در تیم ملی ایران دقیقا چه خبر است؟ چرا بازیکنی مثل رضا اسدی که فصل را خیلی خوب شروع کرده و در هر چهار هفته لیگ برتر موفق به گلزنی برای سپاهان شده، به همین سادگی مجوز ترک اردوی تیم ملی را دریافت می‌کند تا برای شرکت در یک دیدار دوستانه با زنیت به روسیه برود؟

 نکته عجیب اینجاست که ظاهرا در فوتبال ایران، تیم ملی هرگز یک اولویت به شمار نمی‌رود. همه جای دنیا، تیم ملی بزرگسالان بر هر تیم دیگری ارجحیت دارند. برای مثال بازیکنان کم سن و سالی مثل گاوی یا یامال مستقیما به تیم ملی بزرگسالان می‌روند اما در ایران، تیم ملی همه نفرات جوانش را به امیدها داده و خودش با میانگین سنی حدود 30 سال به اردوی تدارکاتی رفته است. اردویی که این همه بازیکن بالای 30 سال دارد، دقیقا چه کمکی به فوتبال ایران خواهد کرد؟

 اگر قرار است بازیکنان جوان به تیم ملی امید بروند و بازیکنان باشگاهی هم در اختیار باشگاه باشند، بهتر نبود این اردوی تیم ملی به کل تعطیل شود؟

در دوران دراگان اسکوچیچ، محمدرضا اخباری فقط برای یک روز از اردوی تیم ملی خارج شد تا در دیدار معوقه تراکتور به میدان برود و سپس به اردو برگردد. برای همان یک روز، رسانه‌ها چنان سروصدایی راه انداختند که بیا و ببین. آن رسانه‌ها حالا کجا هستند که رضا اسدی، یک اردوی کامل را برای همراهی با سپاهان در یک نبرد دوستانه از دست 

می‌دهد؟ 

ظاهرا برای امیر قلعه‌نویی، هیچ چیز مهم نیست. سردار آزمون اگر اراده کند، می‌تواند همراه تیم ملی نباشد. رضا اسدی اگر اراده کند، می‌تواند به سپاهان برگردد و قدوس هم هر وقت خودش دوست داشت در تیم ملی دیده می‌شود. آن‌وقت این تیم کی قرار است به هماهنگی مطلوب دست پیدا کند؟ تیم ملی چه زمانی باید ترکیب اصلی‌اش را برای حضور در جام ملت‌های آسیا بشناسد؟ 

اوضاع تیم ملی ایران این روزها به شدت نگران‌کننده به نظر می‌رسد. تیمی که اصلا نظم خوبی ندارد و اطرافش هر روز شلوغ‌تر می‌شود. درست مثل دوره قبلی، باز هم امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفته دور خودش را شلوغ کند و حتی مشاورانی مثل خداداد عزیزی را با خودش به تمرین تیم ببرد. مشاورانی که نه از نظر فنی حرفی برای گفتن دارند و نه از نظر اخلاقی، الگویی برای بازیکنان تیم ملی هستند. 

در چنین شرایطی، حق داریم که نگران سرنوشت تیم ملی ایران باشیم. تیمی که فقط با قهرمانی در آسیا طرفدارانش را راضی می‌کند اما حتی یک زمین تمرین مطلوب در ایران ندارد و ظاهرا کادر فنی نیز قرار نیست روی هیچ موضوعی حساس باشد. این روزها شرایط تیم ملی اصلا خوب به نظر نمی‌رسد و بعید است در چنین وضعیتی، شانسی برای قهرمانی آسیا داشته باشیم. 

با این میزان سردرگمی در اردوی تیمی که مربیانش بیشتر از بازیکنان هستند، بعید است تیم ملی در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. به نظر می‌رسد این تیم با همه سرعت مشغول عقب‌گرد باشد. در هدایت تیم هم هیچ نشانه‌ای از مدرن شدن و حرکت رو به جلو به چشم نمی‌خورد.