ستاره‌های فینال!

درست در همان روزهایی که فیلم تازه باربی، سالن‌های سینما را تسخیر کرده و قرار است نقدی فانتزی به مساله «بانوان» بیندازد، ستاره‌های زن جام جهانی یک تورنمنت رویایی را پشت سر گذاشته‌اند. از این دوره می‌توان به عنوان جذاب‌ترین دوره تاریخ جام جهانی بانوان یاد کرد. چراکه قدرت‌های سنتی، خیلی زود کنار رفتند و شگفتی‌سازها، قدرت را در دست گرفتند. در توصیف این دوره از جام جهانی زنان که حالا به دیدار نهایی‌اش رسیده‌ایم، همین بس که یکی از مربیان همین جام حالا گزینه حضور در تیم مردان کشورش به شمار می‌رود.

آریا طاری 

دو حریف کاملا آشنا

دو تیمی که به فینال رقابت‌های جام جهانی بانوان راه پیدا کرده‌اند، شناخت بسیار خوبی از هم دارند، چراکه تا امروز 13 بار روبه‌روی هم ایستاده‌اند. آمار انگلیس در این بازی‌ها کاملا بهتر بوده است. این تیم توانسته در هفت بازی اسپانیا را شکست بدهد و سهم قرمزها در این بازی‌ها فقط دو پیروزی بوده است. آخرین برخورد آنها در آخرین دوره از جام ملت‌های اروپا رقم خورد. جایی که انگلیس موفق شد در یک‌چهارم نهایی اسپانیا را شکست بدهد و در نهایت قهرمان جام شود. این بازی اما بدون تردید، مهم‌ترین بازی تاریخ فوتبال بانوان در هر دو کشور به حساب می‌آید.

سومین فینال تمام اروپایی

در غیاب تیم‌هایی مثل آمریکا و ژاپن، این سومین فینال تمام اروپایی تاریخ جام جهانی بانوان به شمار می‌رود. دو فینال قبلی را آلمان و نروژ و آلمان و سوئد برگزار کرده‌اند. با هر نتیجه‌ای که در مسابقه صبح امروز رقم بخورد، جام جهانی بانوان یک قهرمان جدید خواهد داشت. اگر اولین دوره بازی‌ها را در نظر نگیریم، این نخستین بار است که در جام جهانی بانوان هر دو تیم فینالیست برای اولین بار راهی دیدار نهایی شده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد سطح رقابت در فوتبال بانوان به شکل خیره‌کننده‌ای بالا رفته است. هر تیمی که امروز قهرمان شود، پنجمین کشور قهرمان تاریخ جام جهانی بانوان خواهد بود.

سارینا جانشین ساوت‌گیت؟

بحثی که این روزها در فوتبال انگلیس سروصدای زیادی به راه انداخته، احتمال حضور سارینا ویگمن در تیم ملی مردان انگلیس به عنوان سرمربی است. آمار این بازیکن سابق به عنوان سرمربی، خیره‌کننده به نظر می‌رسد. جالب اینجاست که انگلیسی‌ها در رده زنان، اصراری به استفاده از مربی بومی نداشته‌اند و سارینا ویگمن هلندی را به عنوان سرمربی انتخاب کرده‌اند. ویگمن برای مدتی در تیم ملی هلند دستیار بود و سپس به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد. او توانست با بردن تک تک بازی‌های در یورو، هلند را برای اولین بار در تاریخ به قهرمانی این جام برساند. او تیمش را به فینال جام جهانی 2019 نیز برد اما در آن نبرد روبه‌روی آمریکا شکست خورد. ویگمن سپس برای هدایت تیم ملی انگلیس انتخاب شد و با این تیم نیز یورو را فتح کرد. او حالا برای دومین بار به فینال جام جهانی رسیده و این بار دیگر به هیچ قیمتی نمی‌خواهد این فرصت را از دست بدهد. اگر سارینا امروز برنده باشد، صاحب شانس مربیگری تیم ملی مردان انگلیس نیز خواهد شد. اگر بهترین داوران زن دنیای فوتبال به فوتبال مردان می‌روند، چرا این اتفاق نباید برای مربی‌ها رخ بدهد؟

اگر اولین دوره بازی‌ها را در نظر نگیریم، این نخستین بار است که در جام جهانی بانوان هر دو تیم فینالیست یعنی اسپانیا و انگلیس، برای اولین بار راهی دیدار نهایی شده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد سطح رقابت در فوتبال بانوان به شکل خیره‌کننده‌ای بالا رفته است

خورخه ویلدا، یک کودتاگر!

سرمربی تیم ملی اسپانیا هم اما چهره ویژه‌ای به شمار می‌رود. خورخه ویلدا که تصمیم گرفته در فوتبال بانوان مربیگری کند، با خیلی از ستاره‌های تیم ملی اسپانیا رابطه خوبی نداشته است. چند ماه قبل بود که 15 بازیکن تیم ملی اسپانیا با انتشار ایمیل‌های مشترک، علیه رفتار فدراسیون فوتبال در این کشور معترض شدند و فدراسیون را به نقض حرفه‌ای‌گری متهم کردند. واکنش فدراسیون فوتبال و شخص سرمربی به این انتقادها، کنار گذاشتن خیلی از این بازیکن‌ها بود! حالا اسپانیا در حالی به فینال جام جهانی رسیده که بخشی از بهترین بازیکن‌های دنیا، مجبورند این بازی را از راه دور تماشا کنند. با این حال ویلدا در کنفرانس خبری قبل از فینال، تنها با دو کلمه به همه این حواشی پاسخ داده است:«سوال بعدی!»

بازی تماشایی یا تجربه؟

اسپانیا و انگلیس، دو تیم جذاب در سراسر تورنمنت بوده‌اند. اسپانیا گل‌های زیادی خورده اما هجومی بازی کرده و انگلیس در دفاع، تیم بهتری بوده است. انگلیس تجربه بیشتری در فوتبال بانوان دارد و اسپانیا، تیم شجاع‌تری به نظر می‌رسد. مسیر دو تیم در مراحل حذفی نیز مسیر متفاوتی بوده است. اسپانیا با شکست دادن سه حریف سرسخت اروپایی یعنی سوئیس، هلند و سوئد راهی فینال شده اما انگیس با بردن نیجریه، کلمبیا و استرالیا شانس صعود به فینال را به دست آورده است. به همین خاطر شاید اسپانیا شایستگی بیشتری برای بردن جام قهرمانی داشته باشد.

به این دو نفر دقت کنید

در ترکیب هر دو تیم، ستاره‌های زیادی دیده می‌شوند اما دو بازیکن، بیشتر از دیگران به چشم آمده‌اند. آیتانا بونمتی از اسپانیا، تورنمنتی رویایی را پشت سر گذاشته و بهترین بازیکن این تیم بوده است. در انگلیس نیز الکس گرین‌وود در خط دفاعی، درخشش زیادی داشته و در فینال نیز نگاه‌ها را به خودش معطوف خواهد کرد.