آریا طاری

پس از برکناری هانسی فلیک از هدایت تیم ملی آلمان، زمزمه‌های زیادی در مورد انتخاب جانشین او به گوش می‌رسید. این اتفاق به خودی خود شگفت انگیز بود چراکه تا آن روز در تاریخ فوتبال آلمان هرگز یک مربی برکناری از این تیم را تجربه نکرده بود. در این مدت گزینه‌های بسیار زیادی برای هدایت ژرمن‌ها مطرح شدند و سرانجام یولیان ناگلزمان نظر مثبت روسای فدراسیون فوتبال آلمان را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی به دست آورد. این یک تجربه جذاب برای این مربی جوان و جاه‌طلب خواهد بود.

اخراجی بایرن روی مهم‌ترین صندلی! 

ظاهرا برکناری از بایرن مونیخ بهترین تصمیم ممکن برای آینده ناگلزمان بوده است. تصور می‌شد او با چنین ماجرایی در معرض نابودی قرار بگیرد اما آنچه پس از این اخراج غیرمنتظره برای تیم صدرنشین بوندس‌لیگا اتفاق افتاد، نگاه‌ها به این مربی را نیز کاملا عوض کرد. بایرن در ماه‌های پس از اخراج یولیان به تیم بهتری تبدیل نشد. آنها در اروپا طعم تحقیر روبه‌روی سیتی را چشیدند و چیزی نمانده بود شانس قهرمانی بوندس‌لیگا را نیز به ساده‌ترین شکل ممکن از دست بدهند. اگر لغزش عجیب دورتموند در هفته پایانی نبود. بایرن فصل را بدون بردن حتی یک جام به پایان می‌رساند. به همین خاطر هم بود که بلافاصله بعد از قطعی شدن قهرمانی تیم در لیگ باشگاهی آلمان، دو تئوریسین برکناری ناگلزمان یعنی الیور کان و حسن صالح حمیدزیچ از مدیریت باشگاه مونیخی برکنار شدند. حالا همان مربی اخراجی دیروز قرار است مهم‌ترین صندلی مربیگری در فوتبال آلمان را به دست بیاورد. حتی مهم‌تر از جایگاهی که توخل امروز تصاحب کرده است.

دوباره به هم رسیدیم!

بدون شک بزرگ‌ترین مخالف حضور این مربی روی نیمکت تیم ملی آلمان، مانوئل نویر بوده است. این دروازه‌بان در روزهای حضور در بایرن مشکلات عمیقی با سرمربی جوان تیم داشت. ماجرا از جایی شروع شد که ناگلزمان تصمیم به برکناری مربی دروازه‌بان‌های تیم گرفت و نویر در رسانه‌ها به شکل علنی از این تصمیم انتقاد کرد. این ماجرا، تاثیر منفی زیادی روی شرایط بایرن گذاشت و خیلی‌ها آن را کاتالیزوری برای اخراج ناگلزمان از باشگاه می‌دانستند. حالا باید دید که دو نفر چه شرایطی را روبه‌روی هم خواهند داشت. نویر از مدت‌ها قبل در بند مصدومیت است و درون دروازه بایرن نیز دیده نمی‌شود. در تیم ملی نیز تراشتگن درون دروازه قرار می‌گیرد. همه منتظرند که ببینند آیا بین نویر و ناگلزمان دوباره صلحی برقرار خواهد شد یا نه، با این حال شکی وجود ندارد که در رفتارهای گذشته این دو نفر سوابق زیادی از تنش و نارضایتی شکل گرفته است.

قراردادی برای هفت ماه! 

نکته عجیب در مورد قرارداد ناگلزمان با تیم ملی آلمان، مدت زمان امضای این قرارداد است. قراردادی که با این سرمربی بسته شده فقط تا هفت ماه و پایان رقابت‌های جام ملت‌های اروپا اعتبار خواهد داشت. این یعنی مدیران فدراسیون فوتبال آلمان هنوز دید درازمدتی نسبت به یولیان ندارند و کاملا مطمئن نیستند که او بهترین گزینه ممکن برای هدایت تیم ملی در سال‌های پیش رو باشد. اینکه آینده یولیان در تیم ملی چطور رقم بخورد به طور مشخص بستگی به نتایجی دارد که در جام ملت‌ها شکل خواهد گرفت. اگر او بتواند آلمان را از بحران‌های گذشته عبور بدهد در تیم ملی خواهد ماند، در غیر این صورت جام ملت‌های اروپا تبدیل به آخرین تجربه این در مربی در تیم ملی خواهد شد. موقعیت امروز ناگلزمان در تیم ملی موقعیت بسیار حساسی به نظر می‌رسد. او زمانی گزینه کار کردن در باشگاه‌هایی مثل رئال مادرید و بارسلونا بود اما در بایرن به موفقیت دلخواه دست پیدا نکرد. با این حال حضور در تیم ملی می‌تواند همه چیز را برای این مربی تغییر بدهد. او هنوز کارهای ناتمامی در فوتبال آلمان دارد و می‌خواهد ثابت کند که بهترین مربی فوتبال در این کشور است. مشکل بزرگ اما اینجاست که آلترناتیوهای زیادی برای او وجود دارد. خود آلمانی‌ها علاقه زیادی دارند که یورگن کلوپ روزی سرمربی تیم ملی کشورشان شود.

اژدها را زنده کن

نمایش تیم ملی آلمان در جدال با فرانسه در مسابقه دوستانه فوق‌العاده به نظر می‌رسید. ظاهرا پایان دوران فلیک، آغاز دوران خوشی برای این کشور خواهد بود. آلمان در چند تورنمنت ملی اخیر فاجعه‌بار ظاهر شده و اصلا شباهتی با آن تیم بزرگ گذشته نداشته است. حالا ماموریت بزرگ یولیان، بازگرداندن اژدها به فرم خوب گذشته است. هیچ‌کس انتظار ندارد او همین حالا آلمان را قهرمان یورو کند اما رسیدن به نیمه‌نهایی ساده‌ترین کاری است که او می‌تواند انجام بدهد و کمترین انتظاری است که در آلمان نسبت به او وجود دارد. در یورو تیم‌های مدعی زیادی مثل انگلیس، هلند، اسپانیا و حتی فرانسه انتظار آلمان را می‌کشند و کار برای رسیدن به موفقیت دشوار خواهد بود با این حال ناگلزمان نشان داده که همیشه نقشه‌های خاصی برای رسیدن به موفقیت دارد و یک مربی شعبده‌باز است. اگر او بتواند آلمان را به قهرمان رقابت‌های جام ملت‌ها تبدیل کند قیافه الیور کان و حسن صالح حمیدزیچ نیز در نوع خودش دیدنی خواهد بود.