همه تاریخ رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌رفت.

پپ  کله ‌پا   شد

سرنگون شدن گواردیولا بعد از گل تساوی دیرهنگام اسپرز روبه‌روی سیتی، عجیب‌ترین لحظه این هفته بود. از زمانی که پپ سرمربی سیتی شده، هیچ تیمی بیشتر از تاتنهام از آنها امتیاز نگرفته است. سیتی برای اولین بار در دوران گواردیولا با وجود پیش افتادن در سه بازی لیگ برتری، هیچ‌کدام از این سه بازی متوالی را نبرده است. چهره ویژه این مسابقه سون هیونگ مین بود. بازیکنی که تنها در 137 ثانیه، ابتدا دروازه سیتی و سپس دروازه خودی را باز کرد!