آینده تاریک نیست!

تغییر محسوس در تعداد مدال‌های طلا نسبت به گذشته، نوعی دیدگاه منفی در مورد عملکرد کاروان ایران به وجود آورده اما این دوره از بازی‌های آسیایی برای کاروان ایران، دوره خاصی بود. چراکه در برخی از رشته‌ها برای اولین بار صاحب مدال شدیم. چیزی شبیه باز شدن یک دریچه جدید به ورزش ایران. علاوه بر این، بانوان هم در این دوره عملکرد درخشانی داشتند و بخش مهمی از بار کاروان را به دوش کشیدند. این یعنی می‌توان امیدواری زیادی به آینده پسران و دختران در ورزش ایران داشت. آن هم نه فقط در رشته‌های سنتی که زمانی به عنوان رشته‌های مدال‌آور شناخته می‌شدند.

نگار رشیدی 

روشن‌مان کردید! 

کاری که تیم ملی شطرنج ایران در بازی‌های آسیایی انجام داد، باورنکردنی بود. چهار استادبزرگ شطرنج ایران در حالی مدال طلای شطرنج تیمی را برای «اولین بار» از آن ایران کردند که قبل از شروع این مسابقه‌ها، همه شانس قهرمانی را به چین و هند می‌دادند. به لحاظ شطرنج، آسیا یکی از برترین قاره‌های دنیا به شمار می‌رود و خیلی از چهره‌های صاحب نام دنیای شطرنج هم در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند. با این حال اعضای تیم ملی ایران با هفت پیروزی و دو تساوی در 9 مسابقه، قهرمان شایسته این رقابت‌ها شدند. این نفرات باید حفظ و تقویت شوند. چراکه به نظر می‌رسد خیلی زود آنها را در مهم‌ترین صحنه‌های جهانی تماشا خواهیم کرد.

سکویی که دوستش داشتیم

حضور همزمان حسین رسولی و احسان حدادی روی سکوی قهرمانی پرتاب دیسک، یکی از آن قاب‌ها بود که محال است به سادگی فراموشش کنیم. این دو ستاره طلا و نقره پرتاب دیسک را برای ورزش ایران به دست آوردند و توانستند نتایج ضعیف در سایر رشته‌های دوومیدانی را جبران کنند. احسان بعد از چهار طلای بازی‌های آسیایی، این بار به نقره بسنده کرد اما مدال طلا، از دست کاروان ایران  خارج نشد.

کوهستان تسخیر شد

یکی دیگر از «اولین‌های» ورزش ایران در هانگژو، برنز ارزشمند فرانک پرتوآذر در دوچرخه‌سواری کوهستان بود. پیش از این هرگز یک بانوی ایرانی نتوانسته بود در دوچرخه‌سواری بازی‌های آسیایی برای ایران مدال بگیرد و در دوچرخه‌سواری کوهستان نیز هیچ مدالی نداشتیم. پرتوآذر اما به این روند پایان داد و یک برنز بسیار ارزشمند برای ورزش ایران به دست آورد.

در بازی‌های آسیایی هانگژو، بانوان عملکرد درخشانی داشتند و بخش مهمی از بار کاروان را به دوش کشیدند. این یعنی می‌توان امیدواری زیادی به آینده پسران و دختران در ورزش ایران داشت. آن هم نه فقط در رشته‌های سنتی که زمانی به عنوان رشته‌های مدال‌آور شناخته می‌شدند

الفت با تاریخ‌سازی

ژیمناستیک ایران با چهار ورزشکار در بازی‌های آسیایی هانگژو حاضر شده بود. در این رشته یک شاهکار بزرگ اتفاق افتاد و مهدی الفتی «اولین» مدال تاریخ ایران در ژیمناستیک بازی‌های آسیایی را از آن خودش کرد. مهدی در رشته پرش خرک به مدال نقره رسید و یک لحظه تاریخی را برای ورزش ایران رقم زد. تا قبل از این مدال مهم مهدی، خیلی‌ها اصلا روی ژیمناستیک ایران حساب نمی‌کردند اما الفتی با این دستاورد، نگاه‌‎ها به این رشته ورزشی در ایران را کاملا تغییر داد. شاید این سرآغازی برای یک انقلاب بزرگ در ژیمناستیک ایران باشد.

از مدال تا رکورد

دختران اسکیت‌باز ایرانی نیز حضور فوق‌العاده‌ای در بازی‌های آسیایی هانگژو داشتند و بی‌نهایت خوش درخشیدند. رومینا سرلک با شکستن رکورد جهان در این بازی‌ها، خبرساز شد. حالا برای خیلی از ستاره‌های اسکیت دنیا جالب است که بدانند این دختر ایرانی چطور توانسته رکورد جهان را جابه‌جا کند. ترانه احمدی هم به فینال رقابت‌ها رسید و در نهایت مدال نقره بازی‌های آسیایی را به دست آورد. این هم اولین مدال تاریخ اسکیت ایران در بازی‌های آسیایی بود.

نقره‌هایی از جنس طلا

دختران روئینگ ایران هم در رشته‌ دونفره و هم چهارنفره، در بازی‌های آسیایی حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. اولین مدال کاروان ایران در این بازی‌ها، نقره‌ای بود که مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ سنگین‌وزن دونفره از آن خودشان کردند. نقره بعدی نیز به تیم چهارنفره مهسا جاور، زینب نوروزی، نازنین ملایی و فاطمه مجللی رسید. این موفقیت‌ها روحیه زیادی به کاروان ایران بخشید. چراکه اولین مدال‌های کاروان در این رشته به دست آمدند.

برادران شگفتی‌ساز

برادران عالمیان در هانگژو، کابوس بزرگ تنیس روی میز ژاپن بودند. ایران ابتدا در رشته تیمی سه نفره، ژاپن را شکست داد تا بعد از 65 سال، یک مدال بازی‌های آسیایی در رشته تیمی تنیس روی میز را برای ایران به ارمغان بیاورد. نوشاد و نیما اما دست‌بردار نبودند و کار بزرگ دیگری هم انجام دادند. این دو نفر با رسیدن به نیمه‌نهایی و تحمیل یک شکست دیگر به ژاپن، یک برنز دیگر هم گرفتند. برنزی که اولین مدال تاریخ تنیس روی میز ایران در رشته دوبل بازی‌های آسیایی محسوب می‌شد. هر چقدر از بزرگی کار پینگ‌پنگ بازان ایرانی در هانگژو بگوییم کم گفته‌ایم. از یاد نبریم که بهترین‌های این رشته ورزشی در همه دنیا، آسیایی هستند و به کشور چین تعلق دارند. ستاره‌های ایرانی هم در رشته‌های تیمی این رقابت‌ها فقط روبه‌روی چین بازنده شدند و به طور کلی، رقابت‌هایی اعجاب‌آور و درخشان را پشت سر گذاشتند تا بازی‌های آسیایی هانگژو را با لبخندی به پهنای صورت ترک کنند.