سجاد، فهد و هانسل!

آخرین تلاش‌های تیم‌های لیگ برتر برای کامل‌ کردن ترکیب‌شان در فصل جدید همچنان ادامه دارد. پنجره نقل و انتقالات لیگ برتر رفته رفته به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود و تیم‌ها همچنان به دنبال خرید ستاره‌های جدید برای لیگ برتر بیست و سوم هستند. فصل جدید انتهای همین هفته شروع خواهد شد اما به نظر می‌رسد تب و تاب نقل و انتقالات برای مدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

آریا طاری 

خریدی که اشتباه بود 

پیوستن سجاد شهباززاده به استقلال، از همان ابتدا نیز تصمیم درستی به نظر نمی‌رسید. او در شرایطی راهی استقلال شد که حتی سرمربی این تیم هنوز معرفی نشده بود. به محض آن‌که صحبت از پیشنهاد پرسپولیس به این بازیکن به میان آمد، مدیرعامل استقلال به شکل عجولانه‌ای به او پیشنهاد داد و خط حمله تیمش را شلوغ‌تر کرد. سجاد هرگز نتوانست جای ثابتی در تیم ساپینتو برای خودش دست و پا کند و در نهایت هم راهی مس رفسنجان شد. او در طول فصل گذشته حتی نتوانست یک گل هم برای استقلال بزند. بدترین اتفاق برای این بازیکن هم از دست رفتن یک موقعیت مسلم گلزنی در نبرد با نساجی بود. صحنه‌ای که عصبانیت وحشتناک ساپینتو را به همراه داشت. جالب اینکه این دومین بار است که سجاد بدون زدن حتی یک گل استقلال را ترک می‌کند و از این تیم جدا می‌شود.

یک خرید دلچسب برای فولاد 

تیم علیمنصور برای تقویت خط حمله‌اش، به دنبال امضای قرارداد با وینگر باشگاه سپاهان است. اتفاقی که اگر رخ بدهد، ترکیب جذابی برای فصل جدید در فولاد شکل خواهد گرفت. محمد علی‌نژاد فصل گذشته را به عنوان بازیکن ثابت سپاهان شروع کرد و درخشش قابل توجهی در تیم مورایس داشت اما از یک جایی به بعد، جای خودش را به فرشاد احمدزاده داد و نیمکت‌نشین شد. در ترافیک شدید خط حمله سپاهان برای فصل جدید، جایی برای علی‌نژاد وجود ندارد و فولاد به شکل هوشمندانه‌ای این بازیکن را زیر نظر گرفته است. اگر او فرصت کافی را برای بازی داشته باشد، چشم‌ها را خیره خواهد کرد.

سیاست مهم باشگاه سپاهان برای فصل جدید، بازیکن ندادن به رقبای مستقیم است.  پرسپولیس جزو مشتریان جدی شهریار مغانلو است و علاقه‌ زیادی به جذب دوباره این بازیکن دارد اما سپاهان به هیچ وجه اجازه تقویت رقبایش در مسیر قهرمانی لیگ برتر را نمی‌دهد

جوان، در جلو و عقب زمین 

باشگاه گل‌گهر در این فصل خریدهای مهمی انجام داده است. در کنار نفرات پرتجربه‌ای مثل محمدرضا اخباری، این تیم با دو نفر از جوان‌ترین‌های فوتبال ایران قرارداد امضا کرده است. سامان فلاح در قلب دفاع، گزینه جذابی برای این تیم بوده و حالا سعید سحرخیزان از هوادار نیز به ترکیب این تیم اضافه شده است. بازیکنی که عضو تیم ملی جوانان است و اواخر فصل گذشته در لیگ، عملکرد بسیار خوبی از خودش به جا گذاشت. او هم یکی از مهره‌هایی بود که با رضایتنامه از باشگاه هوادار جدا شد و تیم آینده‌اش را انتخاب کرد.

بازگشت عراقی‌ها 

فوتبال ایران همیشه به مهره‌های خارجی علاقه زیادی داشته و حالا این علاقه در فصل جدید دوباره خودش را نشان داده است. پس از حضور علی عدنان در باشگاه مس رفسنجان، حالا نفت آبادان نیز برای خط حمله‌اش با فهد طالب قرارداد امضا کرده است. بازیکنی که سابقه حضور در تیم ملی عراق را دارد و حتی با لباس این تیم در آزادی روبه‌روی ایران به زمین مسابقه رفته است. خط دروازه یکی از نگرانی‌های جدی نفت برای فصل جدید بوده و حالا شاید حضور این بازیکن باتجربه، شرایط این تیم را تغییر بدهد. نفت که این روزها در سوگ ستاره جوان تیمش است، می‌خواهد در این فصل کاملا متمایز از فصل گذشته لیگ برتر عمل کند.

به رقیب بازیکن نمی‌دهند!‌

سیاست مهم باشگاه سپاهان برای فصل جدید، بازیکن ندادن به رقبای مستقیم است. سیاستی که خودش را در ماجرای علی‌نژاد نشان داده و حالا در ماجرای مغانلو نیز خودش را ظاهر خواهد کرد. شهریار از مدت‌ها قبل به دنبال ترک سپاهان بوده و باشگاه نیز تمایل چندانی به حفظ او ندارد. با این حال این بازیکن هنوز تحت قرارداد باشگاه است و به همین خاطر سپاهانی‌ها باید تصمیم نهایی را در خصوص او بگیرند. پرسپولیس جزو مشتریان جدی شهریار است و علاقه‌ زیادی به جذب دوباره این بازیکن دارد اما سپاهان به هیچ وجه اجازه تقویت رقبایش در مسیر قهرمانی لیگ برتر را نمی‌دهد. فصل گذشته پیوستن چند بازیکن به پرسپولیس از سپاهان، نقش موثری در قهرمانی این تیم در رقابت‌های لیگ برتر ایفا کرد. ظاهرا سپاهانی‌ها از این تجربه حسابی درس گرفته‌اند. 

ستاره‌ای که حفظ نشد 

هانسل زاپاتا را نیز باید به فهرست بازیکنان جداشده از لیگ ایران در این فصل اضافه کرد. خیلی‌ها انتظار داشتند آلومینیوم این ستاره را به هر قیمتی حفظ کند اما او در نهایت به تیمی از لیگ کویت ملحق شد. این تجربه نشان داد که فوتبال ایران حتی توانایی حفظ ستاره‌های خارجی معمولی‌اش را هم ندارد. آن هم در حالی که در کشورهای همسایه، توفانی از امضای قرارداد با ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال جریان دارد.