آریا طاری

تنها چند هفته بعد از شروع فصل جدید لیگ برتر، روند شکایت باشگاه‌ها از هم آغاز شده است. در صف‌آرایی جدید فوتبال ایران، به نظر می‌رسد باشگاه‌های تهرانی مشغول اتهام زدن به سپاهان برای عبور از سقف قرارداد هستند. در ظاهر، بعید به نظر می‌رسد این قانون به صورت تمام و کمال از سوی باشگاه‌های ایرانی رعایت شده باشد اما جوی که این روزها در فضای فوتبال شکل گرفته، در درجه اول محصول رفتارهای خاص فدراسیون است. فدراسیونی که این قانون را وضع کرده اما بعید است که بتواند نظارت کاملی روی آن داشته باشد.

بازی نقش جهان، شروع یک پرونده پیچیده

پس از برخورد سپاهان و استقلال در هفته سوم لیگ برتر بود که اولین زمزمه‌ها در مورد شکایت استقلال از سپاهان مطرح شد. نایب رییس فدراسیون، تلویحا چنین خبری را تایید کرد اما آن روز این خبر به صورت رسمی از سوی استقلال یا فدراسیون فوتبال اعلام نشد. ظاهرا استقلالی‌ها به دلیل عبور از سقف بودجه، از سپاهان شکایت کرده بودند. 

فدراسیون فوتبال قبل از این مدعی شده بود که اگر تیمی از سقف عبور کند و رقیبش دست به شکایت بزند و این شکایت را به اثبات برساند، نتیجه بازی سه بر صفر خواهد شد. این در حالی بود که سپاهان نتوانست قرارداد دو ستاره‌اش یعنی برایان دابو و عیسی آل‌کثیر را ثبت کند. در همین شرایط خاص، این شروعی برای سریالی از شکایت‌ها بود. اتفاقی که بدون شک در طول این فصل بارها و بارها تکرار خواهد شد. 

از قرارداد دلاری تا قرارداد با همسر بازیکن!‌

در مورد سپاهان، چه مواردی مطرح شده‌اند؟ شنیده می‌شود که این باشگاه با یک بازیکن داخلی، قرارداد عجیبی بسته است. این قرارداد ریالی بسته شده اما در آن تاکید شده که اگر ارزش دلار از 50 هزار تومان عبور کند، ارزش این قرارداد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این گفته می‌شود باشگاه سپاهان با همسر یکی از بازیکنان که امسال به خدمت گرفته، برای یک رشته ورزشی دیگر قرارداد 15 میلیارد تومانی بسته و در قرارداد خود این بازیکن، رقم کم‌تری را نوشته است. از نشانه‌ها این‌طور پیداست که منظور چنین اتفاقی، کاوه رضایی و همسرش فرنوش شیخی هستند. این صحبت‌ها هنوز به مرحله اثبات نزدیک نشده‌اند. اگر این اثبات اتفاق بیفتد، شرایط برای سپاهان تغییر می‌کند و این باشگاه در مظان اتهام دور زدن سقف قرارداد قرار می‌گیرد.

قانونی که سال بعد نقض می‌شود

موضوع مهم دیگری که در مورد سپاهان مطرح می‌شود، واگذار کردن رقم قرارداد به سال آینده است. یعنی بازیکنی که قرارداد 70 میلیاردی دارد، در بودجه امسال 15 میلیارد و در بودجه سال بعد 55 میلیارد دریافتی خواهد داشت. این در حالی است که بر اساس قانون، مبلغ قرارداد سال بعد بازیکن باید نهایتا 25 درصد زیاد شود. این ماجرا عینا در متن شکایت از سپاهان نیز آمده و سروصدای زیادی نیز به راه انداخته است. در واقع سپاهان با این کار در این فصل قانون را نقض نکرده اما فصل آینده مرتکب این کار خواهد شد.

پرسپولیس و سپاهان، شکایت و شکایت بک! 

پس از اظهارات جنجالی درویش، باشگاه سپاهان رسما از مدیرعامل پرسپولیس شکایت کرد. پرسپولیسی‌ها نیز در جواب، نامه مکتوب رسمی شکایت از سپاهان را نوشتند و منتشر کردند. حالا این پرونده باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. این شکایت‌ها، محصول برخوردهای خاص فدراسیون است. اگر فدراسیون خودش نظارت کافی را در این خصوص انجام می‌داد، لازم نبود باشگاه‌ها رودرروی هم قرار بگیرند اما ظاهرا مهدی تاج و رفقا از قرار دادن تیم‌های مختلف فوتبال ایران مقابل هم لذت می‌برند و دوست دارند باشگاه‌های ایرانی را به جان هم بیندازند.

رویکرد نظارتی کجاست؟

اینکه باشگاه‌ها سقف بودجه مشخصی داشته باشند، یک بحث است. بحث دیگر هم این است که فدراسیون چطور روی این موضوع نظارت می‌کند؟ آیا از ابتدا اصلا رویکردی برای این نظارت در نظر گرفته شده است؟ اگر این رویکرد وجود نداشته، آیا اجرای چنین قانونی اصلا سودمند بوده است؟ با این روند نباید به آینده این قانون چندان خوشبین باشیم.

احتمال کمرنگ، احتمال پررنگ

در مورد سرنوشت این قانون، دو احتمال وجود دارد. احتمال پررنگ‌تر این است که سقف بودجه نیز مثل سقف قرارداد به تاریخ ملحق شود و برای همیشه از یادها برود. دلیل شکست خوردن قانون سقف قرارداد هم انجام نشدن نظارت کافی بود. همین چند هفته قبل، مهدی رحمتی فاش کرد که در زمان قراردادهای 350 میلیونی، بیش از یک میلیارد با استقلال قرارداد داشته و بخش دیگر این قرارداد را به صورت مجزا دریافت کرده است. احتمال کمرنگ‌تر هم این است که فدراسیون ماجرا را جدی‌تر بگیرد، نظارت را بیشتر کند، حکم به محرومیت باشگاه‌های متخلف بدهد و قانون را کاملا جاری کند. تنها در این صورت است که می‌توان به آینده قانون سقف بودجه در فوتبال ایران باور داشت. به جز این هر تلاش دیگری محکوم به شکست خواهد بود.