از اهواز تا ممفیس!

سنتر دو متر و ۱۸ سانتی‌متری بسکتبال ایران پس از سال‌ها، تصمیم به خداحافظی با تیم ملی گرفته است. اگر رسیدن به لس‌آنجلس از آبادان برای سال‌ها سوژه ترانه‌ها بود، حامد از واقعیت، از اهواز تا ممفیس را سوار بر بال‌های بسکتبال رفت. بدون شک او بهترین بسکتبالیست تاریخ ایران است. حدادی اولین بازیکنی بود که درهای ان.بی.ای را به روی یک ایرانی باز کرد. گذر زمان ثابت کرد که او برای همیشه یک چهره تکرارنشدنی برای بسکتبال ایران بوده است.

نگار رشیدی 

پسری از نسل طلایی

حامد حدادی یکی از ستاره‌های نسل طلایی بسکتبال ایران بود. نسلی که صمد و آیدین نیکخواه‌بهرامی، مهدی کامرانی و خیلی از ستاره‌های دیگر نیز در آن دیده می‌شدند. کار بزرگ و مهمی که آنها انجام دادند، عوض کردن نگاه‌ها در ایران نسبت به ورزش بسکتبال بود. قبل از ظهور این نسل، امید زیادی به درخشش بسکتبال ایران در سطح جهان وجود نداشت. کسی حتی در خواب و خیال هم نمی‌دید که کسی از ایران، به ان.بی.ای برود اما به کمک حامد و هم‌تیمی‌ها، این رویا به حقیقت تبدیل شد.

پرواز با شاهین

شاهین اهواز، اولین تیم حرفه‌ای دوران فوتبال حامد حدادی بود. او در شاهین چهره شد و به پیکان رفت. پس از آن نیز برای صنام و صباباتری در بسکتبال ایران بازی کرد. حامد بعدها در چند مقطع مختلف نیز برای تیم‌های مختلف ایرانی بازی کرد. تیم‌هایی مثل ملی و حفاری اهواز، پتروشیمی بندرامام و ماهان اصفهان، این بازیکن را برای مدتی در ترکیب داشتند.

سال‌های به یاد ماندنی

حامد حدادی با درخشش در جام ملت‌های زیر 20 سال، توانست به عضویت تیم ملی ایران دربیاید. او برای سال‌های طولانی، یکی از بهترین‌های بسکتبال ایران بود. بیشترین بلاک به ازای هر شوت در المپیک 2008، اتفاقی مهمی بود که این ستاره را به ان.بی.ای برد. او در المپیک 2020 روبه‌روی فرانسه نیز 20 امتیاز گرفت و سرانجام در جام جهانی 2023 و در پایان دیدار با لبنان، با تیم ملی وداع کرد.

یکی از گریزلی‌ها 

سال 2008 بود که حامد حدادی بالاخره مورد توجه بهترین باشگاه‌های لیگ بسکتبال دنیا قرار گرفت. او با ممفیس گریزلیز قرارداد امضا کرد تا تبدیل به اولین بازیکن تاریخ بسکتبال ایران شود که در ان.بی.ای حضور داشته است. این یک افتخار بزرگ و به یاد ماندنی برای بسکتبال ایران به شمار می‌رفت. حامد شروعی رویایی در ممفیس نداشت و در این تیم یک بازیکن ذخیره بود. اوایل سال 2008 اما نمایش رویایی او روبه‌روی گلدن استیت وریرز رقم خورد. جایی که این بازیکن در کم‌تر از 10 دقیقه حضور در زمین، 10 امتیاز گرفت و نقش بسیار مهمی در بازگرداندن تیمش به این مسابقه ایفا کرد. فقط کسانی که 10 امتیاز در ان.بی.ای گرفته‌اند، می‌دانند این کار چقدر دشوار است. سال بعد، حدادی قراردادش را با ممفیس تمدید کرد و قرادادی به ارزش 1.3 میلیون دلار با این تیم بست. او در مجموع پنج سال در عضویت این باشگاه بود و در این مدت چند نمایش درخشان را نیز در این تیم ارائه کرد. بازی یک ایرانی در ان.بی.ای، هیجان زیادی برای ورزش ایران به وجود آورده بود.

آخرین قدم‌ها در ان.بی.ای

پس از ترک ممفیس، حدادی به همراه رودی گی به تورنتو رپترز ترید شد. با این حال مشکلات مهاجرتی و داستان‌هایی که برای ویزای کاری ایرانی‌ها در آمریکا به وجود آمده بود، اجازه نداد او حتی یک بازی هم برای تورنتو انجام بدهد. تورنتو هم در نهایت تصمیم گرفت این بازیکن را به فنیکس سانز ترید کند. حدادی با شماره 98 در ترکیب این تیم دیده شد. او در همان سال 2013 نیز از فنیکس رفت و این پایانی بر دوران حضورش در بهترین لیگ بسکتبال کره زمین بود.

 

ماجراجویی آسیایی

حدادی که بعد از مطرح شدن در بسکتبال ایران برای مدت کوتاهی در امارات بازی کرده بود، پس از ترک آمریکا به چین رفت و به یک چهره بسیار شاخص در بسکتبال باشگاهی این کشور تبدیل شد. 

سال 2008 بود که حامد حدادی بالاخره مورد توجه بهترین باشگاه‌های لیگ بسکتبال دنیا قرار گرفت. او با ممفیس گریزلیز قرارداد امضا کرد تا تبدیل به اولین بازیکن تاریخ بسکتبال ایران شود که در ان.بی.ای حضور داشته است. این یک افتخار بزرگ و به یاد ماندنی برای بسکتبال ایران به شمار می‌رفت

او موجب شد باشگاه‌های چینی همواره علاقه زیادی به جذب مهره‌های ایرانی پیدا کنند. حدادی در چین، برای باشگاه‌های زیادی به میدان رفت و موفقیت‌های زیادی را هم به دست آورد. او همین حالا در عضویت باشگاه سیچوان بلو ویلز در لیگ بسکتبال چین است.

دستاوردها

پسر بلندقامت جنوبی با بسکتبال ایران، چهار بار به فینال جام ملت‌های آسیا رسیده و سه بار نیز توانسته روی سکوی اول قاره قرار بگیرد. حدادی دو بار هم مدال طلای بازی‌های آسیایی را به دست آورده است. این ستاره دو بار هم قهرمان جام باشگاه‌های بسکتبال آسیا شده و یک بار هم لیگ چین را فتح کرده است. 

قهرمان دو دوره سوپرلیگ ایران، چهار بار نیز به عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌ها انتخاب شده است. همه این دستاوردها نشان می‌دهند که او چه بازیکن بزرگ و فوق‌العاده‌ای بوده است. بازیکنی که در 38 سالگی نیز همچنان به بازی در رده باشگاهی ادامه خواهد داد.