آریا طاری

یورو 16 تیمی و جام جهانی 32 تیمی، رقابت‌هایی برای فراموش‌شدن هستند، چراکه حالا دیگر جام ملت‌ها 24 تیم دارد و جام جهانی هم قرار است با 48 تیم برگزار شود. از همین حالا مشخص شده که تا سال 2032، تورنمنت‌های بزرگ ملی در کدام کشورها برگزار می‌شوند. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تیم‌ها، یوفا و فیفا به سراغ میزبانی‌های مشترک و برگزاری رقابت در چند کشور مختلف رفته‌اند. فعلا اولین ابهام در مورد فوتبال، سرنوشت جام جهانی 2034 است که عربستان اشتیاق زیادی برای تصاحب آن دارد.

یورو  2024؛   یک   میزبانی   منظم   دیگر! 

همه می‌دانند که آلمانی‌ها چقدر انسان‌های دقیق و منظمی هستند. جام جهانی 2006 که در کشور آلمان برگزار شد، به لحاظ نظم زبانزد خاص و عام بود. همه بازی‌ها در این تورنمنت کاملا به موقع شروع شدند و در جریان این میزبانی، کوچک‌ترین اختلالی به وجود نیامد. آلمان تابستان 2024 میزبان یورو خواهد بود. 10 استادیوم در این کشور هم برای این میزبانی در نظر گرفته شده‌اند. آلیانز آره‌نا و سیگنال ایدونا پارک یعنی ورزشگاه‌های اختصاصی بایرن و دورتموند، شناخته‌شده‌ترین ورزشگاه‌های میزبان این دوره جام ملت‌ها خواهند بود. خیلی‌ها باور دارند این یکی از آخرین میزبانی‌های کلاسیک تاریخ یک تورنمنت ورزشی است. چراکه پس از آن، عصر میزبانی‌های مشترک از راه خواهد رسید و همه چیز را عوض خواهد کرد.

جام  جهانی 2026؛   16   شهر   میزبان! 

بیست و سومین دوره جام جهانی، اولین نمونه تاریخ این تورنمنت به شمار می‌رود که 16 شهر مختلف میزبانی بازی‌های آن را بر عهده دارند. این همچنین اولین جام جهانی 48 تیمی تاریخ نیز خواهد بود. میزبانی این تورنمنت به قاره آمریکای شمالی رسیده است. سه کشور مکزیک، آمریکا و کانادا هم میزبان این رقابت‌ها خواهند بود. از سال 2002 به بعد، جام جهانی هرگز بیشتر از یک میزبان برای هر دوره نداشته و حالا همه چیز با گذشته فرق خواهد کرد. این اولین تجربه میزبانی کانادا در تاریخ جام جهانی است اما آمریکا قبلا یک بار و مکزیک قبلا دو بار میزبان این تورنمنت بوده‌اند. در حقیقت مکزیک در این دوره به اولین کشور تاریخ با سه میزبانی جام جهانی تبدیل خواهد شد. مراکش در آفریقا، جدی‌ترین رقیب این سه کشور برای میزبانی بود و آرای زیادی هم به دست آورد اما در نهایت روبه‌روی این طرح مشترک، شکست خورد. 16 ورزشگاه مختلف در این سه کشور، برای میزبانی جام جهانی معرفی شده‌اند. ورزشگاه آزتک با 87 هزار نفر ظرفیت، بزرگ‌ترین استادیوم این دوره جام جهانی خواهد بود.

یورو  2028؛   ایتز   کامینگ   هوم! 

مدتی قبل یوفا شرایط میزبانی یورو 2028 را اعلام کرد. بر این اساس کشوری که خواهان میزبانی یورو بود، باید 10 استادیوم را معرفی می‌کرد که حتما باید یک ورزشگاه حداقل 60 هزار نفری، دو ورزشگاه 50 هزار نفری و سه ورزشگاه 40 هزار نفری در بین آنها دیده می‌شدند. کشورهای زیادی در اروپا تمایل‌شان را به این برگزاری نشان دادند اما ثبت رسمی در یوفا، فقط از سوی بریتانیا و ایرلند صورت گرفت و در نهایت نیز اتحادیه فوتبال اروپا، بریتانیا و ایرلند را به عنوان میزبان جام ملت‌های 2028 معرفی کرد. این در حالی بود که مرحله نیمه‌نهایی و فینال جام ملت‌های 2020 نیز در انگلیس برگزار شد. به هر حال 10 ورزشگاه در انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی، میزبانی رقابت‌های  یورو 2028 را بر عهده خواهند گرفت. از انگلیس، ورزشگاه ومبلی و استادیوم‌های اختصاصی تاتنهام، من‌سیتی، لیورپول، نیوکاسل و استون ویلا برای این میزبانی معرفی شده‌اند.

جام  جهانی  2030؛   جام   صدساله   می‌شود

طرح فیفا برای جام جهانی 2030 برگزاری تورنمنت در سه قاره مختلف است. از آن‌جایی که صدسالگی جام در این دوره اتفاق می‌افتد، فیفا قصد دارد سه بازی اول را به صورت افتتاحیه و جشن ویژه صدسالگی در اروگوئه، آرژانتین و پاراگوئه برگزار کند و سپس برای ادامه تورنمنت، رقابت‌ها به پرتغال، اسپانیا و مراکش بروند. سهیم بودن 6 کشور در میزبانی جام جهانی، اتفاقی بی‌سابقه به نظر می‌رسد. با این حال کشورهایی که فقط یک بازی میزبانی دارند، اصلا از این روند راضی به نظر نمی‌رسند. بسیاری از مربیان فوتبال هم مخالفت‌شان را با این طرح نشان دادند و با توجه به فاصله بین آمریکای جنوبی و اروپا، سفر در حین برگزاری جام را تهدیدی برای سلامتی بازیکنان می‌دانند.

جام   ملت‌های 2032؛   از   استانبول  تا   میلان

هم ایتالیا و هم ترکیه، خواهان میزبانی جام ملت‌های 2028 بودند اما هر دو کشور تصمیم گرفتند این اراده را چهار سال به تاخیر بیندازند تا شرایط زیرساختی بهتری را به وجود بیاورند. حالا یوفا تصمیم گرفته میزبانی جام ملت‌های سال 2032 را به صورت همزمان به این دو کشور بدهد. ترکیه تا امروز میزبان یورو نبوده اما ایتالیا برای چهارمین بار به عنوان یکی از میزبان‌های جام ملت‌های اروپا انتخاب شده است. با توجه به هواداران پرشمار فوتبال در هر دو کشور، بدون شک این بازی‌ها شور و حال زیادی در خودش خواهد داشت.