یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دوره جام جهانی نسبت به دوره قبلی، اضافه شدن زمان برگزاری بازی‌ها بود. اتفاقا تیم ملی خودمان هم در همین زمان‌های اضافه پیروزی‌اش روبه‌روی ولز را جشن گرفت و دیرهنگام‌ترین گل‌های تورنمنت را به ثمر رساند. با تصمیم برگزارکنندگان جام و البته موافقت نهایی فیفا، قرار شده بود وقت اضافه‌های هر مسابقه جام جهانی، طولانی‌تر شوند و بازی‌ها گاهی بیشتر از صد دقیقه هم طول بکشند. 

تا قبل از این معمولا داورها هر زمانی را جزو زمان‌های تلف‌شده به حساب نمی‌آوردند و هر نیمه نهایتا چند دقیقه وقت اضافه داشت اما در بسیاری از بازی‌های جام جهانی، چیزی حدود 9 یا 10 دقیقه به وقت هر بازی اضافه شد. انتظار می‌رفت این تغییر خودش را در دنیای فوتبال نشان بدهد اما از آن جایی که جام جهانی در میانه فصل برگزار می‌شد، چنین اتفاقی رخ نداد. حالا اما شنیده می‌شود که لیگ برتر انگلیس قصد دارد این تغییر را از همین فصل در بازی‌هایش پیاده کند. یعنی از همین حالا باید شاهد دیدارهای حداقل صد دقیقه‌ای در جذاب‌ترین لیگ دنیا باشیم. 

البته که این طرح، موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. مخالفان بر این باور هستند که با چنین نقشه‌ای، بازی‌های فوتبال بیش از حد طولانی می‌شوند و شکل خسته‌کنندگی به خودشان می‌گیرند. موافقان هم باور دارند که این کار باعث از بین رفتن اتلاف وقت در زمین مسابقه می‌شود و بازی‌ها را عادلانه‌تر می‌کند. به هر حال از آن‌جایی که لیگ انگلیس در بسیاری از موارد پیش‌قدم ایجاد تغییرات بزرگ در دنیای فوتبال بوده، به نظر می‌رسد این موضوع خیلی زود به لیگ‌های دیگر دنیای فوتبال نیز سرایت خواهد کرد.

میانگین زمان هر مسابقه در جام جهانی قطر، 102 دقیقه بود. چهار دقیقه بیشتر از جام جهانی 2018 و پنج دقیقه بیشتر از یورو 2020. از 62 بازی این تورنمنت، 48 بازی یعنی نزدیک به دوسوم بازی‌ها، از صد دقیقه عبور کردند. بازی ایران و انگلیس بعد از ماجرای مصدومیت بیرانوند، 117 دقیقه طول کشید. یعنی این بازی تقریبا به اندازه دو نیمه وقت‌های اضافه، وقت تلف‌شده داشت. به نظر می‌رسد طرفداران فوتبال انگلیس از حالا به بعد باید به تماشای گل‌هایی که بین دقایق 90 تا صد بازی‌ها به ثمر می‌رسد، عادت کنند. اینفانتینو نیز یکی از حامیان سفت و سخت این کار به شمار می‌رود. جالب است بدانید که متوسط زمان تصاحب توپ توسط تیم‌ها در جام جهانی قطر 60 دقیقه بوده و این عدد فعلا در لیگ برتر، 55 دقیقه است. یعنی در هر مسابقه 90 دقیقه، 55 دقیقه توپ در اختیار دو تیم قرار دارد و در سایر دقایق، توپ در جریان بازی نیست. 

برگزارکنندگان لیگ برتر امیدوارند با قوانین جدید، این عدد را به شکل قابل توجهی ارتقا بدهند. به نظر می‌رسد این قانون در نهایت به سود تیم‌های قوی‌تر نیز باشد. چراکه آنها روی نیمکت، نفرات باکیفیت‌تری را در اختیار دارند و شانس بیشتری برای رقم زدن سرنوشت مسابقه در دقایق پایانی خواهند داشت. به هر حال به نظر می‌رسد این قانون، دروازه ورود به یک دنیای جدید در فوتبال امروز باشد.