آریا رهنورد

لیگ قهرمانان برای پرسپولیس، خوب شروع نشد اما بسیار خوب ادامه پیدا کرد. تیمی که در اولین هفته از لیگ قهرمانان روبه‌روی النصر بازنده شده بود، در دومین بازی چهره کاملا متفاوتی از خودش نشان داد. حالا قرمزها از شانس خوبی برای صعود از این گروه برخوردار هستند و امروز باید برای اولین بار در تاریخ، میزبان استقلال دوشنبه باشند. مسابقه‌ای جذاب که انتظار می‌رود هواداران پرسپولیس نیز استقبال ویژه‌ای از آن به عمل بیاورند و جو وحشتناکی در آزادی برای تیم رقیب بسازند.

وحدت،   از  دوشنبه  تا   تهران

پرسپولیسی‌ها خاطره خوبی از روبه‌رو شدن با استقلال تاجیکستان دارند. این دو تیم فقط یک بار در لیگ قهرمانان با هم مسابقه داده‌اند و پرسپولیس در مسابقه حذفی که در زمین حریف هم برگزار شده، توانسته استقلال را شکست بدهد. تنها گل آن بازی را مهدی ترابی در دقایق پایانی به ثمر رساند. گلی که موجب حذف تیم حریف از لیگ قهرمانان آسیا شد. جالب اینکه آن روز وحدت هنانوف در ترکیب تیم تاجیکی حضور داشت. او پس از درخشش مقابل پرسپولیس به همراه منوچهر صفروف راهی این تیم شد. برخلاف بازیکن هم‌تیمی‌، وحدت در فوتبال ایران ماند. او در پرسپولیس یک مهره نیمکت‌نشین است اما شاید در بازی امروز از ابتدا به بازی گرفته شود، چراکه روبه‌روی تیم سابقش انگیزه‌های زیادی دارد.

برد   کلیدی   برای   صعود

شاید این بازی حتی مهم‌تر از آن چیزی است که پرسپولیسی‌ها در موردش فکر می‌کنند. حقیقت آن است که دو دیدار رفت و برگشت با استقلال تاجیکستان، می‌تواند صعود تیم یحیی به دور بعدی لیگ قهرمانان را قطعی کند. پرسپولیس از دو بازی اولش در آسیا، سه امتیاز گرفته و فعلا تیم دوم جدول به شمار می‌رود. اگر آنها در این دو بازی 6 امتیاز از استقلال بگیرند، 9 امتیازی می‌شوند و جایگاه دوم را نیز حفظ می‌کنند. آن‌وقت حتی در صورت شکست احتمالی در دیدار برگشت روبه‌روی النصر، یک برد خانگی مقابل الدحیل برای صعود آنها به دور بعد کافی خواهد بود. رسیدن به 12 امتیاز، می‌تواند پرسپولیس را به راحتی بین بهترین تیم‌های دوم جدول گروه‌ها قرار بدهد و این تیم را به جمع 16 تیم نهایی در لیگ قهرمانان آسیا برساند. در نتیجه گرفتن حداکثر امتیازها از استقلال دوشنبه در هر دو بازی، برای پرسپولیس بسیار مهم و ضروری خواهد بود.

ترکیب   احتمالی؛   ترابی   برمی‌گردد،   سروش   می‌ماند

بازگشت مهدی ترابی به ترکیب اصلی، مهم‌ترین نکته در مورد ترکیب قرمزها در بازی امروز خواهد بود. این تیم مسابقه را با علیرضا بیرانوند روی خط دروازه شروع می‌کند. زوج کنعانی و گولسیانی در خط دفاع دیده می‌شوند و به احتمال فراوان دانیال اسماعیلی‌فر و علی نعمتی، مدافعان ثابت این تیم خواهند بود. مگر آن‌که یحیی تصمیم به فیکس کردن هنانوف در این مسابقه خاص بگیرد. در مرکز زمین با تداوم مصدومیت میلاد سرلک، حضور مسعود ریگی و سروش رفیعی کاملا قطعی به نظر می‌رسد. این زوج در بازی با الدحیل نیز در مرکز زمین برای قرمزها بازی کردند. در دو سمت نیز احتمالا مهدی ترابی در بازگشت از مصدومیت و البته سعید صادقی برای تیم بازی می‌کنند. به نظر می‌رسد محمد عمری و شهاب زاهدی نیز دو مهره هجومی تیم در این جدال خواهند بود. شهاب که به تازگی درخشش را در لیگ برتر ایران شروع کرده، قصد دارد اولین گلش در لیگ قهرمانان آسیا را بزند. دست یحیی روی نیمکت به خاطر تعدد مهره‌های مصدوم تیمش چندان باز نیست. او اما به ترکیب اصلی‌اش امید زیادی دارد تا خیلی زود به استقلال فشار بیاورند و با زدن گل به این تیم، فشار را از روی شانه‌های خودشان بردارند.

بازی   روبه‌روی   اتوبوس

سبک بازی استقلال تاجیکستان، سپردن مالکیت توپ به حریف و فرو رفتن در دفاع است. آنها معمولا با خط دفاعی پنج نفره بازی می‌کنند. این تیم روبه‌روی الدحیل تنها 29 درصد مالکیت توپ داشت اما توانست یک امتیاز از حریف قطری‌اش بگیرد. آنها برابر النصر تنها مالک 19 درصد از جریان بازی بودند اما حتی به گل هم رسیدند و سرانجام با بازگشت تیم حریف روبه‌رو شدند. پرسپولیس مقابل استقلال دوشنبه، دقیقا همان فوتبال دلخواهش را پیاده خواهد کرد. در حقیقت مالکیت کاملا به تیم یحیی واگذار می‌شود. با این حال باید صبر کرد و دید که آیا این تیم می‌تواند از اتوبوس دفاعی حریف عبور کند یا نه؟ قطعا پرسپولیسی‌ها در این نبرد، با لایه‌های بسیار فشرده دفاعی برخورد خواهند کرد.

بازگشت   پس   از   چهار   سال!

کرونا، لغو مجوز حرفه‌ای و سپس محرومیت از حضور تماشاگر به خاطر یک پست اینستاگرامی، موجب شده حدود چهار سال بین تماشاگران پرسپولیس و حضور در آزادی فاصله بیفتد. حالا اما آنها دوباره به استادیوم برمی‌گردند. هوادارانی که البته شاکی از قیمت‌های بسیار بالای بلیت این بازی هستند و معتقدند رفتار باشگاه با خودشان در این مقطع، رفتار درستی نبوده است. به هر حال با همه این داستان‌ها انتظار می‌رود همه سکوهای قابل استفاده استادیوم آزادی برای این بازی کاملا پر شود.