سربازان مشهور!

همین چند سال قبل بود که سازمان نظام وظیفه در تعامل با فدراسیون فوتبال، تصمیم به تغییر قوانین سربازی گرفت. بر اساس این قوانین، بازیکنان لیگ برتری تا ۲۸ سالگی و بازیکنان ملی‌پوش تا ۳۰ سالگی سرباز نمی‌شدند و اجازه داشتند به فعالیت‌های عادی‌شان ادامه بدهند. حالا اما سازمان نظام وظیفه تصمیم به تغییر دادن این قانون گرفته و بار دیگر هر نوع معافیت ملی-باشگاهی را از ورزشکارها در رشته‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال گرفته است. موضوعی که می‌تواند یک سونامی‌ تمام‌عیار برای فوتبال ایران باشد و بازیکنان زیادی را به خدمت سربازی بفرستد.

آریا رهنورد

لزومی  به تمدید  نیست! 

معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان وظیفه عمومی، به صورت رسمی اعلام کرده که طرح تعویق سربازی، یک طرح «موقت» و آزمایشی بوده و دیگر دلیلی برای تمدید آن وجود ندارد. سوال اینجاست که آیا این آزمایش به اندازه کافی محک خورده است؟ آیا آسیب‌شناسی لازم در مورد آن صورت گرفته است؟ برخلاف آن‌چه در این نامه گفته شده، چنین طرحی به فوتبال ایران کمک کرد و بسیاری از بازیکنان تیم ملی را قبل از اعزام به تورنمنت‌های مختلف، به لحاظ خروج از کشور در وضعیت خوبی قرار داد. ادامه دادن این مهره‌ها در باشگاه‌های مختلف نیز به پیشرفت فوتبال آنها کمک کرد. باید از ستاد کل نیروهای مسلح پرسید که دقیقا چه چیزی در این طرح برای آنها «شکست خورده» به نظر می‌رسد؟ چه اتفاقی رخ داده که بازیکنان دیگر اجازه ندارند تا 28 یا 30 سالگی از این معافیت استفاده کنند؟

از نیازمند  تا   سرلک،   سربازها به خط  می‌شوند

همین اواخر، ستاره‌های زیادی از این معافیت استفاده کرده‌اند. مثلا پیام نیازمند که قاعدتا باید مشغول سپری کردن دوران سربازی باشد اما به ایستادن درون دروازه سپاهان ادامه می‌دهد. یا میلاد سرلک که اتفاقا همین اواخر با دعوت به یکی از اردوهای تیم ملی، شامل این معافیت شد. ستاد کل نیروهای مسلح، با سوال‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. برای مثال یک سوال بزرگ این است که آیا بازیکنانی که قبلا مشمول این معافیت شده‌اند، دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند یا این توقف، فقط برای بازیکنانی است که هنوز مشمول نشده‌اند؟ اگر بازیکنی 29 ساله است و یک سال از معافیتش باقی مانده، آیا دیگر نخواهد توانست از این معافیت بهره ببرد؟ هنوز جزئیات بیشتری در این خصوص اعلام نشده و باید دید که در نهایت، چه اتفاقی در این مورد رخ خواهد داد. تا این لحظه، ابهام‌ها در مورد این طرح بسیار زیاد به نظر می‌رسند.

بازیکن ‌سازی  تعطیل!‌

اجرای دوباره طرح سربازی در سن و سال کم برای بازیکنان، عملا فرصت بازیکن‌سازی را از باشگاه‌ها می‌گیرد. چراکه سال‌های رفتن به سربازی، سال‌های اوج بازیکنان فوتبال است. یک بازیکن اگر به دانشگاه نرفته باشد، در 18 سالگی مشمول خدمت می‌شود. اگر هم بتواند چند سال درس بخواند، نهایتا بین 22 تا 26 سالگی باید به سربازی برود. این اتفاق چرخه‌ بازیکن‌سازی در فوتبال ایران را با مشکل مواجه می‌سازد. اتفاقی که بدون شک اصلا به سود ستاره‌های جوان فوتبال ایران نیست. 

معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، به صورت رسمی اعلام کرده که طرح تعویق سربازی، یک طرح «موقت» و آزمایشی بوده و دیگر دلیلی برای تمدید آن وجود ندارد. باید از ستاد کل نیروهای مسلح پرسید که دقیقا چه چیزی در این طرح برای آنها «شکست خورده» به نظر می‌رسد؟

مشکلات  بزرگ  در فهرست  تیم‌ها

همین فصل بود که سازمان لیگ قوانین جدیدی برای باشگاه‌ها وضع کرد و سروشکل فهرست تیم‌ها را نیز تغییر داد. در این قوانین جدید، بازیکنان 25 سال دیگر جایگاه مجزایی نداشتند و در حقیقت تیم‌ها ناچار به رقم زدن جوانگرایی بودند. حالا ترکیب این قانون با لغو معافیت سربازی، تیم‌ها را با دردسرهای بزرگی روبه‌رو خواهد کرد. چراکه تیم‌ها کاملا سردرگم می‌شوند و دقیقا نمی‌دانند که فهرست را باید چطور پر کنند. نمی‌شود از یک سو تیم‌ها را به اجبار جوان کرد و از سوی دیگر بازیکنان را به سربازی فرستاد. در این صورت فهرست تیم‌ها کاملا خالی خواهد شد.

ملوان  خوشبخت   می‌شود؟

فعلا در لیگ برتر ایران فقط یک تیم نظامی وجود دارد و آن هم ملوان است. این یعنی بسیاری از بازیکنان سرباز ناچار می‌شوند لیگ برتر را به مقصد لیگ یک ترک کنند. روی کاغذ همه چیز به سود ملوان است. چراکه این تیم به عنوان یک باشگاه نظامی به راحتی صاحب ستاره‌های بزرگ می‌شود اما تجربه نشان داده که بازیکنان به عنوان سرباز، تقریبا هیچ‌وقت درخشان نیستند. درست مثل همان اتفاقی که برای تراکتور رخ داد. تیمی که در سونامی لغو معافیت‌ها ستاره‌های زیادی جذب کرد اما این نفرات در این تیم هرگز در حد و اندازه خودشان ظاهر نشدند.

مساله  کلیدی  زمان

فعلا بزرگ‌ترین ابهام به زمان اجرای این طرح برمی‌گردد. فدراسیون در تلاش است تا این روند را تا پایان فصل معلق نگه دارد و بازیکنانش را از دست ندهد. از سوی دیگر اما بعید نیست که اجرای این طرح، کاملا فوری و ناگهانی باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد، فوتبال ایران با یک چالش خاص و بزرگ روبه‌رو می‌شود. چالشی که به ناگهانی‌ترین شکل ممکن در مسیر فوتبال ایران قرار گرفته است.