هنگ‌کنگ، بنگ بنگ!

زدن چهار گل به هنگ‌کنگ، روی کاغذ نتیجه بدی نیست اما حتی چهره سرمربی تیم ملی هم نشان می‌داد که او رضایت کاملی از عملکرد شاگردانش در این مسابقه ندارد. تیم ملی در ۱۰ دقیقه شروع و ۱۰ دقیقه پایان بازی، بسیار خوب ظاهر شد اما در سایر دقایق تا حدود زیادی با حریف مدارا کرد. در شرایط عادی چنین مرحله‌ای از انتخابی جام جهانی، مرحله‌ای برای استفاده از نفرات جوان و ذخیره تیم ملی است اما با توجه به فاصله کم تا جام ملت‌های آسیا، تیم ملی فعلا این مرحله را نیز با همه توانش آغاز کرده است.

آریا رهنورد

یک   زوج   جدید

تیم ملی با آرایش پایه چهار-دو-سه-یک روبه‌روی هنگ‌کنگ قرار گرفت. در مرکز زمین، سعید عزت‌اللهی و سامان قدوس در کنار هم بازی کردند. روشی که قبلا در تیم قلعه‌نویی آزمایش نشده بود. ترکیب سعید و سامان قرار بود خلاقیت تیم ملی را در این بخش از زمین بالا ببرد. هر دو نفر پاس‌های قطری بسیار خوبی می‌دادند و هر دو نفر، تلاش می‌کردند تا بازی تیم را در طول به جریان بیندازند. با این حال سعید و سامان هیچ‌کدام مهره‌های چندان دونده‌ای نیستند و همین مساله به خصوص در نیمه دوم خودش را نشان داد. در نهایت هم ژنرال تصمیم گرفت سامان را 30 دقیقه قبل از پایان بازی از زمین مسابقه بیرون بکشد. این ترکیب برای بازی‌های دور گروهی ترکیب بسیار خوبی به نظر می‌رسد اما شاید در مرحله حذفی، چندان هم جواب ندهد؛ چراکه خط هافبک تیم ملی روبه‌روی رقبایی مثل کره و ژاپن، به دوندگی بیشتری نیاز خواهد داشت.

نهایت   فداکاری! 

بازی با هنگ‌کنگ، روز خوبی برای سردار آزمون و مهدی طارمی بود. هر دو نفر موفق به گلزنی در این بازی شدند و تعداد گل‌های ملی‌شان را بیشتر کردند. سردار در همان شروع بازی توانست دو بار توپ را از خط دروازه حریف عبور بدهد. او شانس بسیار خوبی داشت تا در نیمه دوم، سومین گلش را هم بزند اما در آخرین لحظه تصمیم گرفت توپ را به مهدی طارمی پاس بدهد. داور هم در نهایت این صحنه را به شکل غیرمنتظره‌ای آفساید اعلام کرد. این فداکاری سردار برای گل زدن هم‌تیمی‌اش، صحنه جالبی بود. آن‌طور که تصاویر آهسته نیز نشان می‌دادند، مهدی عقب‌تر از توپ قرار داشت و بعید بود که این صحنه آفساید اعلام شود.

اواخر بازی با هنگ‌کنگ، دوربین‌ها تصویری از خشم شدید امیر قلعه‌نویی نسبت به شجاع خلیل‌زاده را شکار کردند. به طور کلی امیر از نمایش تیمش در نیمه دوم راضی نبود و این را می‌شد در چهره‌اش نیز دید. این صحنه نشان داد که او جدیت بسیار زیادی برای کار کردن در تیم ملی دارد

بازگشت   فرمانده   37  ساله

اتفاق مهم دیگر این بازی، برگشتن امید ابراهیمی به تیم ملی بود. امید درست قبل از جام جهانی آسیب دید و در حالی که قطعا در فهرست کی‌روش برای این جام حضور داشت، نتوانست در این تورنمنت به میدان برود. امید پس از آن هم دیگر هرگز در تیم ملی به میدان نرفته بود اما پس از یک سال دوباره در اردوها آفتابی شد و حتی برای ایران بازی هم کرد. این فرمانده 37 ساله خط هافبک در نیمه دوم به زمین مسابقه رفت. او سابقه‌ای طولانی از کار کردن با امیر قلعه‌نویی دارد. امید اولین بار از شهرداری بندرعباس به سپاهانی ملحق شد که قلعه‌نویی در آن حضور داشت. سال‌ها بعد حالا دوباره این دو نفر در کنار هم در یک تیم مشترک حضور دارند.

امیر   خشمگین   می‌شود

اواخر بازی با هنگ‌کنگ، دوربین‌ها تصویری از خشم شدید امیر قلعه‌نویی نسبت به شجاع خلیل‌زاده را شکار کردند. این اتفاق درست در لحظه به ثمر رسیدن سومین گل تیم ملی رقم خورد. به طور کلی امیر از نمایش تیمش در نیمه دوم راضی نبود و این را می‌شد در چهره‌اش نیز دید. این صحنه نشان داد که او جدیت بسیار زیادی برای کار کردن در تیم ملی دارد. قلعه‌نویی اصلا نمی‌خواهد در دومین تجربه نشستن روی نیمکت تیم ملی نیز ناکام شود. او در این لحظه خاص از بازی، شباهت زیادی به اولین سال‌های دوران سرمربیگری‌اش داشت. وقتی که در کنار زمین، دائما در حال تشر زدن به بازیکنان تیم خودی دیده می‌شد.

مهارنشدنی   مثل  رامین

یک نمایش درخشان دیگر از رامین رضاییان، روزهای خوب او در فوتبال ایران را دنباله‌دار کرده است. رامین در کنار این نمایش خوب، با یک ضربه ایستگاهی تماشایی توپ را از خط دروازه هنگ‌کنگ عبور داد. او یکی از بهترین ایستگاهی‌زن‌ها در فوتبال ایران به شمار می‌رود و این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد. اولین تجربه حضور رامین در یک تورنمنت مهم برای تیم ملی، سال 2015 در استرالیا اتفاق افتاد. او که هنوز بازیکن راه‌آهن بود، با تصمیم کی‌روش به جام ملت‌ها رفت. پس از آن، رامین رضاییان در دو دوره مختلف جام جهانی و البته یک جام ملت‌های دیگر نیز برای ایران بازی کرد. او حالا برای سومین بار قرار است در جام ملت‌ها پیراهن ایران را به تن داشته باشد.

جوان   اول   فوتبال   ایران!

یکی از اتفاقات مثبت دیگر برابر هنگ‌کنگ، به زمین رفتن محمدجواد حسین‌نژاد بود. فوتبالیست جوانی که این اواخر همه را انگشت به دهان گذاشته است. او در 19 سالگی به صورت ثابت برای سپاهان بازی می‌کند و حالا یکی از شانس‌های حضور در جام ملت‌ها نیز به شمار می‌رود. محمدجواد، جوان‌اول این روزهای فوتبال ایران است.