آهن آبی، بنزین سبز!

اگر استقلال زمین مسابقه امروز با ذوب آهن را به عنوان تیم برنده ترک کند، ۲۵ امتیازی خواهد شد. یعنی تیم نکو در صورت بردن بازی امروز به میانگین ۲.۵ امتیاز برای هر مسابقه دست پیدا می‌کند. میانگینی که در نوع خودش فوق‌العاده خواهد بود. روبه‌رو شدن با تیم آماده محمد ربیعی البته مسابقه ساده‌ای برای استقلال نیست. این بازی در حقیقت برخورد دو مربی است که در تابستان گزینه‌های جدی هدایت استقلال به شمار می‌رفتند. دو مربی که در این فصل انتظارها را برآورده کرده‌اند و حالا از این دوئل حساس و تماشایی، برد می‌خواهند.

آریا طاری

در   جست‌وجوی   برد   ششم

استقلال در لیگ برتر بیستم، نتایج خوبی روبه‌روی ذوب آهن به دست نیاورد. بازی رفت دو تیم با تساوی تمام شد و در بازی برگشت این ذوبی‌ها بودند که موفق به شکست استقلال شدند. از آن به بعد اما استقلال، برنده همیشگی جدال با این تیم اصفهانی بوده است. همان سال و پس از دیدار برگشت لیگ، دو تیم در جام حذفی با هم مسابقه دادند و استقلال توانست ذوب را با نتیجه دو بر یک شکست بدهد. در لیگ برتر بیست و یکم نیز شاگردان فرهاد مجیدی 6 امتیاز ممکن را از ذوب گرفتند. این تیم در اصفهان با دو گل یامگا که اولین بازی‌اش را برای استقلال انجام می‌داد، دو بر صفر برنده شد و در تهران نیز ذوب را با نتیجه یک بر صفر از پیش رو برداشت. فصل گذشته با هدایت ساپینتو نیز این روند تغییر نکرد و باز هم ذوب آهن در دو بازی رفت و برگشت روبه‌روی استقلال بازنده شد. در بازی رفت در اصفهان، گل به خودی لحظه آخری محمد قریشی استقلال را برنده کرد و در بازی برگشت نیز این تیم با درخشش یامگا و قایدی به برتری رسید. اگر استقلال امروز هم روبه‌روی حریف اصفهانی برنده باشد، ششمین برد متوالی‌اش را برابر این تیم جشن گرفته است.

استقلال در لیگ بیستم، نتایج خوبی روبه‌روی ذوب آهن به دست نیاورد. با این حال نکته خاص این بازی برای نکو، روبه‌رو شدن با یک مربی است که نقاط ضعف و قوت دفاع سه نفره را خیلی خوب می‌شناسد. اتفاقی که شاید در فولادشهر کار را برای استقلال کمی سخت کند

سه  در  برابر   سه

ویژگی مشترک جواد نکونام و محمد ربیعی، علاقه آنها به استفاده از دفاع سه نفره است. البته ربیعی در این فصل به خاطر مشکلاتی که در خط دفاعی داشته و غیبت چند بازیکن کلیدی، چند بار ناچار شده سیستم را به چهاردفاعه تغییر بدهد اما این مربی حتی در مس رفسنجان نیز علاقه زیادی به این شیوه بازی داشت. او معمولا از نادر محمدی، امیرحسین جدی و شایان مصلح در قلب دفاع استفاده می‌کند. آریاکیا و فردین یوسفی در دو سمت به عنوان وینگ‌بک به میدان می‌روند. در مرکز زمین نیز سجاد آشوری و یک نفر از بین علیاری یا کمال کامیابی‌نیا برای ذوب به میدان می‌روند. زوج هجومی این تیم نیز با ترکیب جذاب محمدجواد محمدی و محمدحسین اسلامی ساخته می‌شود. دو بازیکنی که از بهترین‌های لیگ برتر بیست و سوم بوده‌اند و زیر نظر ربیعی عالی ظاهر شده‌اند. در مقابل استقلالی‌ها پس از مصدومیت شدید مرادمند، احتمالا ترکیب قلب دفاع را با روزبه چشمی، ایمان سلیمی و آرمین سهرابیان شکل می‌دهند. در کناره‌ها یامگا و ابوالفضل جلالی برای این تیم توپ می‌زنند. به احتمال زیاد سعید مهری، مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند نیز سه هافبک میانی این تیم خواهند بود تا مهرداد محمدی و گوستاوو بلانکو نیز در خط حمله برای استقلال به میدان بروند. نکته خاص این بازی برای نکو، روبه‌رو شدن با یک مربی است که نقاط ضعف و قوت دفاع سه نفره را خیلی خوب می‌شناسد. اتفاقی که شاید در فولادشهر کار را برای استقلال کمی سخت کند.

یامگا   و  حریف   محبوب

این بازی برای کوین یامگا همیشه یک بازی خاص بوده است. این بازیکن همواره روبه‌روی ذوب یکی از بهترین بازی‌های ممکن را انجام داده است. یامگا در دو سال قبلی حضورش در فوتبال ایران، بیشتر از هر تیمی به ذوب گل زده و در بازی امروز روبه‌روی این تیم نیز یکی از مهره‌های کلیدی استقلال به شمار می‌رود. کوین البته این روزها از خط حمله تیم دور است اما اگر استقلال صاحب یک ضربه پنالتی شود، پشت این ضربه خواهد ایستاد. ذوب، حریف موردعلاقه او در فوتبال ایران به شمار می‌رود.

بازی   خاص   ربیعی

نبرد امروز با استقلال به جز همه حساسیت‌هایی که دارد، یک تجربه خاص برای محمد ربیعی نیز به شمار می‌رود. این صدمین بار است که سرمربی ذوبی‌ها به عنوان یک سرمربی در لیگ برتر روی نیمکت یک باشگاه می‌نشیند. ربیعی در چند سال گذشته، سرمربی مس رفسنجان بوده و حالا عدد صد در لیگ برتر معنای خاصی برای او خواهد داشت. ذوب در 6 سال گذشته هرگز نتوانسته استقلال را در اصفهان شکست بدهد. او در بازی امروز به دنبال از بین بردن این طلسم بزرگ خواهد بود. هرچند که این روزها ایستادن روبه‌روی استقلال اصلا ساده نیست. آبی‌های پایتخت در 9 بازی اخیرشان در لیگ برتر، فقط یک بار بازنده شده‌اند و هفت بار نیز توانسته‌اند رقبای‌شان را شکست بدهند. این بهترین شروع استقلال در همه ادوار لیگ برتر ایران بوده است.