آریا طاری

خولیو ولاسکو باور داشت که والیبال ایران، باید روزی روی سکوی المپیک قرار بگیرد. هنوز به این رویای دیرینه دست پیدا نکرده‌ایم اما حالا حتی رسیدن به المپیک هم دشواری‌های خاص خودش را دارد. والیبال ایران با تصاحب سومین طلای متوالی بازی‌های آسیایی، جان دوباره‌ای گرفته و شاید این روحیه خوب در بازی‌های سخت پیش رو به تیم کمک کند. پسران تیم ملی به سرعت چین را به مقصد برزیل ترک کرده‌اند تا در مسابقه‌های سرنوشت‌ساز انتخابی المپیک پاریس روبه‌روی رقبای بزرگی مثل ایتالیا و برزیل قرار بگیرند.

بمب   روحیه   کاروان: تیم ملی در روزهای اول بازی‌های آسیایی، موفق به بردن مدال طلا نشده بود. ورزشکاران زیادی هم خودشان را به طلا نزدیک کردند اما هر بار در نهایت به نقره یا برنز رضایت دادند. طلای والیبال از این جهت اهمیت زیادی داشت که روحیه خوبی به کاروان ایران داد. تا امروز سابقه نداشت که ایران طلا گرفتن در بازی‌های آسیایی را با یک رشته تیمی آغاز کند. البته که تغییر تقویم مسابقه‌ها نیز در این مساله بی‌تاثیر نبود. به دلیل برگزاری زودهنگام انتخابی المپیک، بازی‌های والیبال زودتر شروع شدند و زودتر از همه رشته‌های تیمی دیگر نیز به پایان رسیدند.

پدیده   33 ساله! : چهره ویژه والیبال ایران در این رقابت‌ها و به خصوص در بازی فینال، شهروز همایون‌فرمنش بود. بازیکنی که بهروز عطایی اعتقاد زیادی به بازی‌اش دارد. خیلی‌ها معتقد بودند دعوت از این بازیکن در 33 سالگی، یک اشتباه بزرگ به شمار می‌رود اما شهروز نشان داد که شایستگی بازی در این سطح را داشته است. در مسابقه فینال روبه‌روی چین، خیلی از نفرات تیم در حد و اندازه‌های خودشان نبودند. امین اسماعیل‌نژاد اصلا به خوبی گذشته بازی نکرد و صابر کاظمی هم اشتباه‌های زیادی داشت اما شهروز در همین بازی به امتیازآورترین بازیکن تیم بهروز عطایی تبدیل شد و نمایش بسیار مطمئنی را در زمین مسابقه پیاده کرد. این بازیکن که با درخشش در لیگ برتر والیبال ایران خودش را به تیم ملی رسانده، امیدوار خواهد بود که چنین نمایشی را در رقابت‌های انتخابی المپیک نیز پیاده کند. تیم ملی در این مرحله سخت، به شدت به درخشش همه بازیکنانش نیاز خواهد داشت.

موفقیتی   که   باید   فراموش   شود: البته که رفتن روی سکوی اول در هر رقابتی شیرین به نظر می‌رسد و قهرمانی بازی‌های آسیایی و کسب اولین طلای کاروان ایران نیز طلسم مهمی را از میان برداشته اما حقیقت آن است که بازی‌های آسیایی، هرگز یک اولویت برای تیم‌های ملی در این قاره به شمار نمی‌رود. المپیک، بالاترین سطح رقابت والیبال است و پس از آن رقابت‌های قهرمانی جهان، جام جهانی، لیگ ملت‌ها و قهرمانی قاره در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. درواقع بازی‌های آسیایی در سطح پنجم رقابت‌های مهم قرار دارد. به همین خاطر این موفقیت باید به سرعت فراموش شود. تیم ملی باید از این تجربه لذت ببرد اما نباید در همین نقطه توقف کند. چراکه در آینده نزدیک، کارهای بزرگ به مراتب بیشتر و ماموریت‌های به مراتب مهم‌تری در انتظار این تیم خواهد بود. پس باید به سرعت این سکوی ذهنی را ترک کنیم و با تمرین‌های سخت، آماده شکست دادن رقبای بسیار بزرگی باشیم که خیلی زود با ایران برخورد خواهند کرد.

از   هانگژو   تا   برزیل: تیم ملی والیبال حتی فرصت نداشته تا شب بعد از این موفقیت را در چین به صبح برساند. این تیم همان شب راهی برزیل شد تا خودش را برای نبردهای دشوار انتخابی المپیک آماده کند. این رقابت‌ها در سه گروه هشت تیمی با سه میزبان مختلف برگزار می‌شود و گروه تیم ملی، شاید دشوارترین گروه ممکن باشد. در این گروه هشت تیمی برای رسیدن به المپیک، باید با رقبایی مثل برزیل و ایتالیا رقابت کنیم. تیم‌هایی که حتی سابقه قهرمانی در المپیک را دارند. نکته نگران‌کننده اینجاست که از هر گروه، تنها دو تیم راهی رقابت‌های المپیک می‌شوند و کار ایران برای کنار زدن برزیل یا ایتالیا، بیش از حد سخت خواهد بود. والیبال ایران در برزیل، هفت بازی بسیار مهم وپر فشار را پشت سر خواهد گذاشت.

دومین   راه   صعود: مقدماتی المپیک در برزیل، تنها راه رسیدن تیم ملی به این مسابقه‌ها نیست. از این سه گروه، در مجموع 6 تیم به صورت مستقیم راهی المپیک می‌شوند. فرانسه هم به عنوان کشور میزبان، از قبل وارد رقابت‌ها شده و صعود هفت تیم پس از این بازی‌ها قطعی خواهد شد. پنج تیم دیگر چطور تعیین می‌شوند؟ برای تعیین پنج تیم دیگر باید تا پایان مسابقه‌های سال آینده لیگ ملت‌های والیبال صبر کنیم. چراکه پنج تیم دیگر، در حقیقت پنج تیم برتر رنکینگ والیبال خواهند بود که نتوانسته‌اند در انتخابی سهمیه بگیرند. ایران فعلا در جایگاه سیزدهم بهترین تیم‌های والیبال دنیا قرار دارد و این مساله کمی نگران‌کننده است. برای رسیدن به المپیک، باید حتما این جایگاه را ارتقا بدهیم. پس این مسابقه‌ها در برزیل به لحاظ رنکینگی نیز اهمیت زیادی برای تیم ملی والیبال ایران خواهد داشت.