آریا طاری

بازی‌های باشگاهی دوباره برگشته‌اند و در پایان تعطیلات فیفا، با شور و هیجان زیادی در حال برگزار شدن هستند. این فصل به دلیل بازسازی چند ورزشگاه بزرگ، میزان تماشای بازی‌های اروپایی از نزدیک نسبت به گذشته کم‌تر شده اما تیم‌های آلمانی حالا صدر این جدول را حفظ کرده‌اند. در بین 10 تیم پرتماشاگر این فصل فوتبال اروپا، سه تیم انگلیسی، سه تیم ایتالیایی، دو تیم آلمانی، یک تیم فرانسوی و یک تیم اسپانیایی دیده می‌شوند. حضور دوباره ایتالیایی‌ها در چنین فهرستی، از یک تغییر بزرگ در فوتبال این کشور حکایت دارد.

دورتموند   و  بایرن  در  صدر،   سلطنت  آلمانی!‌

لقب پرتماشاگرترین تیم فوتبال اروپا همچنان به دورتموند اختصاص دارد. تیمی که از شروع این فصل فوتبال اروپا به ازای هر بازی خانگی دقیقا 81 هزار و 365 تماشاگر داشته است. این عدد، همه ظرفیت ورزشگاه است. یعنی از شروع این فصل بوندس‌لیگا تا امروز دورتموند حتی یک صندلی خالی در ورزشگاهش نداشته است. این آمار برای تیمی که چند سال است جام نگرفته و فصل گذشته نیز قهرمانی بوندس‌لیگا را در هفته آخر از دست داده، باورنکردنی به نظر می‌رسد. عنوان دومین تیم پرتماشاگر فوتبال اروپا نیز به تیمی از بوندس‌لیگا اختصاص دارد. بایرن در هر بازی این فصل 75 هزار و 24 تماشاگر داشته است. آنها هم مثل دورتموند در این فصل حتی یک صندلی خالی را در ورزشگاه باقی نگذاشته‌اند. این نکته را هم البته نباید از یاد برد که قیمت بلیت‌ها در آلمان نسبت به سایر نقاط صاحب فوتبال در اروپا پایین‌تر است. ماجرایی که موجب می‌شود تماشاگرها نیز استقبال بیشتری از این بازی‌ها به عمل بیاورند.

یونایتد   و   استقبال   98   درصدی

استقبال همیشگی هوادارها از نبردهای خانگی من‌یونایتد، نشان می‌دهد که الزاما تماشای بازی یک تیم از نزدیک رابطه‌ای با موفقیت‌های مداوم آن باشگاه ندارد. یونایتد در لیگ برتر به یک تیم میانه جدولی تبدیل شده اما هنوز پرتماشاگرترین تیم این لیگ به شمار می‌رود و البته بزرگ‌ترین استادیوم باشگاهی را نیز دارد. از شروع این فصل تا امروز هر بازی یونایتد به طور متوسط 73504 تماشاگر داشته است. این یعنی 98.2 درصد از ظرفیت اولدترافورد برای هر بازی پر شده است. پس شما اگر خواهان بلیت ‌لحظه‌آخری باشید، در این استادیوم به هدف‌تان می‌رسید. منچستریونایتد با این آمار، سومین تیم پرتماشاگر فوتبال اروپا به حساب می‌آید.

رقابت   نفس‌گیر   در   سن‌سیرو

چهارمین و پنجمین تیم‌های پرتماشاگر اروپا، تیم‌هایی از یک شهر و با یک استادیوم هستند. اینترمیلان با استقبال 73 هزار و 163 نفری با اختلافی بسیار کم نسبت به یونایتد در رده چهارم قرار گرفته است. رده بعدی نیز به میلان تعلق دارد. تیمی که از شروع این فصل به صورت میانگین برای هر بازی خانگی، 72 هزار و 362 تماشاگر داشته است. آمار استقبال از این دو تیم در سن‌سیرو بسیار نزدیک به نظر می‌رسد و حتی شاید در طول فصل جابه‌جا شود. چندین سال بود که میلان و اینتر دیگر در جمع تیم‌های پرتماشاگر فوتبال اروپا نبودند اما افت چشمگیر یووه و قدرت گرفتن دوباره این دو باشگاه و رسیدن آنها به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، همه چیز را تغییر داد. حالا دوباره بازی‌های خانگی این دو تیم شکوه زیادی پیدا کرده است.

برنابئو   در  دست   تعمیر

قاعدتا رئال مادرید باید رده‌ای بالاتر داشته باشد اما به دلیل شروع دوران بازسازی برنابئو، فقط 85 درصد از ظرفیت این ورزشگاه در اختیار تماشاگران این تیم قرار می‌گیرد. در نتیجه رئال ششمین تیم پرتماشاگر این فصل فوتبال اروپا بوده است. از شروع این فصل به طور متوسط 69236 نفر در هر بازی رئال مادرید در استادیوم حضور داشته‌اند. جالب اینکه رقیب همیشگی آنها یعنی بارسا معمولا همواره بین دو یا سه تیم اول این فهرست بوده اما این روزها بیرون از نیوکمپ بازی می‌کند و در هر بازی تنها 49 هزار تماشاگر دارد. در نتیجه رئال مادرید فعلا پرتماشاگرترین تیم این فصل فوتبال اسپانیا به شمار می‌رود.

یک   غافلگیری   بزرگ

هفتمین تیم پرتماشاگر فوتبال اروپا، تیمی غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. مارسی این رده را به خودش اختصاص داده است. تیمی که زمانی پر از ستاره‌های بزرگ بوده و حالا به تیمی معمولی تبدیل شده اما هنوز تماشاگرانش را در کنار خودش احساس می‌کند. از شروع این فصل فوتبال اروپا، مارسی برای هر مسابقه 63621 تماشاگر داشته است. این یعنی 94 درصد ورزشگاه ولودروم برای هر مسابقه این تیم کاملا پر از تماشاگر می‌شود. آماری به مراتب بهتر از ثروتمندترین و پرستاره‌ترین باشگاه فوتبال فرانسه یعنی پی‌اس‌جی.

گرگ‌ها  و   جایگاه   هشتم

در این فصل هشتمین تیم پرتماشاگر اروپا، تیم ژوزه مورینیو بوده است. رم در هر مسابقه از این فصل به صورت متوسط 62439 تماشاگر داشته است. تیم سردار آزمون در این فصل اصلا نتایج خوبی هم نگرفته اما طرفداران این باشگاه همواره در کنار آن حضور داشته‌اند.

لندنی‌ها   و   ورزشگاه‌های   مدرن

جایگاه‌های نهم و دهم این لیست هم به دو تیم لندنی اختصاص دارد که به تازگی ورزشگاه‌های‌شان را بازسازی کرده‌اند. وستهم با 62 هزار و 58 تماشاگر به ازای هر بازی، نهمین تیم پرتماشاگر اروپا به حساب می‌آید و تاتنهام با 61 هزار و 726 تماشاگر، تیم دهم این فهرست است.