طلاهای گمشده!

همه در انتظار روزی بودند که کشتی از راه برسد و مدال‌های طلا را در هانگژو درو کند اما با وجود صعود یک کشتی‌گیر ایران به نیمه‌نهایی و دو ستاره به فینال، دست ایران در چهار وزن اول کشتی فرنگی از طلا خالی ماند و این اصلا شروع امیدوارکننده‌ای نبود. ایران باید در دو وزن بعدی و البته در کشتی آزاد، این روند نه‌چندان خوب را جبران کند. اگر اوضاع به همین منوال باشد، حتی دورقمی شدن طلاهای ایران در هانگژو نیز سخت خواهد شد.

آریا رهنورد

اولین   مدال   کشتی

کشتی فرنگی ایران نیز بالاخره کارش را در بازی‌های آسیایی شروع کرد و در همان شروع کار عملکردی توفانی داشت. دانیال سهرابی، اولین مدال کشتی ایران در هانگژو را به ارمغان آورد. دانیال که در 67 کیلوگرم رقابت می‌کرد، قرعه مناسبی در این رقابت‌ها داشت و با یک پیروزی، به یک‌چهارم نهایی رسید. او در بازی دوم فوق‌العاده نشان داد و هانسو ریو از کره را که زمانی قهرمان جهان بوده، با امتیاز عالی شکست داد. چیزی نمانده بود که سهرابی نیمه‌نهایی را نیز از با نتیجه‌ای مشابه از حریف قزاق ببرد اما او با وجود جلو بودن در امتیاز، در یک غافلگیری ضربه فنی شد و به رده‌بندی رفت. حتی با وجود این شکست دردناک، سهرابی با روحیه‌ای خوب در رده‌بندی ظاهر شد و حریف سرسخت چینی‌اش را با یک اختلاف امتیاز شکست داد تا یک برنز را در یک وزن المپیکی برای ورزش ایران  دشت کند.

نقره   برای   پسر  جنگجو

اولین فینالیست کشتی ایران در هانگژو، کاویانی‌نژاد بود. امین در کشتی اول، حریفی از کره‌جنوبی را شکست داد. پسر جوان تیم ملی کشتی فرنگی در بازی دوم هم به برتری رسید تا صعودش به نیمه‌نهایی را قطعی کرده باشد. او در این مرحله هم خوش درخشید و فینالیست شد تا روبه‌روی حریفی قرار بگیرد که همین چند روز قبل در بلگراد، قهرمان کشتی دنیا شده بود. این بازی برای امین بسیار سخت به نظر می‌رسید اما او کم نگذاشت و پا به پای حریف جنگید. هر دو کشتی‌گیر فقط با اخطار امتیاز گرفتند و کاویانی‌نژاد در رقابت با قهرمان جهان و نفر دوم المپیک، فقط به این دلیل که زودتر امتیاز گرفته بود بازنده شد و مدال نقره را از آن  خودش کرد.

کشتی فرنگی ایران نیز بالاخره کارش را در بازی‌های آسیایی شروع کرد و در همان شروع کار عملکردی توفانی داشت. اما با وجود صعود یک کشتی‌گیر ایران به نیمه‌نهایی و دو ستاره به فینال، دست ایران در چهار وزن اول کشتی فرنگی از طلا خالی ماند

در  حسرت   طلا

ناصر علیزاده نیز دومین کشتی‌گیر ایرانی بود که به فینال بازی‌های آسیایی رسید اما نتوانست برنده مدال طلا شود. داوری این بازی حرف و حدیث‌های زیادی داشت و به نظر می‌رسید رقیب ازبکستانی به کمک تصمیم‌های غیرمنتظره داوری، این بازی را برده است. به هر حال علیزاده در حالت سرپا موفق به گرفتن هیچ امتیازی از این حریف نشد و تنها در خاک بود که یک بارانداز روی او پیاده کرد. با این نقره علیزاده، کشتی فرنگی ایران در چهار وزن اول بازی‌های آسیایی حتی یک طلا هم نگرفت. این همان رشته‌ای بود که روزگاری در المپیک، به سه  طلا می‌رسید!‌

دور  از   انتظار

اولین کشتی‌گیر ایرانی که در هانگژو روی تشک رفت، میثم دلخانی بود. کشتی‌گیری که اصلا انتظارها را برآورده نکرد و بعد از بردن حریف هندی در اولین مسابقه، در بازی دوم شکست خورد و خیلی زود از جدول مسابقه‌ها کنار رفت و دستش به هیچ مدالی در این رقابت‌ها نرسید. در چهار وزن اول کشتی فرنگی، میثم تنها کشتی‌گیری بود که هیچ مدالی به دست نیاورد.

شاهکار   روی   دیوار

در نهایت باید یادی کرد از طلای ایران در پایان روز دهم این مسابقات. جایی که سریع‌ترین مرد عمودی آسیا، شاهکار دیگری را در بازی‌های آسیایی هانگژو به نام خودش ثبت کرد. رضا علیپور سال 2018 در جاکارتا، اولین مدال طلایش در بازی‌های آسیایی را گرفت. رضا همان سال قهرمان جهان هم شد تا بهترین سال دوران ورزشی‌اش را رقم بزند. پس از آن ماجراهایی مثل کرونا، به این ورزشکار لطمه زد و موجب شد او در اوج آمادگی، شانس حضور در رقابت‌های مختلف را از دست بدهد. چراکه در این سال‌ها معمولا مسابقه‌های سنگ‌نوردی اصلا برگزار نمی‌شدند. با این حال رضا با قدرت به بازی‌های آسیایی برگشت و حالا برای دومین بار در این بازی‌ها صاحب مدال طلا شد. او حالا توانسته رکورد صددرصد طلا در دو حضور در بازی‌های آسیایی را نیز به نام خودش رقم بزند. کار بزرگ علیپور در این رقابت‌ها، در مرحله نیمه‌نهایی رقم خورد. جایی که او توانست یک رقیب بسیار سرسخت از اندونزی را شکست بدهد. این بازی در حقیقت نوعی فینال زودرس برای علیپور بود و خیلی بیشتر از نبرد فینال برای او اهمیت داشت. 

او در فینال نیز جین بائو لونگ را از پیش رو برداشت و برنده مدال طلا شد. در این رقابت پای حریف لیز خورد و او اصلا به انتهای دیواره نرسید اما رضا با رکورد 5 ثانیه و 43 صدم ثانیه، نفر اول این مسابقه‌ها شد و ششمین مدال طلای کاروان ایران را به ارمغان آورد. او یکی از معدود ستاره‌های بزرگ کاروان بود که کاملا مطابق انتظار عمل کرد و پیش‌بینی‌ها را در این رقابت‌ها به هم نزد. البته سنگ‌نوردی در بخش تیمی سرعت با ترکیب رضا، میلاد و مهدی علیپور با خطایی که علیپور داشت و زودتر از اعلام داور رقابت را شروع کرد، بازنده شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت تا شانس مدال را از دست بدهد.