فرشته نگهبان!

همه می‌دانستند که بوفون افسانه‌ای هم بالاخره خداحافظی خواهد کرد اما شنیدن چنین خبری، باز هم ساده به نظر نمی‌رسید. پایان دوران فوتبال بوفون، آخرین ستاره از نسل طلایی ۲۰۰۶ ایتالیا را هم از فوتبال جدا کرد. انگار این، چیزی شبیه پایان یک عصر در دنیای فوتبال باشد. بوفون در این سال‌ها موفقیت‌های زیادی به دست آورد، جام‌های زیادی برد و سیوهای محشر زیادی هم انجام داد. بزرگ‌ترین حسرت در کارنامه او اما نبردن لیگ قهرمانان است. او چند بار تا آستانه بردن این جام جلو رفت اما موفق نشد این موفقیت بزرگ را جشن بگیرد. با این حال تردیدی نیست که او در ردیف بزرگ‌ترین گلرهای همه تاریخ فوتبال جا می‌گیرد.

آریا رهنورد

گران‌ترین گلر تاریخ

بوفون در پارما خودش را به عنوان بهترین سنگربان جوان دنیای فوتبال تثبیت کرده بود. او 23 سال داشت که پیشنهاد باشگاه یووه از راه رسید و این باشگاه ایتالیایی برای جذبش 52 میلیون یورو هزینه انجام داد. رقمی که برای جذب یک دروازه‌بان، باورنکردنی و بی‌سابقه به نظر می‌رسید. او که از این انتقال کاملا هیجان‌زده به نظر می‌رسید، رو به دوربین‌ها گفت:«یووه باشگاه بزرگی است و من می‌خواهم جام‌های زیادی در این تیم ببرم.» گذر زمان نشان می‌دهد که جی‌جی در این مورد اصلا اشتباه نکرده است.

وقتی جی‌جی سوپرمن شد!‌

درخشش بوفون در رده ملی، از سن و سال کم شروع شده بود. او اولین بار در تورنمنت جام ملت‌های زیر 16 سال اسمی برای خودش دست و پا کرد. چزاره مالدینی تصمیم گرفت بوفون را به جام جهانی 1998 ببرد. قبل از شروع این تورنمنت، او در دیدار مقدماتی با روسیه، نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و به همه دنیا نشان داد که یک سنگربان بزرگ در مسیر ساخته شدن قرار دارد. قبل از جام جهانی، بوفون در دیدار دوستانه با پاراگوئه نیز حرکتی انجام داد که باعث شد لقب سوپرمن روی او قرار بگیرد. با این حال جی‌جی در جام جهانی 98 به عنوان گلر دوم روی نیمکت ایتالیا نشست و فرصتی برای بازی پیدا نکرد. او یورو 2000 را به دلیل مصدومیت از دست داد و بالاخره از جام جهانی 2002 به مرد اول دروازه ایتالیا تبدیل شد. او اولین بازی‌اش در جام جهانی را نیز با یک کلین‌شیت پشت سر گذاشت و در جریان همان تورنمنت، روبه‌روی کره یک ضربه پنالتی را هم گرفت اما نتوانست مانع از حذف دردناک تیمش در این جام شود.

قهرمان ایتالیا

اولین هدف مهم جی‌جی از پیوستن به یووه، قهرمانی در ایتالیا بود. تابستان 2002 این موفقیت بزرگ برای او و تیمش به دست آمد. یووه با هدایت مارچلو لیپی به رقابت‌های سری آ قدم گذاشت و در یک رقابت بسیار نزدیک و سخت با رم، با یک امتیاز بیشتر نسبت به این حریف قهرمانی را از آن خودش کرد. این یکی از جذاب‌ترین کورس‌های قهرمانی در رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایتالیا به شمار می‌رود. بوفون با درخشش در ترکیب یووه و نمایش‌های بسیار خوبی که در آن فصل داشت، قهرمانی را به تیم جدیدش هدیه کرد. این اولین قهرمانی این سنگربان در فوتبال باشگاهی ایتالیا به شمار می‌رفت. او 9 بار دیگر هم با یووه، قهرمان سری آ شد و توانست تعداد قهرمانی‌هایش در این لیگ را دورقمی کند. آخرین قهرمانی بوفون با یووه در سال 2020 اتفاق افتاد. تا امروز، این آخرین قهرمانی یووه در سری آ  نیز بوده است.

وقتی از بوفون صحبت می‌کنیم، در حقیقت از یک ستاره منحصربه‌فرد حرف می‌زنیم. بازیکنی که حتی پس از سقوط دردناک یووه به سری بی به خاطر ماجراهای کالچوپولی، حاضر به ترک این باشگاه نشد و به همراه این تیم دوباره به سطح اول فوتبال ایتالیا برگشت

پنالتی فیگو

دیدار برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان 2003 در تورین، یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین شب‌های بوفون در لباس یوونتوس بود. بیانکونری در خانه دو بر صفر از رئال مادرید جلو بود و در مجموع توانسته بود سه-دو از این حریف پیش بیفتد. در دقیقه 67 آن جدال، رئال صاحب یک ضربه پنالتی شد و فرصت داشت تا در مجموع همه چیز را به تساوی بکشاند. با این حال واکنش درخشان بوفون روبه‌روی برنده توپ طلا یعنی فیگو، همه چیز را عوض کرد و دقایقی بعد، ندود گل سوم یوونتوس را هم زد تا این تیم را به فینال لیگ قهرمانان برساند. چرا این صحنه بی‌نهایت مهم به نظر می‌رسد؟ چون بوفون اساسا یک گلر پنالتی‌گیر به شمار نمی‌رفت و به طور معمول روی ضربه‌های پنالتی عالی ظاهر نمی‌شد اما این صحنه، نشان داد که او برای تبدیل کردن یوونتوس به یک تیم برنده، هر کاری انجام می‌دهد.

