بارقه امید آبی!

در روزهای گذشته، صحبت از این بوده که جواد نکونام بهترین شروع تاریخ استقلال در پنج هفته اول لیگ برتر را رقم زده است. چنین چیزی دقیقا درست نیست، چراکه استقلال سابقه تصاحب امتیازهای بیشتری در شروع فصل را هم دارد. با این وجود نکو توانسته یکی از بهترین آغازهای استقلال در همه فصل‌های لیگ را به نام خودش ثبت کند. تیمی که در شروع راه مشکلات بسیار زیادی داشت، حالا به خوبی به این دردسرها غلبه کرده و فعلا با امتیاز برابر نسبت به پرسپولیس و به لحاظ الفبا، صدرنشین جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ برتر به حساب می‌آید.

 آریا طاری

 لیگ یازدهم؛ 13   امتیاز

بهترین شروع استقلال در همه دوره‌های لیگ برتر، به لیگ برتر یازدهم تعلق دارد. جایی که تیم پرویز مظلومی با انبوهی از ستاره‌های ریز و درشت، پنج هفته ابتدایی فصل را بدون شکست و با چهار برد و یک تساوی آغاز کرد. تیم مظلومی در اولین هفته لیگ روبه‌روی سپاهان متوقف شد اما پس از آن رقبا را یکی پس از دیگری از دم تیغ گذراند. داماش، مس، فجر و فولاد در چهار نبرد متوالی روبه‌روی استقلال بازنده شدند تا تیم مظلومی شانس شماره یک قهرمانی به حساب بیاید. این تیم البته در هفته ششم مقابل تراکتور بازنده شد. یعنی اگر تیم نکو در هفته ششم بین یک تا سه امتیاز به دست بیاورد، در شروع‌های 6 هفته اول از این تیم سبقت خواهد گرفت.

لیگ سیزدهم؛ 12   امتیاز

تیمی که با امیر قلعه‌نویی به تازگی قهرمان لیگ برتر شده بود، لیگ سیزدهم را هم مثل یک مدعی آغاز کرد. این تیم بازی هفته اول را روبه‌روی گسترش فولاد برگزار کرد و برنده این بازی شد. استقلال در هفته دوم در خانه خودش به سپاهان باخت اما فجر، صبا و داماش را شکست داد تا در پایان هفته پنجم، 12 امتیازی شود. رسیدن به 12 امتیاز و تفاضل مثبت چهار در پنج هفته اول لیگ، شرایط خوبی برای استقلال در جدول مسابقه‌ها ساخته بود. هرچند که آن تیم در نهایت به دلیل جدایی چند ستاره کلیدی در نیم‌فصل، دچار افت شد و سرانجام از کورس قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر نیز جا ماند.

لیگ چهاردهم: 12   امتیاز

سومین شروع برتر تاریخ استقلال در پنج هفته اول لیگ نیز توسط امیر قلعه‌نویی رقم خورده است. اتفاقی که به لیگ برتر چهاردهم اختصاص دارد. استقلال در دو هفته اول آن فصل 6 امتیاز از راه آهن و استقلال خوزستان گرفت و سپس در اصفهان روبه‌روی سپاهان بازنده شد. تیم ژنرال اما دوباره به خودش آمد و این بار در دو بازی بعدی سایپا و پیکان را شکست داد. پنج هفته اول آن فصل برای آبی‌ها با 12 امتیاز و تفاضل مثبت 6 سپری شد. تیمی که البته در ادامه فصل به بن‌بست رسید و آنقدر درگیر بحران شد که امیر قلعه‌نویی در پایان همان لیگ به نشستن روی نیمکت باشگاه پایان داد. تا همین امروز هم این آخرین تجربه سرمربیگری قلعه‌نویی در استقلال بوده است.

لیگ بیست و سوم؛ 12   امتیاز

شروع نکو و تیمش در حقیقت چهارمین شروع برتر استقلال در تاریخ پنج هفته اول لیگ است. تیمی که فصل را با یک پیروزی عالی روبه‌روی نفت در آبادان شروع کرد و سپس در دومین بازی، توانست ملوان را در آزادی شکست بدهد. استقلال سومین نبرد را به سپاهان باخت اما در چهارمین بازی توانست استقلال خوزستان را شکست بدهد و سپس در هفته پنجم نیز یک برد خفیف اما مهم را مقابل مس رفسنجان جشن گرفت. این موفقیت در حالی به دست آمده که استقلال در این فصل تیم پرستاره‌ای نیست اما بسیار یکدست به نظر می‌رسد.

 لیگ پانزدهم: 12   امتیاز

استقلال لیگ برتر پانزدهم با پرویز مظلومی نیز در پنج هفته اول لیگ چهار برد کسب کرد و 12 امتیازی شد. این تیم به لحاظ تفاضل گل اما پایین‌تر از تیم نکو قرار می‌گیرد و در حقیقت رقم‌زننده پنحمین شروع خوب استقلال در لیگ برتر است. تیمی که سیاه جامگان، ملوان، استقلال خوزستان و نفت تهران را برد و در پنج هفته اول تنها روبه‌روی ذوب زانو زد. این تیم هم البته در نهایت نتوانست به قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر برسد.

