لبخند لورن ، اشک مارتا!

اولین بازی‌های دور حذفی جام جهانی زنان، امروز برگزار خواهد شد. تورنمنتی که تا اینجا ژاپن، بهترین تیم آن بوده و چند حذف شده بزرگ مثل برزیل، آلمان، ایتالیا و آرژانتین داشته است. این دوره یک حقیقت بزرگ را اثبات می‌کند. اینکه فاصله تیم‌های بانوان در سراسر دنیا به حداقل رسیده و حالا رقابت از همیشه دشوارتر شده است. درخشش تیم‌های آفریقایی نیز نشان می‌دهد که حالا فوتبال بانوان در این قاره از اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است.

نگار  رشیدی 

دو میزبان متفاوت

عملکرد دو تیم میزبان در جام جهانی زنان، با هم متفاوت به نظر می‌رسید. نیوزیلند با وجود گروه نسبتا ساده‌ای که داشت، نتوانست خودش را به دور حذفی رقابت‌ها برساند. البته که آنها یک پیروزی را در این رقابت‌ها جشن گرفتند و برای فوتبال نیوزیلند، همین هم دستاورد کمی به نظر نمی‌رسد. در نهایت هم این تیم به خاطر تفاضل گل کم‌تر، در جایگاه سوم ایستاد و صعود نکرد. استرالیا اما با دو پیروزی و یک شکست، بالاتر از نیجریه، کانادا و ایرلند، سرگروه شد تا این تورنمنت هنوز یک میزبان داشته باشد. آنها در مرحله حذفی باید با تیم سرسخت دانمارک روبه‌رو شوند. تیمی که در گروه انگلیس قرار داشت.

شمشیر سامورایی

دیگر باید پذیرفت که ژاپن، مدعی شماره یک قهرمانی در این رقابت است. چراکه این تیم با اختلاف، بهترین تیم دور گروهی بوده و نمایش‌هایی را در این مسابقه‌ها از خودش نشان داده که از تیمی مثل آمریکا ندیده‌ایم. ژاپن در هر سه بازی دور گروهی، برنده شد و حتی توانست چهار گل به اسپانیا بزند. جالب اینجاست که ظرف یک سال هم تیم ملی مردان و هم تیم ملی زنان کشور ژاپن، اسپانیا را شکست دادند. آن هم در حالی که چندین ستاره تیم بانوان بارسلونا برای اسپانیا به میدان می‌روند. ژاپن هر سه بازی دور گروهی را برد و در این بازی‌ها موفق به زدن 11 گل شد. این بهترین عملکرد یک تیم در دور گروهی مسابقه‌ها بوده است. آنها به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی رسیدند و اسپانیا به عنوان تیم دوم به دور حذفی صعود کرد. در این مرحله، اسپانیا با سوئیس و ژاپن با نروژ روبه‌رو خواهد شد.

شاهکار خواهر یک ستاره! 

مورد توجه‌ترین چهره این روزهای جام جهانی زنان، خواهر یک ستاره سرشناس فوتبال است. چندین ماه قبل بود که ریس جیمز جام جهانی را به دلیل مصدومیت از دست داد. خواهر او لورن اما تا اینجا بهترین بازیکن انگلیس در جام جهانی زنان بوده و با زدن سه گل، یکی از شانس‌های تبدیل شدن به بهترین گلزن مسابقه‌ها به شمار می‌رود. لورن خواهر جوان‌تر ریس است و مثل او برای باشگاه چلسی بازی می‌کند. او وینگر راست تیم ملی زنان انگلیس است و با شماره هفت در این تیم می‌درخشد. عملکرد لورن آنقدر خوب بوده که میچی باتشوایی ستاره سابق باشگاه چلسی، او را یک تمام‌کننده بهتر نسبت به خودش توصیف کرده است. لورن همیشه آرزو داشته آنقدر در تیم ملی بدرخشد که دیگر کسی تنها به خاطر خواهر ریس جیمز بودن، او را به یاد نیاورد. انگلیس هم یکی از تیم‌هایی بود که هر سه دیدار دور گروهی را برد. تیمی که در دور حذفی باید روبه‌روی نیجریه قرار بگیرد و شانسش را برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر جام جهانی محک بزند.

ناامیدکننده مثل آمریکا

پرافتخارترین تیم دنیای فوتبال زنان، در این تورنمنت اصلا چنگی به دل نزده است. آمریکا در بازی اولش برنده شد اما در بازی دوم با هلند به تساوی بدون گل رسید و همین نتیجه را در مسابقه سوم با پرتغال نیز تکرار کرد. آنها خوش‌شانس بودند که در یک گروه سخت‌تر قرار نگرفتند. چراکه در این صورت حتی ممکن بود از تورنمنت حذف شوند. اینکه تیمی مثل آمریکا در دو بازی متوالی موفق به گلزنی نشود، برای هواداران پرشمار این تیم نگران‌کننده به نظر می‌رسد. آمریکا به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شده و روبه‌روی تیم آماده سوئد، کار بسیار سختی خواهد داشت. حتی احتمال حذف این تیم در اولین مرحله دور حذفی نیز وجود دارد.

بزرگ‌ترین ناکام‌ها

در پایان دور گروهی جام جهانی زنان، چند ناکام بسیار بزرگ در این رقابت‌ها وجود داشت. بزرگ‌ترین ناکام تورنمنت بدون شک تیم ملی برزیل بود. تیمی که با پنج امتیاز از دور گروهی کنار رفت تا آخرین تجربه حضور مارتا در جام، تجربه تلخی شود. بهترین بازیکن دنیای فوتبال زنان، 6 بار در جام جهانی شرکت کرد اما هرگز موفق نشد این جام را به خانه ببرد. او در 37 سالگی این تورنمنت را با اشک ترک کرد و باور نداشت که به همین سادگی جام برایش به پایان رسیده باشد. تیم‌های ایتالیا و آلمان را نیز باید به فهرست ناکام‌های این تورنمنت اضافه کرد. تیم‌هایی که در فوتبال مردان هم وضعیت خوبی ندارند و حالا فدراسیون‌شان به خاطر این نتایج، مورد مواخذه مردم قرار گرفته است.