دنیا زیر پای جی‌جی

قهرمانی در جام جهانی 2006 بدون شک مهم‌ترین لحظه از کارنامه بوفون بود. مگر می‌شود از این سنگربان حرف زد و چیزی از آن تورنمنت نگفت؟ همین حالا اگر هایلایت شخصی او در این جام را نگاه کنید، شگفت‌زده خواهید شد. چراکه بوفون نقش بسیار مهمی در قهرمانی تیمش در آن رقابت‌ها داشت. برای سنگربانی که همیشه سرود ملی را با بیشترین احساس ممکن خوانده، چنین لحظه‌ای فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسد. رسیدن به یک قهرمانی در دنیا، حق او بود و بوفون حقش را با پیروزی برابر فرانسه در فینال جام جهانی گرفت! 

قهرمانی در جام جهانی 2006 بدون شک مهم‌ترین لحظه از کارنامه بوفون بود. چراکه بوفون نقش بسیار مهمی در قهرمانی تیمش در آن رقابت‌ها داشت. رسیدن به یک قهرمانی در دنیا، حق او بود و بوفون حقش را با پیروزی برابر فرانسه در فینال جام جهانی گرفت

نفر دوم توپ طلا

پس از قهرمانی ایتالیا در جام جهانی 2006، در یک مورد شکی وجود نداشت؛ اینکه یک ایتالیایی توپ طلا را خواهد برد. رقابت نزدیکی بین جی‌جی بوفون و فابیو کاناوارو شکل گرفت و در نهایت کاپیتان آن روزهای تیم ملی ایتالیا با اختلاف جزئی، برنده توپ طلا شد. پس از لئو یاشین، بوفون اولین گلری بود که توانست این‌چنین به بردن توپ طلا نزدیک شود. در همه سال‌های بعدی نیز هیچ سنگربانی نتوانسته در رده دوم رقابت بر سر توپ طلا قرار بگیرد. این ماجرا عظمت بوفون روی خط دروازه را آشکار می‌کند.

وفادار حتی در سری بی

وقتی از بوفون صحبت می‌کنیم، در حقیقت از یک ستاره منحصربه‌فرد حرف می‌زنیم. بازیکنی که حتی پس از سقوط دردناک یووه به سری بی به خاطر ماجراهای کالچوپولی، حاضر به ترک این باشگاه نشد. بوفون در اوج دوران فوتبالش قرار داشت. او به تازگی روی سکوی اول جام جهانی دیده شده بود و همه باشگاه‌های دنیا برای داشتنش سر و دست می‌شکستند اما به همه پیشنهادها جواب منفی داد تا باز هم در یووه بماند و به همراه این تیم دوباره به سطح اول فوتبال ایتالیا برگردد. وفاداری جی‌جی، او را به یک ستاره خاص در تاریخ باشگاه یووه 

تبدیل کرد.

سیلی بزرگ به منتقدها

جی‌جی در 38 سالگی درون دروازه یووه ایستاد و ضربه پنالتی ستاره لیون را در لیگ قهرمانان متوقف کرد. معروف‌ترین اظهارنظر او نیز همان روز خلق شد:«خیلی‌ها دوست دارند برای شما مراسم ترحیم بگیرند اما باید به آنها ثابت کنید که اشتباه می‌کنند!» این جمله بازتاب‌های زیادی داشت. به هر حال خیلی‌ها همواره از خداحافظی و بازنشستگی بوفون حرف می‌زدند اما این سنگربان هفت سال بعد از پنالتی بازی با لیون نیز به بازی کردن ادامه داد. او فوتبالش را نهایتا در همان باشگاهی تمام کرد که همه چیز در آن شروع شده بود. پارما آخرین تیم دوران باشگاهی این گلر بود.

رکورد سری آ شکست

بوفون یکی از رکوردشکن‌ترین بازیکن‌ها در تاریخ فوتبال باشگاهی ایتالیا به شمار می‌رود. او هنوز هم رکورددار دقایق متوالی بسته نگه داشتن دروازه در سری آ به حساب می‌آید. بوفون همچنین اولین بازیکن تاریخ با 10 قهرمانی در این لیگ است. رکورد بیشترین کلین‌شیت در یک فصل سری آ به او تعلق دارد. بوفون همچنین پیرترین گلر با سابقه 50 کلین‌شیت در لیگ قهرمانان است. جی‌جی سابقه بیشترین حضور در رقابت‌های باشگاهی سری آ را نیز دارد و از این حیث نیز توانسته یک رکورد بسیار مهم دیگر را نیز از آن خودش کند.

یک کاپیتان شایسته

آخرین موفقیت بزرگ بوفون در رده ملی، رسیدن به فینال یورو 2012 بود. کم‌تر کسی تصور می‌کرد آن ایتالیای کم‌ستاره به فینال برسد اما آنتونیو کونته توانست این تیم را تا دیدار نهایی مسابقه‌ها جلو ببرد. این اتفاق بدون درخشش بوفون روی خط دروازه ممکن نمی‌شد. او کاپیتان شایسته تیمش در یورو بود و نمایش‌های بسیار خوبی در این جام برای ایتالیا داشت. البته که بازی در آن فینال، در نهایت به قهرمانی منجر نشد اما مدال نقره جام ملت‌ها نیز به هیچ وجه مدال کم‌ارزشی به نظر نمی‌رسد.