بچه‌یوزها می‌تازند!‌

از همان لحظه که داور سوت پایان بازی ایران و برزیل در جام جهانی زیر ۱۷ سال را به صدا درآورد، واکنش‌ها به برد بزرگ تیم ملی هرگز متوقف نشده‌اند. پسران ایران، دست به کار بزرگی زدند و مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را شکست دادند. از امروز اما دیگر نباید به گذشته نگاه کرد و باید با همه وجود به استقبال مسابقه‌های بعدی رفت. این تیم بعدها زمان زیادی برای افتخار کردن به برد برزیل خواهد داشت اما قبل از آن، ماموریت‌های مهم دیگری نیز در مسیر این تیم قرار گرفته است.

آریا طاری 

نبردی    برای   صدرنشینی

دو تیمی که امروز با هم مسابقه می‌دهند، بازی اول‌شان را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. پسران حسین عبدی در بازی اول، برزیل را بردند و سه امتیازی شدند. انگلیس هم روبه‌روی ضعیف‌ترین تیم گروه یعنی نیوکالدونیا قرار گرفت و توانست 10 بار دروازه این تیم را باز کند. فعلا تفاضل گل، سه‌شیرها را در صدر جدول گروه قرار داده است. تیمی که برنده نبرد امروز باشد، بدون شک راهی مرحله بعدی جام جهانی خواهد شد. با توجه به پیروزی بسیار محتمل برزیل در بازی دیگر، تیم بازنده این مسابقه نیز با برزیل هم‌امتیاز خواهد بود. اگر ایران و انگلیس به تساوی برسند نیز در دور دوم برای سلسائو دست‌نیافتنی می‌شوند. به هر حال به نظر می‌رسد تا این لحظه ایران بیشتر از انگلیس راه صعود را طی کرده است. شکست دادن مدافع عنوان قهرمانی و یک بازی بی‌دردسر در دور سوم روبه‌روی کالدونیای جدید، ایران را 6 امتیازی خواهد کرد. شاید یک تساوی برابر انگلیس کافی باشد تا ایران حتی سرگروهی را نیز به دست بیاورد. از یاد نبریم که هدف تیم ملی فقط عبور از این گروه نیست. تیم ملی می‌خواهد در ادامه راه نیز مسیر ساده‌تری داشته باشد. از 6 گروه این رقابت‌ها، چهار تیم سوم هم به مرحله بعدی می‌روند و تقریبا می‌توان گفت ایران از همین حالا هم یکی از 16 تیم پایانی این رقابت‌ها خواهد بود. با این وجود پسران تیم ملی به دنبال ساختن مسیری هستند که شگفتی‌شان را در این تورنمنت طولانی‌تر کنند.

ستاره‌های   بازی   بزرگ

خیلی از مهره‌های تیم ملی نوجوانان انگلیس، در بهترین تیم‌های فوتبال این کشور بازی می‌کنند. چلسی و سیتی با چهار بازیکن، بیشترین سهم را در بین باشگاه‌های انگلیسی از این تیم دارند. این تیم دو لژیونر هم دارد که یکی در عضویت آژاکس است و دیگری برای رنجرز در لیگ اسکاتلند به میدان می‌رود. انگلیس در بازی اول، مطلقا تیم برتر زمین به نظر می‌رسید و با محک چندانی نیز روبه‌رو نشد. تامی ستفورد روی خط دروازه، ایشه ساموئل اسمیت در دفاع، ریس دینی و سم آمیا در خط میانی و تایر دیبلینگ و جاستین اوبوآوودو در حمله، ستاره‌های اصلی سه‌شیرها برای این مسابقه هستند. تیمی که مهره‌های چندملیتی زیادی را نیز در اختیار دارد و همیشه در رده‌های پایه، یکی از بهترین‌های دنیا بوده است. 

دو تیمی که امروز با هم مسابقه می‌دهند، بازی اول‌شان را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و تیمی که برنده نبرد امروز باشد، بدون شک راهی مرحله بعدی جام جهانی خواهد شد. اگر ایران و انگلیس به تساوی برسند نیز شاید ایران به عنوان سرگروه به دور بعد صعود کند

در مقابل، تیم ملی ایران هم با مهره‌های بسیار مستعدی مقابل این حریف قرار خواهد گرفت. آرشا شکوری در بازی اول فوق‌العاده کار کرد و امروز هم روی خط دروازه ایران دیده خواهد شد. عرفان درویش در دفاع، ابوالفضل رزاقی‌نیا و ماهان صادقی در خط میانی و همچنین کسری طاهری و اسماعیل‌ قلی‌زاده که هر دو هم عضو باشگاه سپاهان هستند، نفرات بسیار مهم ایران برای این بازی تعیین‌کننده خواهند بود.

یک   گذشته   عجیب

انگلیس در حالی که تا سال 2017 هرگز به نیمه‌نهایی جام جهانی نوجوانان هم نرسیده بود، در آن دوره روی سکوی اول مسابقه‌ها رفت و عملکرد درخشانی داشت اما دو سال بعد به دوره بعدی این تورنمنت صعود نکرد. در سال 2021 نیز این جام به خاطر ویروس کرونا برگزار نشد و حالا پس از چهار سال دوباره جام جهانی نوجوانان به راه افتاده است. انگلیسی‌ها دو بار هم سابقه قهرمانی در جام ملت‌های نوجوانان اروپا را دارند.  آنها به عنوان تیم سید دوم در این گروه قرار گرفتند و ایران نیز تیمی از سید سوم بود. تیمی که البته برزیل را به عنوان سید اول این گروه شکست داده و همه معادله‌ها را به هم ریخته است. این پنجمین تجربه حضور تیم ملی نوجوانان ایران در رقابت‌های جهانی به شمار می‌رود. تیم ملی نوجوانان در سال 2017 حتی به جمع هشت تیم برتر دنیا نیز رسیده بود. آیا تیم فعلی، می‌تواند نتیجه‌ای حتی بزرگ‌تر و شاهکارتر از این را تجربه کند؟ فعلا همه تمرکز تیم باید روی بازی حساس و دشوار با تیم ملی  انگلیس باشد.

برخورد   دو   مربی

حسین عبدی یکی از باسابقه‌ترین چهره‌های تاریخ پرسپولیس به شمار می‌رود. هافبکی که 13 سال برای این باشگاه بازی کرده و مدتی نیز به عنوان مربی در این تیم حضور داشته است. عبدی اتفاقا دوره‌های مربیگری فوتبال را در انگلیس آغاز کرده است. مربی رقیب او در بازی سخت امروز، گرگ لینکولن است. چهره‌ای که به عنوان بازیکن چندان شاخص نبود و در سطوح پایین‌تر بازی می‌کرد اما به عنوان یک مربی، استعداد زیادی از خودش نشان داده است.