نگار رشیدی

تغییر در راس کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد، اتفاقی نیست که مدام تکرار شود. به طور معمول در فاصله بین دو المپیک، تغییری در این کادر به وجود نمی‌آمد اما حالا پژمان درستکار در فاصله کم‌تر از یک سال تا المپیک پاریس و در حالی که هنوز سه سهمیه به دست نیامده برای کشتی ایران در این رقابت‌ها وجود دارد، تصمیم به استعفا گرفته و علیرضا دبیر نیز بلافاصله با آن موافقت کرده است. بدون شک، این تصمیمی نیست که یک‌شبه گرفته شده باشد. این شکافی است که از قبل هم وجود داشته و حالا بالاخره آثارش را نمایان کرده است.

حمایتی که کمرنگ شد

درستکار با توجه به دوستی دیرینه‌اش با دبیر، همیشه در کنار او بود و به خصوص در اولین ماه‌های شروع کار به شدت مورد حمایت رییس فدراسیون قرار داشت. دبیر در مسابقه‌های جهانی 2021 اسلو دائما در کنار تیم بود و حتی قبل از رفتن کشتی‌گیرها به تشک، آخرین توصیه‌های فنی را شخصا منتقل می‌کرد. همین چهره اما در جهانی 2023 بلگراد، تاکید داشت که مسائل فنی به او ارتباطی ندارند و خودش هم سوال‌های فنی زیادی از درستکار خواهد پرسید. بین کمرنگ شدن این حمایت و استعفای سرمربی تیم ملی، قطعا رابطه مستقیمی وجود داشته است.

استعفا یعنی خداحافظی!‌ 

به نظر می‌رسد در فدراسیون علیرضا دبیر، استعفا تفاوت زیادی برای خداحافظی قطعی ندارد. رییس فدراسیون کشتی قبلا هم تلاشی برای عوض کردن مسیر محمد بنا و حمید سوریان پس از استعفا از سمت‌شان انجام نداده بود. بنا از هدایت تیم ملی کشتی فرنگی کنار رفت و سوریان نیز از سمت نایب رییسی فدراسیون کشتی جدا شد. علیرضا دبیر باید از خودش بپرسد که آیا این میزان از استعفا در اطراف او طبیعی به نظر می‌رسد؟ چرا این افراد پس از مدتی قید ماندن در جایگاه‌شان را می‌زنند؟

یک انتخاب بحث‌برانگیز

محسن کاوه قبل از این، مدیر تیم‌های ملی بود و به خاطر همکاری با یک تیم باشگاهی، از مدیریت کنار رفت و تبدیل به مشاور دبیر شد. حالا او قرار است سرمربی جدید تیم ملی کشتی آزاد ایران باشد. مردی که سال‌ها در کشتی ایران حضور داشته اما به هر حال باید پذیرفت که انتخابش به عنوان سرمربی، برای خیلی‌ها هیجان‌انگیز نبوده است. این فقط انتخاب کاوه نیست که اهمیت دارد. باید دید که کادر فنی او برای هدایت ستاره‌ها در هر وزن، از چه نفراتی تشکیل خواهد بود.

کشتی، نگران المپیک

وضعیت کشتی ایران قبل از رقابت‌های المپیک، اصلا امیدوارکننده نیست. کاپیتان و مهم‌ترین چهره تیم کتفش را عمل کرده و برای مدتی دور از تشک خواهد بود، ستاره‌های دیگر تیم هم چپ و راست در لیگ کشتی به روس‌ها باخته‌اند. شاید تنها در سنگین‌وزن، وضعیت ایده‌آل به نظر می‌رسد و امیرحسین زارع، شانس اول قهرمانی در این رقابت‌ها به شمار می‌رود. با این حال اگر نجنبیم، حتی ممکن است همین یک مدال طلا نیز برای کشتی ایران از دست برود و اتفاقات بدی برای کشتی آزاد در المپیک رخ بدهد. تغییر و تحول در این بازه زمانی، قطعا یک ریسک بسیار بزرگ برای فدراسیون دبیر خواهد بود.