ورزشگاه تهران، رونالدو در بحران!

بازی بزرگ این هفته آسیا هم برگزار شد و همه فهمیدند که الهلال هنوز در عربستان بی‌رقیب است. به جز این، چند اتفاق مهم فوتبالی دیگر نیز در روزهای گذشته رخ داده است. از درخشش خیره‌کننده مهدی قایدی در لیگ امارات تا ماجرای ساخت یک ورزشگاه جدید در تهران و البته دعوایی که دوباره بین نسل‌های مختلف فوتبال ایران شکل گرفته است.

آریا طاری 

 الهلال، هنوز رییس است! 

خیلی از طرفداران فوتبال آسیا منتظر بودند تا ببینند سرنوشت بازی حساس الهلال و النصر در لیگ عربستان چه می‌شود. هر دو تیم در اوج انگیزه به این بازی قدم گذاشتند و در نهایت این تیم آبی‌پوش بود که در خانه، نفس النصر را گرفت. به نظر می‌رسید بازی سنگین با پرسپولیس، زردها را کمی خسته کرده است. النصر در 20 بازی اخیرش هرگز بازنده نشده بود و خیلی‌ها انتظار چنین شکست سنگینی را برای این تیم نداشتند. حالا سرمربی آنها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته که با وجود قطعی شدن صعود تیمش از دور گروهی لیگ قهرمانان، با ترکیب اصلی روبه‌روی پرسپولیس به زمین رفته و موجب رقم خوردن یک مصدومیت برای رونالدو شده است. آثار برخورد با علیرضا بیرانوند در این بازی حساس همراه رونالدو بود. بازیکنی که یک بار هم دروازه الهلال را باز کرد اما این گل، آفساید اعلام شد و در نهایت النصر، شانسی برای زنده ماندن در این بازی سخت نداشت. هر سه گل الهلال در این بازی را نیز ستاره‌های صربستانی به ثمر رساندند. ساویچ یک بار و میتروویچ دو بار موفق به گلزنی در این مسابقه شدند. الهلال در 15 بازی از رقابت‌های این فصل لیگ عربستان، 13 برد به دست آورده و هنوز هیچ شکستی نداشته است. آنها با 41 امتیاز در صدر جدول لیگ دیده می‌شوند و النصر با 34 امتیاز، فاصله بسیار زیادی با این حریف دارد. این در حالی است که مهم‌ترین و گرانقیمت‌ترین ستاره الهلال در این فصل خیلی زود مصدوم شد و از این تیم کنار رفت! نکته جالب دیگر این مسابقه، تشویق شدید مسی از سوی سکوهای طرفدار الهلال بود. کریس سعی کرد با بوسه فرستادن، این تماشاگرها را آرام کند اما آنها همچنان به کارشان ادامه می‌دادند. این بازی، سنگین‌ترین شکست رونالدو در فوتبال آسیا به حساب می‌آمد.

بعد از شکست النصر مقابل الهلال سرمربی زردها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته که با وجود قطعی شدن صعود تیمش از دور گروهی لیگ قهرمانان، با ترکیب اصلی روبه‌روی پرسپولیس به زمین رفته و موجب رقم خوردن یک مصدومیت برای رونالدو شده است

یکی مهدی را بگیرد

دبل مهدی قایدی در مسابقه این هفته الاتحاد کلبا، فصل این ستاره جوان را رویایی‌تر کرده است. او در این فصل یکی از بهترین مهره‌های لیگ امارات بوده و حالا هر هفته تاثیر ویژه‌ای روی بازی تیمش می‌گذارد. مهدی این هفته به جز زدن دو گل، دو پنالتی هم برای تیمش گرفت تا یکی از بهترین شب‌های دوران فوتبالش را در امارات پشت سر بگذارد. با این نمایش‌های درخشان، جای خالی مهدی قایدی در تیم ملی بیشتر از همیشه احساس می‌شود. بسیاری از نفرات مسن‌تر از مهدی با کارایی کم‌تر نسبت به این ستاره، به فهرست تیم ملی دعوت می‌شوند اما خبری از این وینگر تکنیکی در این فهرست‌ها نیست.

120 هزار نفر در جنوب تهران! 

به نظر می‌رسد پروژه ساخت یک ورزشگاه جدید در تهران حالا از مرحله گمانه‌زنی به مرحله ایده‌‌پردازی رسیده است. این بار ماجرا جدی‌تر به نظر می‌رسد و وزیر ورزش نیز به دنبال این است که با مشارکت چینی‌ها، یک استادیوم فوتبال 120 هزار نفری در جنوب تهران بسازد. طبیعتا اجرای چنین طرحی به چند سال زمان نیاز خواهد داشت. در حقیقت این طرحی نیست که به سرعت عملی شود اما در مورد این ایده و البته مراحل اجرای آن، هنوز سوال‌ها و ابهام‌های زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود. برای مثال در شرایط فعلی فوتبال ایران با فقر همیشگی زیرساخت‌ها، قطعا بهتر است که به جای یک استادیوم بزرگ با ظرفیتی تا این اندازه زیاد، چند استادیوم کوچک‌تر ساخته شود. یعنی کار نباید این‌طور پیش برود که هزینه نگهداری سکوهای ورزشگاه از فواید بازی در آن بیشتر شود. فراموش نکنید که صحبت از 120 هزار نفر تماشاگر است. یعنی عظیم‌تر از نیوکمپ و برنابئو. بزرگ‌تر از همه ورزشگاه‌های فوتبال در پنج لیگ معتبر اروپایی. چنین طرح بزرگی هم در اجرا و هم در استفاده، با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. اصلا چند بار در سال هواداران فوتبال ایران ممکن است یک ورزشگاه 120 هزار نفری را پر کنند؟ با توجه به استقبال از دربی‌های اخیر، این اتفاق حتی در شهرآورد نیز رخ نخواهد داد.

دعوای میان نسلی

از راه رسیدن دوباره هشت آذر، یک بحث قدیمی را دوباره در فوتبال ایران زنده کرده است. این بار علی دایی مدعی شده که نسل آنها خیلی بهتر از نسل امروز بوده است. به هر حال به هیچ قیمتی نمی‌توان دستاوردهای نسل فعلی فوتبال ایران را هم انکار کرد. تیمی که به دو دوره جام جهانی صعود کرده و یک بار هم در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها حضور داشته است. با این حال دوره پیش روی جام ملت‌ها، فرصت خوبی خواهد بود تا این تیم ثابت کند که حتی می‌تواند از نسل‌های گذشته بهتر شود.