مرد عصبانی!

همین یک هفته قبل بود که یحیی از امیر قلعه‌نویی درخواست کرد تا با تعطیل کردن این فیفادی، فضا را برای تیم‌های باشگاهی فراهم کند. در حقیقت در این رفتار یحیی، هیچ نشانه‌ای از ترک اردوی پرسپولیس دیده نمی‌شد اما ظرف چند روز، کار به جایی رسید که او به شکل عجیبی خواهان کنار رفتن از نیمکت باشگاه شد. یحیی این روزها در تمرین‌های تیم شرکت نمی‌کند و بازیکنان نیز به پشتوانه تصمیم این مربی، از جلسه‌های تمرینی کنار رفته‌اند. سوال اصلی اما اینجاست که چه چیزی یحیی را به این مرحله رساند که ناگهان چنین تصمیم مهمی بگیرد؟

آریا رهنورد

آپشن‌های   فراموش‌ شده

ماجرای یحیی، شباهت زیادی به داستان اختلاف‌نظر عمیق بیرانوند و مدیران پرسپولیس دارد. بیرو تمام قرارداد فصل گذشته‌اش را از باشگاه گرفته بود اما در زمینه آپشن‌ها، دریافتی خاصی نداشت. این آپشن‌ها دقیقا نقطه اختلاف او و مدیران باشگاه بودند. حالا در مورد یحیی نیز چنین مساله‌ای تکرار شده است. او آپشن خاصی از پرسپولیس دریافت نکرده و با توجه به اینکه تیمش هم قهرمان لیگ و هم قهرمان جام حذفی شده، چند میلیارد تومان از باشگاه طلبکار است. مدیران پرسپولیس اما با توجه به دریافت «صددرصدی» قرارداد یحیی در فصل گذشته، از تصمیم او کمی متعجب شده‌اند. برخلاف آن‌چه گفته می‌شود، یحیی هنوز با پرسپولیس فسخ نکرده اما غیبت او در تمرین‌ها نشان می‌دهد که این ماجرا کاملا جدی شده است. غیبت این مربی درست پس از نمایش تیمش روبه‌روی گل‌گهر آغاز شد. او در پایان همان مسابقه، به شکل ضمنی نارضایتی‌اش را از شرایط باشگاه نشان داد و اعلام کرد که شرمنده بازیکنان تیمش شده که در چنین شرایطی مشغول بازی هستند. یحیی در بازی دوستانه پس از نبرد با گل‌گهر، غایب بود و یک روز بعد در تمرین نیز شرکت نداشت. با وجود غیبت این مربی، بازیکنانش یک روز با تیم تمرین کردند اما در روز بعدی حاضر به تمرین با تیم نشدند تا بحران پرسپولیس وارد فاز تازه‌ای شود. مدیران پرسپولیس هنوز به بازگشت یحیی امید دارند اما بعید نیست این مربی قید بازگشت به جمع قرمزها را بزند. جالب اینکه بر اساس قوانین خاص فوتبال ایران، یحیی اگر در نهایت با پرسپولیس فسخ کند، اجازه ندارد تا پایان فصل به تیم دیگری برود اما حتی در صورت فسخ با پرسپولیس، می‌تواند دوباره به این تیم برگردد و باز هم روی نیمکت قرمزها بنشیند. با این حال این فسخ تا این لحظه هنوز به صورت رسمی انجام نشده است. اینکه او به جای حضور در تهران راهی دوبی شده، برای قرمزها نگران‌کننده به نظر می‌رسد. آیا دوران این مربی در پرسپولیس، واقعا رو به پایان است؟ این اولین بار نیست که یحیی تصمیم به ترک ناگهانی پرسپولیس می‌گیرد. او دو سال قبل پس از تساوی لحظه آخری در دربی، تصمیم به ترک باشگاه گرفت و حتی به مسافرت رفت اما درویش به هر قیمتی، او را به تیم برگرداند. هرچند که تا پایان آن فصل، اوضاع تمرکز این مربی چندان جالب نبود.

پیشنهادی   که   داده   نشد

یکی از دلایل مهم ناراحتی یحیی از پرسپولیس، عدم ارائه پیشنهاد به این مربی برای تمدید قرارداد است. گل‌محمدی در همین تابستان از علاقه‌اش به ترک پرسپولیس گفت اما چون یک فصل دیگر قرارداد داشت، توپ در زمین مدیران باشگاه بود و آنها یحیی را حفظ کردند. این مربی توقع داشت درویش و همکارانش در طول این فصل پیشنهاد دیگری برای تمدید به او بدهند اما این اتفاق تا امروز هرگز رخ نداده است. شاید این تصور برای مرد اول نیمکت قرمزها وجود داشته که مدیران تیم به دنبال پایان یافتن قرارداد او هستند تا به سراغ مربی دیگری بروند. همین تصور هم در نهایت شکاف بین او و مدیران باشگاه را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

مدیران پرسپولیس هنوز به بازگشت یحیی امید دارند اما بعید نیست این مربی قید بازگشت به جمع قرمزها را بزند. جالب اینکه بر اساس قوانین خاص فوتبال ایران، یحیی اگر در نهایت با پرسپولیس فسخ کند، اجازه ندارد تا پایان فصل به تیم دیگری برود

اردویی  که   لغو   شد

از پایان فصل گذشته تا امروز، اوضاع بین یحیی و پرسپولیس اصلا خوب پیش نرفته است. اول از همه، پرسپولیس قرار بود به یک اردوی خارجی در تابستان برود اما در نهایت موفق به انجام این کار نشد. گل‌محمدی از این‌که مدیران باشگاه نتوانستند حتی یک اردوی خارجی را برای تیم تشکیل بدهند اصلا راضی به نظر نمی‌رسید. این در حالی بود که باشگاه‌هایی مثل سپاهان و تراکتور به راحتی توانستند اردوی خارجی‌شان را برگزار کنند و حتی چند دیدار دوستانه در ترکیه پشت سر بگذارند. یحیی احساس می‌کرد اوضاع برابری در رقابت بر سر عنوان قهرمانی وجود ندارد و این احساس، تاثیر منفی زیادی روی این مربی گذاشت.

