آریا رهنورد

فوتبال ایران در معرض یک شوک تابستانی قرار گرفته است. در پنجره نقل و انتقالاتی که بیشتر اسم‌ها در آن نام‌های معمولی هستند، علیرضا بیرانوند یک ستاره بزرگ به شمار می‌رود. فسخ قرارداد او با پرسپولیس به خودی خود نمی‌تواند دلیلی برای پیوستنش به یک تیم دیگر در لیگ برتر ایران باشد اما حالا دیگر خود استقلالی‌ها نیز مذاکره با این سنگربان را تایید کرده‌اند. اگر این انتقال رخ بدهد، باید منتظر واکنش‌های بزرگی از هر دو جبهه باشیم. پس از انتقال هاشمی‎نسب به استقلال، دیگر هیچ شایعه‌ای تا این اندازه فضای فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار نداده بود.

آن‌چه گذشت

بین بیرانوند و پرسپولیس، چه اتفاقی رخ داد؟ حقیقت آن است که بیرو در پایان فصل گذشته و بعد از قهرمانی دوگانه، به باشگاه نوتیس داد تا باقی‌مانده رقم قراردادش را دریافت کند. این باقی‌مانده البته در حقیقت آپشن‌های قرارداد این سنگربان بودند و او تقریبا همه مبلغ قراردادش را منهای رقم کوچکی دریافت کرده بود. با این حال هنوز بیرو باید هشت میلیارد تومان از پرسپولیس می‌گرفت تا حسابش با این باشگاه تسویه می‌شد. او کمی بعد از فینال جام حذفی، راهی اردوی تیم ملی شد و با تیم قلعه‌نویی به قرقیزستان و ازبکستان رفت. به صورت همزمان اما مدیربرنامه این بازیکن به ساختمان باشگاه پرسپولیس رفت تا با رضا درویش بر سر آینده بیرو مذاکره کند. این مذاکره به سرانجام نرسید و همان روزها در اطراف اردوی تیم ملی شنیده شد که اگر درویش در جمع قرمزها بماند، بیرانوند از این تیم خواهد رفت. بیرو در بازی با ازبکستان به شدت آسیب دید و دچار شکستگی از ناحیه فک شد. پس از بازگشت او به تهران، درویش به ملاقاتش رفت. چند روز بعد، دو طرف مذاکره‌های مستقیمی داشتند و گفته می‌شد توافق نهایی نیز حاصل شده است اما فقط یک روز بعد، همه چیز با انتشار خبر مذاکره پنهانی بیرانوند و باشگاه استقلال تحت تاثیر قرار گرفت. این مذاکره در نگاه اول چندان جدی گرفته نشد اما صبح روز دوشنبه، علیرضا بیرانوند به سازمان لیگ رفت و قراردادش با باشگاه را به صورت یک‌طرفه فسخ کرد. او جواب خبرنگارها را هم نداد و مصدومیت از ناحیه فک را بهانه کرد اما به نظر می‌رسید که حتی اگر مصدومیتی در کار نبود هم بیرو در این مقطع پاسخی برای خبرنگارها نداشت.

او دیگر بازیکن پرسپولیس نیست

پس از فسخ قرارداد بیرو، او دیگر بازیکن پرسپولیس به حساب نمی‌آید. در حقیقت در شرایط فعلی، دو سناریو ممکن است برای بیرانوند رخ بدهد. اگر او به تیم جدیدی ملحق شود، پرسپولیس به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان شکایت خواهد کرد. چراکه سازمان لیگ، مسئول بررسی فسخ بازیکنان نیست و فقط این اقدام را به درخواست یکی از طرفین ماجرا انجام می‌دهد. با این حال اگر بیرانوند راهی تیم دیگری مثل استقلال شود و شکایت پرسپولیس به نتیجه برسد، او دوباره عضو قرمزها نخواهد شد. این وسط فقط یک محرومیت سنگین و چند ماهه برای این گلر در نظر گرفته می‌شود. سناریوی دوم هم این است که او قرارداد تازه‌ای با باشگاه پرسپولیس ببندد. در این صورت او دوباره بازیکن قرمزها خواهد بود. در این لحظه خاص اما بیرو بازیکن آزاد است و می‌تواند برای تعیین مقصد بعدی‌اش، با هر تیمی مذاکره کند.

از پرز تا عامل استرس

هیچکس -حتی خود بیرانوند- در این شرایط بیشتر از رضا درویش با انتقاد روبه‌رو نیست. چراکه او می‌توانست با پرداخت بدهی هشت میلیاردی به بیرانوند، جلوی جدایی او را بگیرد. علیرضا دو فصل با پرسپولیس قرارداد داشت و اگر پای این بدهی وسط نبود، ناچار بود در این باشگاه بماند. البته گفته می‌شود که وضعیت مالی سرخ‌ها اصلا خوب نیست اما هشت میلیارد هم در فوتبال ایران رقمی نیست که یک بازیکن مهم را به خاطرش از دست بدهی. این نکته را به یاد بیاورید که سپاهانی‌ها برای جلب رضایت‌نامه پیام نیازمند، بیش از 50 میلیارد تومان پرداخته‌اند. درویش که فصل گذشته با جذب همین بیرانوند، پورعلی‌گنجی، سروش رفیعی، گولسیانی و ... به «پرز» تبدیل شده بود، حالا عامل استرس هواداران پرسپولیس است. انتقادها از او تا حدی رسیده‌اند که این مدیر تلاش کرده به شکل پنهانی از ساختمان باشگاه خارج شود اما خبرنگاران همیشه حاضر در صحنه، مچش را گرفته‌اند و او را روی صندلی عقب خودرو در حالی که کتش را روی خودش انداخته، شکار کرده‌اند. این خودش یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های فرار مدیرعامل در  فوتبال ایران است.

