نگار رشیدی 

بیست و ششمین دوره مسابقات قهرمانی زنان جهان از ۹ تا ۲۶ آذر به میزبانی سه کشور نروژ، دانمارک و سوئد برگزار می‌شود و تیم ملی هندبال بانوان کشورمان در هرنینگ دانمارک به مصاف رقبای خود خواهد رفت. ایران در این مسابقات با ژاپن، لهستان و آلمان همگروه است و پنجشنبه ۹ آذر در اولین دیدار به مصاف لهستان می‌رود. در آستانه این مسابقات فدراسیون جهانی هندبال به معرفی 9 استعداد درخشان هندبال بانوان پرداخته که حضورشان در قهرمانی جهان، تماشای این مسابقات را جذاب‌تر می‌کند. 

نکته مهم این گزارش اینجاست که در بین 9 ستاره جوانی که در قهرمانی جهان خواهند درخشید، نام یک ایرانی نیز به چشم می‌خورد. فاطمه مریخ ملی‌پوش 19 ساله هندبال بانوان کشورمان در این فهرست در کنار بازیکنانی از کشورهای مجارستان، دانمارک، فرانسه، سوئد، ژاپن، اسپانیا، جمهوری چک و آنگولا ایستاده است. مریخ از زمانی که در تیم ملی نوجوانان حضور داشت، خودش را به عنوان یک ستاره معرفی کرد. او در این رده در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست عنوان قهرمانی را با این تیم به دست بیاورد. فاطمه درخشش خود را در قهرمانی جهان هم ادامه داد. او با نمایش‌های بی‌نقص خود در این مسابقات همراه با تیم ملی نوجوانان، نام خود را به عنوان یک پدیده ۱۷ ساله بر سر زبان‌ها انداخت. او حتی در پایان دور مقدماتی، عنوان برترین گلزن مسابقات قهرمانی نوجوانان دختر جهان را هم به دست آورد؛ عنوانی که کم‌تر کسی انتظار داشت شاهدش باشد.  فاطمه مریخ با تنها ۱۷ سال سن در مقدونیه شمالی نه‌تنها بیشترین تعداد گل را در این رقابت‌ها به ثمر رساند (۲۸ گل)، بلکه در سه بازی اول در دور مقدماتی، پنچ پاس گل نیز داد. از همان زمان مشخص شد که هندبال بانوان ایران قرار است یک ستاره را سال‌ها در دل خود داشته باشد. این بازیکن بغل چپ تیم ملی ایران همچنین در مسابقات قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۲ نیز با ۳۸ گل برترین گلزن ایران در آن رویداد شد و در مجموع در رده نوزدهم جدول رده‌بندی برترین گلزنان قرار گرفت.

مریخ حالا در ترکیب نهایی تیم ملی هندبال بانوان ایران در قهرمانی جهان 2023 حضور دارد و خیلی‌ها منتظرند تا بار دیگر شاهد درخشش این ستاره و پدیده جوان هندبال دنیا باشند. مریخ برای نخستین بار است که راهی مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان می‌شود اما او کوله‌باری از تجربه در مسابقات جهانی و آسیایی نوجوانان و جوانان دارد که قطعا می‌تواند در مواجهه با بزرگ‌ترهای دنیا، به او کمک کند. هرچند نباید در این میدان فشار زیادی روی مریخ باشد. او تنها 19 سال سن دارد و باید مقابل تیم‌هایی به میدان برود که سال‌هاست در بالاترین رده‌ها رقابت می‌کنند. 

فاطمه هم مانند بسیاری از ورزشکاران به دنبال بازی کردن در بهترین لیگ‌های دنیاست. درخشش او در قهرمانی جهان شاید بتواند مریخ را به آرزوی لژیونر شدنش برساند و او بعد از فاطمه خلیلی نامش در فهرست لژیونرهای هندبال بانوان ایران قرار بگیرد. مریخ دوست دارد در اروپا تجربه لژیونری را به دست بیاورد و شاید تقابل با لهستان و آلمان بتواند او را قدمی به این آرزو نزدیک کند.