آریا رهنورد 

تغییرات روی خط دروازه منچستریونایتد، به سرعت اتفاق افتادند. داوید دخیا باشگاه را ترک کرد و آندره اونانا به عنوان جانشین او معرفی شد. این بهترین اتفاق ممکن برای اریک تن‌هاگ بود که در آژاکس، سابقه همکاری با این دروازه‌بان را داشت. اونانا یک سنگربان بسیار مدرن به شمار می‌رود و توانایی سحرآمیزی در بازی با پا دارد. او دقیقا همان چیزی است که تیم تن‌هاگ عقب زمین به آن نیاز داشت اما آندره، چطور به این مرحله رسید؟ چه اتفاقاتی رقم خورد تا او امروز پس از مدت‌ها طلسم عدم حضور گلرهای سیاه‌پوست در باشگاه‌های بزرگ را از بین ببرد؟

پسر ساموئل اتوئو

در کامرون خیلی‌ها اونانا را پسر ساموئل اتوئو می‌دانند، چراکه این مهاجم نقش بسیار مهمی در دوران فوتبال او ایفا کرده است. اونانا در کودکی به آکادمی فوتبال اتوئو در کامرون ملحق شد. مربیان این آکادمی خیلی زود استعداد خیره‌کننده او را شناسایی کردند. خود ساموئل نیز بعد از دیدن واکنش‌های این دروازه‌بان، او را با خودش به بارسلونا برد و زندگی جدید آندره در لاماسیا شروع شد. با این حال ماندن در لاماسیا برای این گلر ممکن نبود. چراکه او کم‌تر از 18 سال سن داشت و شهروند اروپا هم به شمار نمی‌رفت. قوانین یوفا اجازه نمی‌داد اونانا در این شرایط سنی فقط برای فوتبال در اسپانیا بماند. در نتیجه او به چند باشگاه دیگر قرض داده شد. اونانا پنج سال در عضویت بارسلونا بود اما حتی یک بار هم برای تیم اصلی باشگاه به میدان نرفت.

زندگی تغییر می‌کند

سال 2015 بارسلونا مارک آندره تراشتگن و کلودیو براوو را روی خط دروازه داشت. یعنی اصلا حایی برای یک گلر جوان لاماسیایی در برنامه‌های تیم اصلی وجود نداشت. آژاکس به خوبی از این فرصت استفاده کرد و اونانا را به خدمت گرفت. او به تیم جوانان آژاکس ملحق شد و خیلی زود جای ثابتی روی خط دروازه این تیم پیدا کرد. اونانا سال 2016 به تیم اصلی آژاکس رسید و بالاخره رویایش برای بازی در لیگ قهرمانان اروپا نیز به واقعیت تبدیل شد. چند سال بعد، آژاکس رویایی تن‌هاگ شکل گرفت. تیمی که توانست تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برسد و فقط یک قدم با رسیدن به فینال اروپا فاصله داشته باشد. اونانا بخش بسیار مهمی از آن تیم به شمار می‌رفت. باشگاهی که با داشتن این سنگربان آماده، موفقیت‌های بسیار زیادی را جشن گرفت.

9 ماه پشت خط

سال 2021، اونانا یک تراژدی دردناک را تجربه کرد. مثبت شدن تست دوپینگ اونانا، موجب شد یوفا محرومیتی 12 ماهه برای او صادر کند. در نمونه خون این گلر، فوروزماید پیدا شده بود. این اساسا دارویی است که برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلافاصله اونانا اعلام کرد که این داروی همسرش بوده و به اشتباه آن را مصرف کرده است. باشگاه آژاکس نیز به حمایت کامل از این سنگربان پرداخت و در تمامی مراحل اعتراض به این حکم، همراه او بود. وکلای آژاکس تلاش زیادی کردند تا رای را بشکنند اما به هر حال ماده ممنوعه مصرف شده بود و یوفا تنها رضایت داد که این حکم را به 9 ماه محرومیت برساند. خیلی‌ها تصور می‌کردند دوران فوتبال اونانا با این محرومیت تمام می‌شود. بعضی‌ها باور داشتند که او با این میزان دوری از فوتبال، دیگر جایی در سطح اول فوتبال اروپا ندارد اما تازه، اتفاق‌های جذاب بسیار زیادی انتظار این سنگربان را می‌کشیدند. اونانا همیشه چهره‌ای بسیار سختکوش بوده است. او به گفته خودش باور دارد که به عنوان یک دروازه‌بان رنگین‌پوست، اشتباه‌هایش بیشتر از دیگران دیده می‌شود و اساسا بیشتر از دیگران مورد سرزنش قرار می‌گیرد.

خداحافظی سخت

اونانا تابستان گذشته به اینتر ملحق شد و فصل درخشانی در این باشگاه داشت. آنها کنار هم سوپرکاپ ایتالیا و جام حذفی را بردند و به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم راه پیدا کردند. در خود بازی فینال روبه‌روی سیتی نیز اونانا خیره‌کننده بود. او در شکستن پرس سیتی با توپ‌گیری زیاد و پاس‌های دقیق، عالی کار کرد و حتی مورد تحسین گواردیولا هم قرار گرفت. اونانا در پیام خداحافظی‌اش با اینتری‌ها، آنها را خانواده خودش دانسته است:«فکر نمی‌کردم بعد از تنها یک سال، خداحافظی از یک تیم آنقدر سخت باشد. اینتر از همان روزهای اول، خانواده من شد. ما در کنار هم به همه نشان دادیم که هیچ چیز غیرممکن نیست.»

در تئاتر رویاها

حالا اونانا دوباره شاگرد تن‌هاگ شده و بعد از سال‌ها، یک تغییر بزرگ درون دروازه یونایتد اتفاق افتاده است. او برای پیوستن به یونایتد، بسیار هیجان‌زده به نظر می‌رسد:«من کامرون را ترک کردم تا رویاهایم را تعقیب کنم. این رویاها باعث شده‌اند بتوانم ادامه بدهم. البته که مسیر من اصلا ساده نبوده اما برای رویا داشتن، چه جایی بهتر از تئاتر رویاها؟» اونانا در لیگ برتر، رقبایی مثل آلیسون و ادرسون خواهد داشت. بازی در این لیگ همیشه موردعلاقه او بود و این آرزوی قدیمی حالا به حقیقت تبدیل شده است.