تقریبا شاهکار!

داستان تیم ملی ووشو ایران و بازی‌های آسیایی هانگژو، پایان هیجان‌انگیزی داشت. تیم ملی ووشو در این بازی‌ها، تقریبا شاهکار کرد. چرا تقریبا؟ چون در نهایت دو طلا به دست آوردیم و در خیلی از وزن‌ها، حریف ستاره‌های چینی نشدیم. با این حال رسیدن به دو طلا آن هم در حالی که کاروان ایران در روزهای اخیر تنها یک طلا به دست آورده بود، نتیجه خوبی به نظر می‌رسید. ووشو تا این لحظه، موفق‌ترین رشته ورزشی ایران در هانگژو بوده است.

نگار رشیدی

شجاع   و   محسن، فینالیست‌های   بدشانس

ووشو ایران در رشته ساندا، چهار ورزشکار مرد داشت که هر چهار نفر نیز به فینال مسابقه‌ها راه پیدا کردند. این دستاورد بسیار بزرگی به نظر می‌رسد اما یک حقیقت مهم را هم نباید از یاد ببریم. اینکه ووشو ایران در ردیف بهترین‌های جهان است و اصلا شاید در همه دنیا، فقط چینی‌ها در ووشو بهتر از ما باشند. با این وجود چین هم به واسطه میزبانی، این مسابقه‌ها را به شدت جدی گرفته بود و اصلا قصد دستکم گرفتن رقابت‌ها را نداشت. در وزن منفی 60 کیلوگرم، شجاع پناهی نماینده ایران بود و مسیرش را به طرف فینال رقابت‌ها هموار کرد. شجاع در فینال روبه‌روی وانگ شیوتائو از چین قرار گرفت. او کار بسیار سختی مقابل حریف چینی داشت و رقیب، قدرتمندتر و پرنفس‌تر از شجاع به نظر می‌رسید. در نهایت هم این ستاره چینی‌ها بود که در دو راند متوالی به پیروزی دست پیدا کرد تا مدال نقره به پناهی تعلق بگیرد. دومین فینال مستقیم ایران با چین، در وزن 70 کیلوگرم رقم خورد. جایی که محسن محمدسیفی، روبه‌روی هی فنگ قرار گرفت. محسن برنده طلا در هر سه دوره قبلی رقابت‌ها بود و می‌خواست در هانگژو پوکر کند. او بازی را عالی شروع کرد و اختلاف معناداری با حریفش داشت اما رقیب چینی در راند دوم، چند ضربه خطا به محسن زد و عملا تمرکز او را از بین برد. سیفی دیگر نتوانست مثل راند اول ظاهر شود و سرانجام نتیجه مسابقه را واگذار کرد. برای کاروان ایران، این یک شکست تلخ و باورنکردنی بود. چراکه سیفی با سه طلای بازی‌های آسیایی و پنج طلای جهانی، یکی از پرافتخارترین ستاره‌های ورزش ایران به شمار می‌رود. با این حال رسیدن به نقره این بازی‌ها نیز اتفاق بدی نبود.

طلا   مثل  حلوا! 

اگر در رشته ساندای مردان دو ورزشکار بازنده در فینال‌ها داشتیم، دو ستاره تیم ملی ووشو مثل بولدوزر از روی رقیب رد شدند. افشین سلیمی در 65 کیلوگرم، فینال را روبه‌روی حریفی از اندونزی برگزار کرد. او در راند اول، برتری محسوسی نسبت به رقیبش داشت و برنده این راند شد. افشین در راند دوم حتی اجازه به پایان رسیدن زمان مسابقه را نداد و با 12 امتیاز متوالی، بازی را تمام کرد و عملا توانست حریف را به مرحله آچمزشدن برساند. این اولین طلای ووشو ایران در هانگژو بود. آخرین فینال ووشو ایران در بازی‌های آسیایی 2022 را یوسف صبری برگزار کرد. او در همان چند ثانیه اول چنان مثل آوار روی سر حریفی از ماکائو فرود آمد که دیگر عملا بازی تمام شده بود. در پایان دیدارهای پنج وزن ساندای مردان، سه طلا به چین رسید و دو مدال طلا نیز به ایران تعلق گرفت تا رقابت شانه به شانه این دو کشور در این بازی‌ها، همچنان ادامه داشته باشد.

منصوریان‌ ها    بدون   طلا! 

بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو برای خواهران منصوریان بدون مدال طلا به پایان رسید. ساندای بانوان در این بازی‌ها تنها در دو وزن برگزار شد و شهربانو و الهه منصوریان نیز در این دو وزن نماینده ووشو ایران به شمار می‌رفتند. شهربانو توانست به نیمه‌نهایی رقابت‌ها برسد اما در این مرحله روبه‌روی حریفی از چین بازنده شد و به برنز بسنده کرد. او اصلا از این مدال خوشحال نبود و در یک اظهارنظر جالب مدعی شد که کاش اصلا این برنز را به دست نمی‌آورد! الهه منصوریان اما به دیدار فینال رفت و توانست تا آخرین مسابقه در وزن خودش به بازی ادامه بدهد. او هم اما روبه‌روی رقیب چینی بازنده شد و در نهایت نقره گرفت. الهه روی سکو، نقره را از گردنش درآورد و مشغول اشک ریختن شد. او قبل از شروع بازی‌ها به هیچ چیز به جز بردن طلا فکر نمی‌کرد اما در نهایت موفق نشد به این خواسته بزرگ دست پیدا کند و مسابقه‌ها را بدون طلا ترک کرد.

یک   مدال در  هشت   وزن!‌

آن‌چه عملکرد ووشو ایران در این بازی‌ها را تحت تاثیر قرار داد، نمایش ضعیف در تالو بود. این بازی‌ها در هشت وزن مختلف برگزار شد اما از ایران تنها زهرا کیانی موفق شد مدال به دست بیاورد. او در سنگین‌ترین وزن زنان، یک نقره برای ایران گرفت. برخلاف ایران، چین در تالو هم درخشان بود و مجموع مدال‌های‌ طلای خودش را در این رقابت‌ها به 11 رساند. 9 مدال طلا بیشتر از طلاهایی که تیم ملی ووشو ایران در هانگژو گرفته بود!