نگار رشیدی

بازی‌های پاراآسیایی رفته رفته به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود و سرنوشت چند ورزش تیمی نیز در آن مشخص شده است. کاروان ایران هم با سماجت زیادی روی سکوی دوم جدول مدال‌ها ایستاده است. سکویی که از همان روز اول در تسخیر ایران بوده و البته حالا چند کشور دیگر نیز سخت به دنبال آن هستند. از این جا به بعد، همه رقابت‌ها تاثیر زیادی در سرنوشت نهایی کاروان ایران دارند، چراکه به نظر می‌رسد کشور دوم این بازی‌ها در نهایت با اختلاف مدالی بسیار کمی انتخاب خواهد شد.

قهرمان،   بدون   دادن   ست!

یکی از طلاهایی که حتی قبل از شروع بازی‌های پاراآسیایی برای ایران قطعی به نظر می‌رسید، طلای والیبال نشسته بود، چراکه در این رشته، تیم ملی ایران با اختلاف بهترین تیم آسیا و یکی از بهترین تیم‌های دنیا بوده است. والیبال نشسته مردان ایران در آسیا هیچ رقیبی ندارد. در سطح جهان هم نهایتا یکی،دو تیم هستند که توانسته‌اند روبه‌روی این تیم قد علم کنند. ایران در فینال بازی‌های آسیایی مقابل قزاقستان قرار گرفت و این تیم را در سه ست متوالی شکست داد. تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در حالی قهرمان بازی‌های پاراآسیایی شد که روبه‌روی هیچ رقیبی، حتی یک ست را هم از دست نداده بود. این اتفاق باز هم اقتدار این تیم را نشان داد. والیبال نشسته زنان ایران نیز عملکرد خوبی در هانگژو داشت. در این مسابقه‌ها که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شد، ایران چهار برد به دست آورد و تنها برابر چین شکست خورد. با این حال چین به دلیل بردن همه بازی‌ها، مدال طلا را از آن خودش کرد و مدال نقره نیز سهم بانوان والیبال نشسته ایران شد.

9   مدال   برای   دو   نفر

شنا در ایران معمولا رشته مدال‌آوری نیست اما بازی‌های پاراآسیایی، داستان خاص خودش را دارد. موفق‌ترین عضو کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو، اتفاقا یک شناگر است. سینا ضیغمی‌‌نژاد با بردن سه طلا و یک نقره در ماده‌های مختلف، تا این لحظه به لحاظ فردی نیز موفق‌ترین ورزشکار حاضر در هانگژو به شمار می‌رود. رکوردی که البته ممکن است به دست چند ورزشکار چینی خراب شود. جالب اینکه شنای ایران در همین بازی‌ها، یک ورزشکار با پنج مدال هم دارد اما شاهین ایزدیار در هانگژو، طلا صید نکرده است. شاهین با دو نقره و سه برنز، پرمدال‌ترین چهره کاروان پاراآسیایی ایران در چین به شمار می‌رود. ابوالفضل ظریف 16 ساله نیز یکی دیگر از اعضای تیم ملی شنای ایران بود و در این بازی‌ها به مدال نقره هم دست پیدا کرد. در مجموع شنای ایران با 12 مدال مختلف، دومین رشته ورزشی موفق ایران در بازی‌های پاراآسیایی بوده است.

یکی از طلاهایی که حتی قبل از شروع بازی‌های پاراآسیایی برای ایران قطعی به نظر می‌رسید، طلای والیبال نشسته بود، چراکه در این رشته، تیم ملی ایران با اختلاف بهترین تیم آسیا و یکی از بهترین تیم‌های دنیا بوده است. این قهرمانی در حالی به دست آمد که ایران حتی یک ست را هم از دست نداده بود

دو   طلا   می‌ارزید! 

جمعه، روز طلایی تیراندازی با کمان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو به شمار می‌رفت. علی‌سینا منشازاده و زهرا نعمتی، دو طلای بسیار ارزشمند در این رقابت‌ها برای ایران به دست آوردند اما طلای غلامرضا رحیمی شاید لذت بیشتری داشت. او در فینال روبه‌روی حریفی از ژاپن قرار گرفته بود و در جدول توزیع مدال، سامورایی‌ها به شدت در تعقیب ایران هستند. آنها در مجموع مدال‌ها از ایران سبقت گرفته‌اند اما همچنان از لحاظ طلا، پشت سر کاروان ایران دیده می‌شوند. اگر رحیمی در فینال تیراندازی شکست می‌خورد، فاصله طلاهای ایران و ژاپن به سه می‌رسید اما حالا این طلای ارزشمند، فاصله دو کشور را به پنج مدال طلا رسانده است. طلای رحیمی در تیراندازی، شاید به اندازه دو طلا برای کاروان ایران ارزش داشت.

دو    برنز   تیمی

تیم بسکتبال با ویلچر مردان ایران، بدشانس بود که نتوانست به فینال بازی‌های آسیایی راه پیدا کند. آنها در نیمه‌نهایی یک بازی بسیار نزدیک را به ژاپن واگذار کردند و شانس قهرمانی را از دست دادند. این تیم اما با یک برد بسیار مقتدرانه روبه‌روی چین در رده‌بندی، صاحب مدال برنز بازی‌های آسیایی شد. همین اتفاق برای تیم ملی گلبال ایران نیز رخ داد. آنها در نیمه‌نهایی بازنده شدند و در رده‌بندی کره‌جنوبی را شکست دادند. گلبال ایران قهرمان هر دو دوره قبلی این رقابت‌ها بود و به همین خاطر بازیکنان پس از تصاحب مدال برنز، اشک ریختند و اصلا از این نتیجه راضی به نظر نمی‌رسیدند.

رکوردشکن   ‌ زیر    وزنه

بردن مدال طلا با شکستن رکورد، همیشه لذت بیشتری دارد. این همان کاری است که غریب‌شاهی موفق شده در هانگژو انجام بدهد. این وزنه‌بردار که از لحاظ ظاهری نیز شباهتی به حسین رضازاده دارد با مهار وزنه 251 کیلوگرمی، هم روی سکوی اول بازی‌های آسیایی چین رفته و هم رکورد تاریخ وزن خودش در این بازی‌ها را جابه‌جا کرده است. علی‌اکبر غریب‌شاهی که در دسته منفی 107 کیلوگرم وزنه می‌زند، این قول را داده که در رقابت‌های پارالمپیک پاریس، رکورد جهان را جابه‌جا کند. از حالا به بعد، این ماموریت مهم زندگی او خواهد بود. در همین وزن، سامان رضی نیز یک مدال برنز برای کاروان ایران  دشت کرده است.