خریدهای   ناموفق

در زمینه نقل و انتقالات نیز، نیازهای یحیی به هیچ وجه برآورده نشد. او به دنبال یک ذخیره مطمئن برای بیرو بود اما چنین خریدی هرگز از سوی باشگاه انجام نشد. یحیی یک مدافع چپ نیز برای تیمش می‌خواست اما هیچ بازیکنی در این پست نیز به پرسپولیس اضافه نشد. در مرکز زمین، این مربی خطر چندانی را احساس نمی‌کرد اما بازیکنانی که او در فاز هجومی به دنبال‌شان بود، جذب نشدند. نفراتی مثل رضا اسدی، به پرسپولیس اضافه نشدند و بعد از جدایی پریرا و شیخ دیاباته، عیسی آل‌کثیر از پرسپولیس رفت و برخلاف آن‌چه مدیران تیم وعده می‌دادند، هرگز به این تیم برنگشت. همه این اتفاقات در نهایت دست به دست هم دادند تا گل‌محمدی، شرایط خوبی را احساس نکند و از وضعیت ترکیب تیمش راضی نباشد. یاسین سلمانی هم که یکی از خریدهای مهم او به شمار می‌رفت، فصل را از دست داد تا اوضاع برای قرمزهای پایتخت به هیچ وجه مطلوب به نظر نرسد.

یکی از دلایل مهم ناراحتی یحیی از پرسپولیس، عدم ارائه پیشنهاد به این مربی برای تمدید قرارداد است. این مربی توقع داشت درویش و همکارانش در طول این فصل پیشنهاد دیگری برای تمدید به او بدهند اما این اتفاق تا امروز هرگز رخ نداده است

مهاجمی   که  یحیی   نمی‌خواست

امضای قرارداد با نبیل باهویی، ماجرای دیگری بود که فضا بین رضا درویش و یحیی گل‌محمدی را کاملا تیره و تار کرد. یحیی گزینه‌های خارجی مدنظرش برای خط حمله را به درویش اعلام کرده بود اما این مدیر بدون رضایت سرمربی، به سراغ جذب مهاجمی رفت که اصلا عملکرد خوبی در سال‌های گذشته نداشت. یحیی به هیچ وجه روی باهویی حساب باز نکرده و حتی این بازیکن را در فهرست 18 نفره قرار نداده است. شاید اگر درویش هیچ بازیکنی برای تیمش نمی‌خرید، بهتر از خرید بازیکنی بود که کادر فنی نظر مثبتی روی او ندارد. با بازیکنی مثل باهویی، این تیم کار دشواری برای روبه‌رو شدن با النصر و الدحیل در دور برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان  آسیا دارد.

درآمدزایی   در  نقطه   صفر

حقیقت آن است که دورنمای پرسپولیسی‌ها در این مقطع، اصلا جالب توجه به نظر نمی‌رسد. این تیم قراردادی 110 میلیاردی با اسپانسرش که یک اپراتور است بسته و این رقم 40 میلیارد کم‌تر از فصل گذشته به نظر می‌رسد. این در حالی است که بدون هزینه‌های جاری باشگاه، رقم قرارداد بازیکنان برای این فصل بیشتر از 300 میلیارد تومان خواهد بود. در نتیجه پرسپولیس در چنین شرایطی قطعا به بن‌بست مالی خواهد رسید و یحیی نیز به خوبی از این ماجرا باخبر است. اصلا بعید نیست این تیم در ادامه فصل با بحران‌های بزرگی به لحاظ مالی روبه‌رو شود و یحیی اصلا دوست ندارد کار تیمش به این مرحله بکشد.

ستاره‌های   بی‌روحیه

شرایط مالی ناامیدکننده پرسپولیس، روحیه بازیکنان این تیم را نیز تحت تاثیر قرار داده است. مصدومیت سلمانی و سرلک، شاید شلیک آخر به این تیم بود. تیمی که حالا دیگر امیدواری زیادی به ادامه این فصل ندارد. کسر یک امتیاز از این باشگاه به خاطر قرارداد گولسیانی نیز تیم را تحت تاثیر قرار داده است. همه این مسانل در کنار هم، قرمزها را به لحاظ روحی تحت فشار قرار داده و موجب شده این تیم برای ادامه فصل، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کند.

شکست   برای   درویش

علیرضا بیرانوند در تابستان از پرسپولیس نرفت اما ماجرای جدایی او، تیم را تحت تاثیر قرار داد و عملا به فاکتوری علیه شیوه مدیریت درویش بدل شد. حالا یحیی حتی اگر از پرسپولیس نرود، صندلی درویش را لرزانده است. پایه‌های مدیریت پرسپولیس کاملا سست به نظر می‌رسد و این موضوع در نوع خودش برای مدیرعامل باشگاه نگران‌کننده خواهد بود. با این روند به نظر می‌رسد از بین مدیرعامل قرمزها و سرمربی این تیم، تنها یک نفر به کار کردن در این باشگاه ادامه بدهد.