شگفتی، بدون توقف!

شاید انتظار نمی‌رفت که تیم ملی نوجوانان ایران از یک گروه بسیار سخت به دور بعدی جام جهانی صعود کند اما پسران حسین عبدی ثابت کردند که اهل انجام دادن کارهای بزرگ هستند. این نسل از فوتبال ایران، حالا برای یک بازی بسیار مهم آماده می‌شود. مسابقه‌ای روبه‌روی تیم ملی مراکش که به عنوان صدرنشین از گروهش به این مرحله رسیده و می‌خواهد انتقام تیم ملی بزرگسالان این کشور در جام جهانی ۲۰۱۸ را از ایران بگیرد. این، یک نبرد دیدنی بین دو تیم مستعد برای خلق شگفتی خواهد بود.

آریا رهنورد

مسیر  صعود   به   یک ‌هشتم

تیم ملی ایران و تیم ملی مراکش، هر دو با دو پیروزی و رسیدن به 6 امتیاز راهی این مرحله شدند. با این تفاوت که مراکش در صدر جدول گروهش قرار گرفت و ایران به عنوان تیم سوم به مرحله بعدی راه پیدا کرد. در مجموع نتایج ایران در این جام از نظر تفاضل گل بهتر از مراکش بوده است! تیم حسین عبدی در اولین بازی دست به یک کار باورنکردنی زد و برزیل را با نتیجه سه بر دو شکست داد. تیمی که مدافع عنوان قهرمانی را برد، در بازی دوم هم تا یک قدمی شکست دادن انگلیس رفت اما آن مسابقه را واگذار کرد. سرانجام زدن پنج گل به کالدونیای جدید، موجب صعود تیم ملی نوجوانان ایران به این مرحله شد. مراکش، گروه به مراتب ساده‌تری داشت. آنها در بازی اول پاناما را بردند و در بازی دوم نتیجه را به اکوادور واگذار کردند. پیروزی روبه‌روی میزبان در روز پایانی اما برای صدرنشینی این تیم کافی بود. حالا ایران و مراکش در یک‌هشتم نهایی جام جهانی نوجوانان با هم مسابقه خواهند داد.

بهترین   نتیجه   تاریخ؟

تیم ملی نوجوانان ایران برای پنجمین بار در جام جهانی زیر 17 سال شرکت می‌کند. ایران سال 2001 در اولین تجربه‌اش در این تورنمنت در همان دور گروهی حذف شد. تیم ملی اما در دو تجربه بعدی‌اش توانست از گروه صعود کند و این بار در یک‌هشتم نهایی حذف شد. این تیم در تجربه چهارمش بالاخره از یک‌هشتم نهایی نیز عبور کرد و به جمع هشت تیم برتر این تورنمنت رسید. در حقیقت نتایچ تیم ملی در هر دوره از جام جهانی از دوره قبلی بهتر شده است. تیم ملی نوجوانان ایران به دو پیروزی دیگر نیاز دارد تا با صعود به نیمه‌نهایی، بهترین نتیجه تاریخش در این جام را جشن بگیرد و رکورد تازه‌ای برای خودش بسازد. مراکش اما تا امروز فقط یک بار در جام جهانی نوجوانان در سال 2013 شرکت کرده بود و این دومین حضور آنها در این رقابت به حساب می‌آید. جالب اینکه مراکش در همان تجربه قبلی‌اش نیز به یک‌هشتم نهایی رسیده بود و اگر امروز برنده باشد، بهترین نتیجه تاریخش در این تورنمنت را تجربه خواهد کرد.

حریفی   پر   از   لژیونر

همه بازیکنان تیم ملی ایران در لیگ خودمان بازی می‌کنند اما داستان تیم ملی مراکش متفاوت است. فوتبالیست‌های مراکشی اساسا در سن و سال کم بسیار مورد توجه همه دنیا قرار دارند و درخشش اخیر تیم ملی این کشور نیز روی این موضوع تاثیر گذاشته است. از این گذشته، مهاجران مراکشی زیادی نیز در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند و از قدیم نیز در این کشورها حضور داشته‌اند. تیم ملی نوجوانان مراکش، بازیکنان زیادی در لیگ‌های خارجی دارد. ایوب چایخون در آینتراخت فرانکفورت آلمان توپ می‌زند و آناس علائویی نیز همبازی او به شمار می‌رود. آدام بوفندر در عضویت باشگاه یوونتوس است و زکریا اوآزان نیز در آژاکس حضور دارد. همان‌جایی که یاسر الایساتی نیز برایش به میدان می‌رود. نواف الهناش نیز برای باشگاه پی‌اس‌جی فوتبال بازی می‌کند. در این بازی باید روبه‌روی تیمی با تجربه بین‌المللی بازی کنیم و این به هیچ وجه کار ساده‌ای برای تیم ملی ایران نخواهد بود. با این حال پسرانی که قبلا موفق به شکست برزیل شده‌اند، هیچ بن‌بستی را درک نمی‌کنند. این موضوع را نیز نباید نادیده بگیریم که مراکش میزبان جام جهانی 2030 شده و روی نسل فعلی‌اش برای درخشش در آن جام حساب ویژه‌ای باز می‌کند. پس نتیجه بازی امروز برای آنها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

ایران و مراکش، هر دو با دو پیروزی و رسیدن به 6 امتیاز راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شدند. در مجموع اما نتایج ایران در این جام از نظر تفاضل گل بهتر از مراکش بوده است! تیم ملی در صورت شکست دادن این حریف، در مرحله بعدی با برنده دیدار مالی و مکزیک مسابقه خواهد داد

کشنده   در   ضدحمله

سرمربی مراکش در این تورنمنت، مردی است که 10 سال لباس تیم ملی این کشور را به تن داشته است. سعید شیبا نقشه‌های بزرگی برای تیمش دارد اما امروز به حریف سرسختی برخورد خواهد کرد. تیم حسین عبدی همچنان به تخصص اصلی‌اش یعنی استفاده از ضدحمله‌ها فکر می‌کند. تیمی که باید به کمک سرعت بالای انتقال بازی، نفس حریف را بگیرد. مهره‌های تیم باید در بازی امروز با خونسردی بیشتری از نبرد مقابل انگلیس بازی کنند و منتظر اشتباه حریف بمانند. به نظر می‌رسد این یک بازی بسیار نزدیک و کم‌گل خواهد بود. پیش از شروع بازی اما با توجه به بازی‌های قبلی، شانس موفقیت تیم ملی ایران کمی بیشتر به نظر می‌رسد. تیم ملی در صورت شکست دادن این حریف، در مرحله بعدی با برنده دیدار مالی و مکزیک مسابقه خواهد داد.