آریا طاری

سرمربی سیتی بالاخره مدافع محبوبش را به این تیم برد. سیتیزن‌ها بعد از جدایی چند ستاره سرشناس، حالا یکی از مستعدترین دفاع وسط‌های دنیای فوتبال را به خدمت گرفتند. یوشکو گواردیول، مورد توجه باشگاه‌های زیادی قرار داشت اما تیم‌های فراوانی در دنیای فوتبال نبودند که بتوانند رقم درخواستی لایپزیش را برای این بازیکن پرداخت کنند. در نهایت آبی‌های منچستر این کار را انجام دادند تا یوشکو فصل جدید از دوران فوتبالش را در لیگ انگلیس و زیر نظر پپ گواردیولا کلید بزند.

پسر ماهیگیر

یوشکو از پدری ماهیگیر به اسم تاهومیر و مادری به اسم سانجا در کرواسی متولد شد. او فقط چهار ساله بود وقتی لوکا مودریچ اولین بازی‌اش را در تیم ملی کرواسی انجام داد اما بعدها با همین ستاره بزرگ در تیم ملی، همبازی شد. او در اولین سال‌های کودکی علاقه زیادی به دوچرخه‌سواری داشت اما پدرش یوشکو را به یک زمین فوتبال در نزدیکی خانه برد. پدر گواردیول خودش در جوانی فوتبال بازی می‌کرد اما هیچ‌وقت به یک بازیکن کاملا حرفه‌ای تبدیل نشده بود. یوشکو 6 ساله بود وقتی برای اولین بار فوتبال بازی کردن را تجربه کرد. جالب اینکه آن روز در زمین، حتی یک پسربچه به سن و سال او پیدا نمی‌شد و همین موجب شد او از کودکی، به بازی با بزرگ‌ترها خو بگیرد. یوشکو دو خواهر هم دارد. خواهر بزرگ‌ترش ورزشکار است و خواهر کوچک‌تر، در دنیای مد و فشن فعالیت می‌کند.

انتقال رویایی

وقتی یوشکو به هشت سالگی رسید، چندین باشگاه در کرواسی برای جذب او اقدام کردند. هم خود او و هم اعضای خانواده‌اش طرفداران سرسخت باشگاه دیناموزاگرب بودند. در نتیجه او به پیشنهاد دینامو جواب مثبت داد و این همان اتفاقی بود که زندگی‌اش را کاملا عوض کرد. یوشکو هنوز از پیوستن به دینامو به عنوان جذاب‌ترین لحظه از زندگی‌اش یاد می‌کند. این یک تجربه فراموش‌نشدنی بود.

گواردیولای کوچک

او در کودکی شیفته لئو مسی بود اما کمی بعد، بیشتر به فن دایک علاقه‌مند شد و با توجه به شرایط فیزیکی ایده‌آلی که داشت، تصمیم گرفت در پست دفاع میانی به میدان برود. تصمیمی که برای این پسر کاملا موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسید. جالب اینکه در نوجوانی به او پپ گواردیولای کوچک هم می‌گفتند. چراکه نام خانوادگی‌اش شبیه به سرمربی مشهور اسپانیایی بود. حتی پپ هم در اولین واکنش نسبت به جذب این بازیکن گفته است:«چه نام خانوادگی زیبایی!»

پاسخ منفی به اینتر

یوشکو فقط 15 سال داشت وقتی از چند باشگاه مشهور دنیای فوتبال مثل اینتر پیشنهاد رسمی دریافت کرد. او دوست داشت راهی اینتر شود اما اعضای خانواده‌اش در مشورت با چند فوتبالیست سابق، مانع این انتقال شدند. چراکه باور داشتند این بازیکن باید با سرعت کم‌تری پیش برود و برای پیوستن به تیم‌های بزرگ عجله نداشته باشد. آنها اصلا دوست نداشتند این بازیکن در تیمی مثل اینتر به یک نیمکت‌نشین تبدیل شود و پس از آن نیز به صورت قرضی به تیم دیگری برود. این پاسخ منفی نیز تاثیر قابل توجهی روی پیشرفت این بازیکن داشت.

بوندس‌لیگا

گواردیول در 18 سالگی، پیشنهاد باشگاه بازیکن‌ساز لایپزیش را پذیرفت و از همان روزهای اول آنقدر خوب کار کرد که به سرعت به ترکیب اصلی این باشگاه رسید. او در سال 2022 حتی نامزد جایزه کوپا هم شد. جایزه‌ای که معمولا به بهترین بازیکن جوان دنیای فوتبال تعلق می‌گیرد. هرچند که در نهایت این جایزه را به دست نیاورد. او در عضویت تیمی قرار داشت که موفق شدند رئال مادرید را در لیگ قهرمانان اروپا شکست بدهند. همان روزها لایپزیش پیشنهاد سنگین باشگاه چلسی برای این مدافع را نیز رد کرد. با این حال همه می‌دانستند که او در نهایت راهی لیگ برتر خواهد شد.

کشته شدن به دست مسی!

مدافع کروات در رده‌های مختلف سنی برای تیم ملی کشورش بازی کرده بود و بالاخره به فهرست تیم برای جام جهانی 2022 قطر دعوت شد. یک روز بعد از این دعوت اما بینی این بازیکن در برخورد با ویلی اوربان شکست. هرچند که کروات‌ها در نهایت او را با ماسک به جام جهانی رساندند. یوشکو در دور گروهی عالی عمل کرد و یکی از بهترین مدافعان جام بود. شاید تنها اشتباه او در جام جهانی در نیمه‌نهایی روبه‌روی مسی رقم خورد و نبوغ لئو، لحظه تلخی را برای این بازیکن رقم زد. با این حال یوشکو در دیدار رده‌بندی روبه‌روی مراکش، اولین گل ملی‌اش را به ثمر رساند و تبدیل به جوان‌ترین گلزن تاریخ کرواسی در جام جهانی شد. او همچنین در فهرست نامزدهای بهترین بازیکن جوان جام نیز قرار داشت اما این عنوان در نهایت به انزو فرناندز رسید.

اولین نه؛ دومین

خیلی‌ها از گواردیول به عنوان گران‌ترین مدافع تاریخ نام می‌برند اما او با اختلاف سه میلیون پوند در رده دوم این فهرست دیده می‌شود. رتبه اول همچنان به هری مگوایر تعلق دارد. هواداران سیتی امیدوارند عملکرد دومین مدافع گرانقیمت تاریخ با 77 میلیون پوند، شبیه نفر اول این فهرست نباشد!