بازگشت را باور کن!

شاید سال‌ها بود که هواداران استقلال، چنین کام‌بک قابل توجهی را از تیم‌شان ندیده بودند. تیمی که مسابقه را به بدترین شکل ممکن شروع کرد. یک گل خورده و سپس یک گل به خودی در همان ۱۷ دقیقه اول، می‌تواند هر تیمی را خرد کند اما استقلال با قدرت به بازی برگشت و همه چیز را به سود خودش تغییر داد. به جز بازی با سپاهان، تیم نکو در همه تقابل‌های لیگ برتری‌اش برنده شده است. حالا دیگر می‌توان گفت که آنها یک مدعی کاملا جدی برای بردن لیگ برتر هستند.

آریا طاری

بردی   برای  تاریخ

آخرین بار حدود 20 سال قبل بود که استقلال در همان 20 دقیقه ابتدایی بازی دو گل از حریف دریافت می‌کند. با این حال آبی‌ها بعد از «10 سال» توانستند شکست دو گله را با پیروزی سه بر دو عوض کنند. بدون شک این یکی از بهترین بازگشت‌های تاریخ استقلال در رقابت‌های لیگ برتر بود. تیمی که بازی را با دو شوک بسیار بزرگ کلید زد اما دچار فروپاشی نشد، به اندازه کافی صبر کرد، آرامش موردنیاز را به نمایش گذاشت و سرانجام توانست با زدن سه گل، در ششمین بازی پنجمین پیروزی‌اش را جشن بگیرد. رسیدن به 15 امتیاز در پایان هفته ششم، فراتر از تصوری است که هواداران استقلال در مورد تیم‌ جواد نکونام با این همه مشکل ریز و درشت داشتند. این بردی برای تاریخ بود.

مهرداد   هستم،  یک   سوپراستار!

حالا دیگر همه متوجه اهمیت خرید مهرداد محمدی برای استقلال شده‌اند. بازیکنی که گل سه امتیازی تیمش را روبه‌روی استقلال خوزستان زده بود، این بار هم مرد اول یک بازگشت بزرگ بود. مهرداد در این بازی دو گل به ثمر رساند و گل دوم او زیبایی خیره‌کننده‌ای داشت. او یک پنالتی هم برای آبی‌ها گرفت تا نمایش خیره‌کننده‌اش در آزادی را کامل کرده باشد. این بهترین روزهای مهرداد محمدی در فوتبال ایران است. بازیکنی که به تازگی به اردوی تیم ملی هم دعوت شده و توانسته دروازه اردن را باز کند. او حالا از شانس زیادی برای دعوت شدن به فهرست نهایی جام ملت‌ها نیز برخوردار است و به نظر می‌رسد این روزها اعتماد به نفس بسیار خوبی دارد.

چه چیزی استقلال را به این بازی برگرداند؟ شاید بیشتر از هر چیز، ذهنیتی که به این تیم تزریق شده بود. ذهنیتی که از کادر فنی، به بازیکنان تیم رسیده و حالا تاثیرش را نشان می‌دهد. استقلال مقابل هوادار با قدرت به بازی برگشت و در هیچ لحظه‌ای، باور داشتن به تغییر اوضاع را از دست نداد

نقش  کلیدی   در   یک   بازگشت

به نظر می‌رسد هواداران استقلال نقش بسیار مهمی در رقم زدن این بازگشت بزرگ داشتند. شاید اگر این یک بازی خارج از خانه بود، آبی‌ها نمی‌توانستند به این خوبی به مسابقه برگردند اما در آزادی و روبه‌روی تماشاگران خودی، همه چیز برای آنها خوب پیش می‌رفت. مردان و زنانی که در این بازی از استقلال حمایت کردند، فرضیه بازی در کیش، مشهد و یا هر شهر دیگری را برای آبی‌ها تا حدود زیادی از بین بردند. مربیان و بازیکنان تیم هم در پایان بازی تاکید داشتند که جایی به جز ورزشگاه آزادی از رقبای‌شان در فوتبال ایران میزبانی نخواهند کرد.

چمن  آزادی  «خوب»   شد! 

یکی از نکات عجیب و دور از انتظار این مسابقه، تمجید استقلالی‌ها از کیفیت چمن آزادی بود. آن هم بدون اینکه هیچ نوع کار زیربنایی در این استادیوم صورت بگیرد. به نظر می‌رسد همان کارهایی که قبل از بازی الهلال و نساجی انجام شده، به بهبود کیفیت چمن کمک کرده است. استقلالی‌ها پس از این برد جذاب، کاملا از شرایط چمن راضی به نظر می‌رسیدند. البته این به آن معنی نیست که دیگر نباید کار خاصی در این استادیوم انجام شود. چمن آزادی هنوز هم به تعویض نیاز دارد. با این حال شاید وضعیت فعلی برای کوتاه‌مدت، چندان بد نباشد.

مرد  مطمئن   پنالتی‌ها

کوین یامگا یکی از بهترین پنالتی‌زنانی است که تا امروز به فوتبال ایران قدم گذاشته‌اند. شاید اگر او این تبحر را در پنالتی‌زدن نداشت، حالا اصلا برای استقلال بازی نمی‌کرد. کوین البته بازیکن خوبی به نظر می‌رسد اما بهترین ویژگی فوتبال او را باید در پنالتی‌های دقیق و بی‌نقصش جست‌وجو کرد. بازیکنی که حالا 18 گل در لیگ برتر برای استقلال زده و بهترین گلزن خارجی این تیم در همه ادوار لیگ به شمار می‌رود. کوین ویژگی مهم دیگری هم دارد. اینکه می‌تواند در دو پست مختلف برای تیم بازی کند. او هم می‌تواند به عنوان بازیکن کناری سمت راست برای تیم به میدان برود و هم می‌تواند در خط حمله پیراهن آبی‌های پایتخت را بپوشد. این بازیکن بی‌سروصدا، یکی از بهترین خریدهای این چند سال اخیر باشگاه استقلال به‌شمار می‌رود.

ذهنیت برنده

چه چیزی استقلال را به این بازی برگرداند؟ شاید بیشتر از هر چیز، ذهنیتی که به این تیم تزریق شده بود. ذهنیتی که از کادر فنی، به بازیکنان تیم رسیده و حالا تاثیرش را نشان می‌دهد. روبه‌روی هوادار همه چیز برای یک شکست دردناک آماده بود اما استقلال با قدرت به بازی برگشت و در هیچ لحظه‌ای، باور داشتن به تغییر اوضاع را از دست نداد. استقلال کاملا مسلط فوتبال بازی کرد و با یک نمایش درخشان، این بازی را با یک برد هیجان‌انگیز پشت سر گذاشت. هوادار از زمان حضور در سطح اول فوتبال ایران، همچنان نتوانسته حتی یک امتیاز از استقلال بگیرد. حتی وقتی که دو گل از این تیم  جلو می‌افتد!‌