این اولین بار نیست که علیرضا با باشگاه استقلال مذاکره می‌کند. او حتی قبل از ملحق شدن به پرسپولیس نیز مورد توجه استقلال بود و حتی اعتراف کرده بود که به این تیم علاقه دارد. اگر انتقال بیرو به استقلال اتفاق بیفتد، فوتبال ایران را به عصر تازه‌ای خواهد کشاند

واکنش قرمزها؛ این نیز بگذرد!‌

اولین واکنش به فسخ قرارداد بیرانوند، از سوی یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس اتفاق افتاد. حسین خبیری به شکل غیرمستقیم به فردی اشاره کرد که گفته می‌شود اسپانسر استقلالی‌ها برای جذب بیرو خواهد بود. مقصود او، موسوی است. فردی که به استقلال نزدیک به نظر می‌رسد و مالک خطوط هوایی زاگرس به شمار می‌رود. وحید امیری نیز چهره دیگری بود که به این ماجرا واکنش نشان داد. او تاکید داشت که لرها بدعهدی نمی‌کنند و بیرو جایی نمی‌رود که هواداران پرسپولیس از او شاکی شوند. با این حال از این جملات، بوی جدایی بیرو شنیده می‌شود. مرتضی پورعلی‌گنجی نیز غم‌نامه‌ای منتشر کرد که در آن به مشکلات مالی پرسپولیس اشاره می‌شد و به بیرو برای این جدایی حق داده شده بود. واکنش بعدی نیز به افشین پیروانی تعلق داشت که با تصویری از یک مشت آهنین و جمله این نیز بگذرد، به نوعی به توافق علیرضا و باشگاه استقلال صحه می‌گذاشت.

پیشنهاد استقلال؛ توفان در راه است؟

این اولین بار نیست که علیرضا با باشگاه استقلال مذاکره می‌کند. او حتی قبل از ملحق شدن به پرسپولیس نیز مورد توجه استقلال بود و حتی اعتراف کرده بود که به این تیم علاقه دارد. با این وجود در همه این سال‌ها، بیرو در پرسپولیس خوش درخشید و دوران بسیار موفقیت‌آمیزی را در این تیم پشت سر گذاشت. این تابستان اما سیدحسین از استقلال رفت و باشگاه به دنبال خرید یک گلر خارجی بود. آبی‌ها با یک چرخش ناگهانی اما تصمیم گرفتند به جای هزینه کردن برای گلر خارجی، شرایط را برای جذب بهترین گلر حال حاضر فوتبال ایران فراهم کنند. انتقالی که اگر به حقیقت تبدیل شود، فوتبال ایران را به عصر تازه‌ای خواهد کشاند.

در شرایط فعلی، دو سناریو ممکن است برای بیرانوند رخ بدهد؛ اگر او به تیم جدیدی ملحق شود، پرسپولیس به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان شکایت خواهد کرد. سناریوی دوم هم این است که او قرارداد تازه‌ای با باشگاه پرسپولیس ببندد

چرا   بیرو تا   این اندازه مهم است؟

علیرضا بازیکنی نیست که پرسپولیس و هوادارانش به سادگی از او عبور کنند. او با فاصله زیاد بهترین دروازه‌بان این سال‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود. کسی که تجربه حضور در دو جام جهانی را نیز داشته است. تا همین چند وقت قبل، تصور می‌شد خیلی از گلرهای دیگر در فوتبال ایران نزدیک به استانداردهای بیرو هستند اما گذر زمان ثابت کرد که چنین تصوری حقیقت ندارد. بیرانوند در بازگشت به پرسپولیس، با بیشترین کلین‌شیت در لیگ این تیم را به قهرمان مسابقه‌ها تبدیل کرد. پس بی‌دلیل نیست که تیم رقیب به دنبال جذب او باشد. بیرو درست همان بازیکنی است که اگر به استقلال ملحق شود، تیم نکونام را یک قدم به خوشبختی در این فصل نزدیک‌تر کرده است. او فقط یک فصل کامل در پرسپولیس نبود و قرمزها در همان فصل قهرمانی را از دست دادند. اتفاقی که به نظر می‌رسد در صورت پیوستن او به تیمی دیگر، باز هم برای پرسپولیس تکرار شود.

هاشمی‌نسب،   نسخه   دوم

جنجال احتمالی قرارداد علیرضا با استقلال، فقط با جنجال‌‌های انتقال هاشمی‌نسب به این باشگاه قابل مقایسه خواهد بود. در این سال‌ها بازیکنان دیگری هم بوده‌اند که مستقیما از پرسپولیس، راهی استقلال شده‌اند. علی انصاریان وقتی لباس آبی پوشید، در مقطع خوبی از دوران فوتبالش قرار نداشت و قرمزها آنقدر به او علاقه داشتند که خبری از واکنش‌های تند و تیز نبود. محمد نادری و گادوین منشا هم اصلا بازیکنان چندان مهمی در پرسپولیس به شمار نمی‌آمدند. داستان بیرو اما به شدت فرق می‌کند. او در سال‌های اوج دوران فوتبالش قرار دارد و همین چند وقت قبل بعد از شادی عجیب به خاطر بردن دربی، به شدت از سوی استقلالی‌ها نقد شد و از سوی قرمزها مورد حمایت قرار گرفت. چه کسی تصور می‌کرد بیرو فقط چند هفته بعد از جمله تاریخی «ما همه بیرانوند هستیم» از سوی یحیی، در آستانه انتقال به تیم رقیب قرار بگیرد؟