لیگ بیست و یکم: 11   امتیاز

رده بعدی، به آخرین استقلالی تعلق دارد که تا امروز قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شده است. تیمی که با هدایت فرهاد مجیدی بدون حتی یک شکست، لیگ برتر را برد. این تیم در پنج هفته اول لیگ، سه برد و دو تساوی را پشت سر گذاشت. رسیدن به 11 امتیاز شاید خارق‌العاده نبود اما این تیم از همان موقع به همه نشان داد که میانه‌ای با شکست خوردن ندارد. استقلال در ادامه فصل خیلی خوب امتیاز جمع کرد و سرانجام چند هفته قبل از پایان لیگ بالاتر از همه رقبا، قهرمان لیگ برتر شد.

لیگ چهارم؛ 11   امتیاز

تیم امیر قلعه‌نویی در چهارمین دوره لیگ برتر، فصل را با دو تساوی متوالی آغاز کرد. آنها در هفته اول لیگ روبه‌روی استقلال اهواز به تساوی رسیدند و یک هفته بعد همین نتیجه را برابر صبا تکرار کردند. استقلال امیر اما در ادامه مسیرش اوج گرفت و هر سه بازی بعدی‌اش را نیز با پیروزی پشت سر گذاشت. آنها ابتدا فجر را در تهران بردند، سپس به رشت رفتند و موفق شدند پگاه را شکست بدهند. یک هفته بعد، استقلال سومین برد فصلش را هم در آزادی روبه‌روی پاس به دست آورد. این تیم با سه پیروزی، دو تساوی، 11 امتیاز و تفاضل مثبت سه، شروع بسیار خوبی در پنج هفته اول لیگ برتر داشت. تا آن روز، این بهترین شروع تاریخ استقلال در پنج هفته نخست لیگ برتر به شمار می‌رفت. آن تیم البته در نهایت فصل را در رده سوم جدول تمام کرد.

لیگ ششم؛ 11   امتیاز

امیر قلعه‌نویی از استقلال به تیم ملی رفته بود و دستیار سابقش یعنی صمد مرفاوی هدایت استقلال را بر عهده داشت. آبی‌ها در لیگ ششم، شروع خوبی را برای خودشان رقم زدند و در هر سه هفته اول، به برتری دست پیدا کردند. استقلال در اولین مسابقه، ذوب را از پیش رو برداشت، آنها در بازی دوم مس را شکست دادند و سپس به فجرسپاسی غلبه کردند. تا اینجا استقلال در سه هفته اول، 9 امتیاز داشت و تفاضلش نیز مثبت سه بود. این تیم در دو بازی بعدی نیز مقابل فولاد و صبا به تساوی دست یافت تا در پنج هفته اول، 11 امتیازی شود.

لیگ نهم؛ 11   امتیاز

در لیگ نهم، باز هم سکان هدایت استقلال به صمد مرفاوی سپرده شد. آنها شروع بسیار سختی در لیگ داشتند و باید در همان اولین نبرد با سپاهان مسابقه می‌دادند. تنها گل آن نبرد را نیز امید روانخواه زد تا استقلال بتواند فصل را با پیروزی شروع کند. این تیم در دومین هفته، روبه‌روی مقاومت سپاسی به تساوی دست پیدا کرد، استقلال در بازی بعدی، فولاد را برد و در هفته چهارم برابر ملوان مساوی کرد. سریال بردها و تساوی‌های یکی در میان استقلال، به دیدار هفته پنجم با سایپا رسید. این بار هم استقلال برنده شد تا در پنج هفته، سه برد را جشن بگیرد و در مجموع 11 امتیازی شود.

لیگ پنجم؛ 10   امتیاز

سه برد، یک تساوی و یک شکست در پنج هفته اول لیگ پنجم، استقلال را صاحب 10 امتیاز کرد. تیمی که هدایتش را امیر قلعه‌نویی بر عهده داشت، در اولین مسابقه چهار گل به صبا زد و در هفته دوم، نتیجه را به پاس واگذار کرد. آنها یک هفته بعد، یک بازی جذاب و پرگل را در انزلی روبه‌روی ملوان با برد سپری کردند. نتیجه هفته چهارم استقلال، یک تساوی بدون گل برابر ابومسلم بود. آبی‌های پایتخت در هفته پنجم، توانستند استقلال اهواز را با دو گل شکست بدهند. استقلال در این پنج هفته، 10 امتیاز کسب کرد و تفاضل مثبت پنج را نیز به دست آورد. آنها در پایان همین فصل با مربیگری ژنرال، اولین قهرمانی‌شان در همه ادوار لیگ را از آن خودشان کردند.