سندروم لژیونر بی‌قرار!

وینگر فصل گذشته باشگاه استقلال، در یک قدمی پیوستن به روستوف روسیه قرار گرفته است. دومین تجربه لژیونر شدن برای محمد محبی، ظاهرا خیلی زود رقم خواهد خورد اما سوال اینجاست که آیا روستوف انتخاب ایده‌آلی برای این بازیکن خواهد بود؟ آیا فوتبال روسیه در شرایط فعلی می‌تواند نقش یک سکوی پرتاب را برای محمد محبی بازی کند؟ آیا بهتر نیست او یک فصل دیگر هم منتظر بماند و شانس حضورش در رقابت‌های جام ملت‌ها را با این انتقال پرریسک به خطر نیندازد؟ این یک انتخاب بسیار مهم برای ادامه مسیر فوتبالی ستاره بوشهری خواهد بود.

آریا طاری 

فوتبال نیمه تعطیل

فوتبال در روسیه برای مدتی به دلیل مسائل مربوط به جنگ تعطیل شده بود اما ادامه مسابقه‌های داخلی در این کشور از سر گرفته شده است. با این حال تیم‌های فوتبال روسیه هنوز اجازه شرکت در تورنمنت‌های بین‌المللی را ندارند و این موضوع شانس بازیکنان شاغل در این کشور برای دیده ‌شدن را کاهش می‌دهد. به همین خاطر خیلی از فوتبالیست‌های مستعد تصمیم به ترک لیگ روسیه گرفته‌اند و این لیگ در شرایط فعلی وضعیت ایده‌آلی ندارد. رفتن به باشگاه روستوف در این وضعیت، شاید تصمیمی چالش‌برانگیز برای محمد محبی به شمار برود. چراکه شرایط لیگ فوتبال روسیه هنوز به روزهای قبل از جنگ برنگشته و تیم‌های فوتبال در این کشور وضعیت مبهمی دارند. ماجرای پیوستن فوتبال روسیه به آسیا نیز به شکل جدی پیگیری نشده و در نتیجه تیم‌های فوتبال در این کشور هنوز رقابت‌های بین‌المللی خاصی در تقویم‌شان ندارند.

پرتغال تکرار می‌شود؟

این اولین بار نیست که محمد محبی تصمیم به پیوستن به یک تیم خارجی می‌گیرد. او بعد از فقط یک فصل بازی برای سپاهان در سطح اول فوتبال ایران، راهی پرتغال شد و برای باشگاه سانتاکلارا بازی کرد. هرچند که او هرگز نتوانست درخششی که در فوتبال ایران داشت را در پرتغال نیز به نمایش بگذارد. به لحاظ زمان‌بندی، این تصمیم برای محمد چندان خوشایند نبود. چراکه او قبل از رفتن به پرتغال به تیم ملی دعوت می‌شد و بعد از حضور در این کشور، برای مدتی در تیم ملی حضور نداشت. او به استقلال برگشت تا به جام جهانی برود و به چند اردو هم دعوت شد اما سرانجام در فهرست نهایی ایران برای جام جهانی قرار نگرفت. حالا در فاصله چند ماه با جام ملت‌های آسیا، محبی دست به یک ریسک بزرگ دیگر می‌زند. اگر او در روستوف نیمکت‌نشین شود یا فرم خیلی خوبی نداشته باشد، جام ملت‌ها برایش از دست خواهد رفت.

باشگاهی که  مدیر نداشت

از زاویه استقلال، از دست دادن بازیکنی مثل محمد محبی یک اتفاق بسیار تلخ به نظر می‌رسد. فوتبالیستی که خیلی زود توانست در تیم آبی پایتخت جا بیفتد و نمایش‌های بسیار خوبی در این تیم داشته است. محبی در شروع و پایان فصل، یکی از بهترین‌های استقلال به شمار می‌رفت و تصور می‌شد باشگاه او را به هر قیمتی جذب خواهد کرد. با این حال باشگاه استقلال در همه این ماه‌ها از مشکلات مدیریتی رنج می‌برد. اگر حجت کریمی واقعا به فکر باشگاه بود، به هر شکلی قرارداد قرضی این بازیکن را در مذاکره با طرف پرتغالی دائمی می‌کرد اما این مذاکره آنقدر طول کشید که در نهایت پای پیشنهادهای تازه وسط آمد. ظاهرا حضور محبی در دیدار تدارکاتی با روسیه، مورد توجه باشگاه روستوف قرار گرفت و حالا استقلال در حال از دست دادن بازیکنی است که ظاهرا تصمیم دارد فقط یک فصل برای باشگاه‌های شاخص فوتبال ایران به میدان برود. بازیکنی که می‌توانست عصای دست نکو باشد اما حالا قرار است فصل را در تیمی به جز استقلال شروع کند.

از زاویه استقلال، از دست دادن بازیکنی مثل محمد محبی یک اتفاق بسیار تلخ به نظر می‌رسد. محبی در شروع و پایان فصل، یکی از بهترین‌های استقلال به شمار می‌رفت و تصور می‌شد باشگاه او را به هر قیمتی جذب خواهد کرد اما حالا قرار است فصل را در روسیه شروع کند

محبی، سردار جدید؟

شاید شرایط فعلی لیگ فوتبال روسیه، اوضاع را برای محبی کمی بدبینانه جلو ببرد اما به هر حال این لیگ در شرایط عادی، همیشه سطح خوبی داشته و همواره بازیکنان درجه یکی را نیز به لیگ‌های معتبر اروپایی معرفی کرده است. این احتمال را هم باید در نظر گرفت که محبی با حضور در این لیگ، شرایطی مشابه سردار آزمون را تجربه کند. فوتبالیستی که از زنیت روسیه به بوندس‌لیگا ترنسفر شد و این روزها برای لورکوزن بازی می‌کند. شاید این انتقال، محبی را نیز در چنین مسیری قرار بدهد. او ثابت کرده که استعداد بسیار بالایی دارد و می‌تواند آینده روشنی نیز داشته باشد.

فرمول خاص استقلال! 

اگر قرار باشد همه چیز مطابق میل سبک مدیریت ایرانی پیش برود، باشگاه استقلال باید یک سال صبر کند، سپس با یک رقم سنگین محبی را از روستوف قرض بگیرد و در نهایت هم مالکیت او را به تیم دیگری واگذار کند! به هر حال جدایی محبی نشان می‌دهد که در استقلال کار برای جواد نکونام بسیار دشوار خواهد بود. او امیدوار است امیرحسین حسین‌زاده را به عنوان مهره جانشین به خدمت بگیرد اما شانس رقم خوردن این انتقال اصلا زیاد به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر، آبی‌ها در آستانه از دست دادن مهدی قایدی نیز هستند و این موضوع می‌تواند تیم را با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو کند.