آریا طاری

پس از سپری کردن آخرین دیدار تدارکاتی در آستانه جام ملت‌های آسیا، همه تمرکز کادر فنی تیم به مسابقه با «یمن» معطوف شد. حریفی که شاید در نگاه اول ساده کم‌تجربه و آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد اما انگیزه‌های بسیار زیادی برای نتیجه گرفتن در جام ملت‌های آسیا و نمایش تصویری متفاوت از خودش به تمام دنیا دارد. تجربه بازی دوستانه ایران با فلسطین و نتیجه دور از انتظار این نبرد، ثابت کرد دیگر نباید هیچ تیمی را در جام ملت‌ها «آسان» در نظر گرفت. در تورنمنتی در این سطح دیگر هیچ لقمه راحتی برای بلعیدن وجود ندارد. ایران از هر نظر بهترین تیم گروهش به شمار می‌رود اما این دلیل خوبی برای قطعی‌ دانستن صعود نیست. تیم ملی باید برای شکست دادن یمن و ویتنام با نتایج ایده‌آل تلاش کند تا حتی در صورت تساوی روز پایانی با عراق، سرگروهی را از دست ندهد. با دو نتیجه مطلوب و تفاضل گل خوب، کی‌روش می‌تواند در دیدار سوم مرحله گروهی به بعضی از نفرات اصلی تیمش نیز استراحت بدهد و حتی به تساوی با عراق برای حفظ صدرنشینی راضی باشد. این جدال تجربه هراس‌آوری برای یمنی‌ها خواهد بود. چراکه تیم ملی ایران «عادت» کرده جام ملت‌های آسیا را با پیروزی شروع کند.

آمار تیم ملی در اولین بازی‌های جام، فراتر از مقتدرانه به نظر می‌رسد. این تیم همیشه اولین قدم در جام ملت‌ها را محکم برداشته است. ایران در بازی‌های اول در این تورنمنت 26 گل به ثمر رسانده، تنها دو گل دریافت کرده و 9 بار نیز موفق به بسته‌ نگه داشتن دروازه شده است

از سال 1968 که ایران برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد، دیگر هیچ دوره‌ای از این رقابت‌ها بدون حضور تیم ملی برگزار نشده است. اولین مسابقه ایران در اولین دوره جام، به پیروزی دو بر صفر برابر هنگ‌کنگ در ورزشگاه امجدیه ختم شد. تیم ملی چهار سال بعد در اولین بازی‌اش در جام ملت‌ها، کامبوج را با دو گل شکست داد و در سال 1976 نیز جام را با تحمیل نتیجه‌ای مشابه به عراق آغاز کرد. جام ملت‌های 76، آخرین قهرمانی ایران در آسیا تا امروز را رقم زده است.

در اولین مسابقه جام ملت‌های 1984، تیم ملی ایران سه بار توپ را از روی خط دروازه امارات عبور داد و هیچ گلی نیز دریافت نکرد. در شروع جام ملت‌های 1988 نیز ستاره‌‌های تیم ملی قطر را با نتیجه دو بر صفر از پیش رو برداشتند. در جام ملت‌های 1992 هم نوبت به کره‌شمالی رسید که در تور «بازی اول» تیم ملی گرفتار شود و دو بر صفر شکست بخورد. این روند با زدن چهار گل به لبنان میزبان در اولین بازی مرحله گروهی ایران در جام ملت‌های 2000 ادامه داشت. تیم برانکو نیز سال 2004 تورنمنت را با زدن سه گل به تایلند شروع کرد. در جام ملت‌های 2007 ازبکستان با وجود به ثمر رساندن گل اول بازی، با نتیجه دو بر یک مغلوب تیم ملی شد. تیم افشین قطبی نیز گام اول را در جام ملت‌های 2011 محکم برداشت و توانست عراق را دو بر یک شکست دهد. کارلوس کی‌روش و پسرها نیز جام ملت‌های 2015 را با پیروزی دو بر صفر روبه‌روی بحرین کلید زدند.

تیم ملی ایران تنها دو بار جام ملت‌ها را با «برد» آغاز نکرده است. جام ملت‌های 1980 برای این تیم با تساوی بدون گل برابر سوریه آغاز شد و در جام ملت‌های 96 نیز تیم ملی در اولین بازی با عراق طعم شکست دو بر یک را چشید. ایران تا امروز در 13 دوره جام ملت‌ها حاضر بوده و 11 بار بازی اولش در این تورنمنت را با پیروزی به پایان رسانده است. آمار تیم ملی در اولین بازی‌های جام، فراتر از مقتدرانه به نظر می‌رسد. این تیم همیشه اولین قدم در جام ملت‌ها را محکم برداشته است. ایران در بازی‌های اول در این تورنمنت 26 گل به ثمر رسانده، تنها دو گل دریافت کرده و 9 بار نیز موفق به بسته‌ نگه داشتن دروازه شده است. آماری که نشان می‌دهد ایران تقریبا همیشه جام ملت‌ها را با توپ پر آغاز می‌کند. 

در این شرایط باید دید تیم کی‌روش هم می‌تواند یمن را در اولین گام از پیش‌رو بردارد و نوار پیروزی‌های تیم ملی ایران در اولین بازی‌های آسیایی را ادامه دهد یا خیر. با توجه به صدرنشینی آسیایی ایران در رنکینگ فیفا و حضور یمن در جایگاه بیست‌و‌ششم این رنکینگ، رسیدن به پیروزی در گام اول کار چندان سختی نیست اما نباید فراموش کرد که فوتبال کاملا غیر قابل پیش‌بینی است.