پادشاه پاس!

از بین همه بازیکنانی که در فینال خاطره‌انگیز سال ۲۰۰۶ لیگ قهرمانان فیکس بودند، فقط یک نفر هنوز فوتبال بازی می‌کرد و او نیز تصمیم گرفت استوک‌ها را بیاویزد. سسک فابرگاس، فوتبالیست محبوبی بود که به خاطر دو ماجرا به شدت ستایش می‌شد. اول پاس‌های دیدنی و دوم پنالتی‌های سرنوشت‌سازی که در تورنمنت‌های ملی زد. او قبل از آندرس اینیستا، آخرین بازیکنی بود که در جام جهانی ۲۰۱۰ توپ به پایش برخورد کرد. بازیکنی که خیلی‌ها فابرپاس صدایش می‌زدند.

 آریا طاری

جوان‌ترین آرسنالی‌ تاریخ

اواخر سال 2003 بود که با پیشنهاد آرسن ونگر، سسک فابرگاس لاماسیا را به مقصد آرسنال ترک کرد. خود سسک هم انتظار نداشت به سرعت مورد توجه سرمربی تیم قرار بگیرد اما فقط یک ماه بعد از این انتقال، آرسن ونگر این بازیکن را در ترکیب ثابت تیمش برای یک مسابقه در جام اتحادیه قرار داد. آن روز سسک با 16 سال و 177 روز سن، تبدیل به جوان‌ترین بازیکن تاریخ شد که پیراهن باشگاه آرسنال را به تن کرده است.

فیکس در فینال

آرسنال در اولین سال‌های حضور سسک، تیم فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسید. توپچی‌ها سال 2006 یک به یک رقبا را کنار زدند و در فینال لیگ قهرمانان نیز به میدان رفتند. از همه 22 بازیکن فیکس در آن فینال، فقط فابرگاس هنوز فوتبالش را به پایان نرسانده بود. پسر محبوب توپچی‌ها در آستانه قهرمانی با آرسنال بود اما روبه‌روی تیم سابق و البته تیم آینده‌اش یعنی بارسلونا شکست خورد تا فرصت بردن آن جام را از دست بدهد. با این حال تجربه بازی در فینال لیگ قهرمانان برای این بازیکن فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسید.

وقتی سسک، فابرگاس شد

سال 2008 و در جریان مسابقه میلان و آرسنال در سن سیرو بود که خیلی‌ها متوجه شدند سسک پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین‌های دنیا را دارد. خیلی‌ها از آن بازی به عنوان بهترین نمایش همه سال‌های حضور این بازیکن در لباس آرسنال یاد می‌کنند.

زننده پنالتی صعود

اولین موفقیت بزرگ نسل جدید فوتبال اسپانیا در رده ملی، در یورو 2008 به دست آمد. اسپانیا در یک‌چهارم نهایی آن جام، روبه‌روی ایتالیا به تساوی رسید و بازی به پنالتی کشیده شده بود. فابرگاس پنالتی پنجم تیمش را زد و قرمزها با همین پنالتی، به نیمه‌نهایی رسیدند. یک ضربه دقیق به دروازه بوفون، آن شب سسک را به قهرمان اسپانیا تبدیل کرد.

پوکر در پاس

مهم‌ترین حقیقت در مورد فابرگاس، قدرت بی‌نظیر پاسوری این ستاره بود. بهترین نمونه برای به یاد آوردن این مهارت سال 2009 در نبرد با بلک‌برن رقم خورد. جایی که سسک در طول 76 دقیقه بازی برای آرسنال، روی هر پنج گل این تیم تاثیر مستقیم داشت. فابی آن روز چهار پاس گل به هم‌تیمی‌ها داد و یک گل هم زد تا یک نمایش فراموش‌نشدنی را در ترکیب توپچی‌ها به یادگار بگذارد.

بهترین لحظه تاریخ اسپانیا

وقتی لاروخا به فینال جام جهانی رسید، سخت می‌شد جای ثابتی برای فابرگاس در خط میانی پیدا کرد. آن روزها ژاوی و اینیستا در بهترین فرم ممکن بودند و بوسکتس و ژابی آلونسو نیز به شدت سرحال به نظر می‌رسیدند. ویسنته دل بوسکه تصمیم گرفت در دقیقه 87 فابرگاس را وارد زمین کند. او با انرژی زیادی روبه‌روی هلند قرار گرفت و در دقیقه 116، پاس زیبایی برای آندرس اینیستا فراهم کرد تا اسپانیا به گل اول دست پیدا کند. هنوز هم این بهترین لحظه تاریخ فوتبال ملی در کشور اسپانیا به شمار می‌رود و سسک، نقش مستقیمی در رقم خوردن آن داشته است.

فالس‌ناین درجه یک

پپ با رفتن به بارسا، ریسک بزرگی کرد. چون این تیم پاسورهای بسیار خوبی داشت. با این حال این همان باشگاهی بود که فابرگاس در کودکی در آن ساخته شد. او اصلا نمی‌توانست به پیشنهاد بارسا پشت کند. فابرگاس در آخرین فصل پپ راهی باشگاه بارسا شد و یک سال بعد با هدایت تیتو، توانست لالیگا را فتح کند. نکته جالب در مورد سسک، بازی در پست مهاجم کاذب یا همان فالس ناین بود. فابرگاس آن فصل 14 گل زد و 14 پاس گل داد. بارسا هم در لالیگا 100 امتیاز گرفت. این بهترین فصل این ستاره در بلوگرانا به شمار می‌رفت.

باز هم پنالتی صعود! 

شاید باورنکردنی باشد اما سسک یک بار دیگر هم پنالتی صعود تیمش را در یک بازی حساس یورو به ثمر رسانده است. در نیمه‌نهایی یورو 2012، بازی پرتغال و اسپانیا به تساوی کشیده شد. ژابی آلونسو اولین پنالتی لاروخا را خراب کرد اما پرتغالی‌ها نیز دو ضربه را از دست دادند و سرانجام پنالتی پنجم فابرگاس، این تیم را به فینال یورو رساند تا اسپانیا در نهایت یک تورنمنت ملی دیگر را هم ببرد.

قهرمان لیگ برتر

سسک هشت سال در باشگاه آرسنال حضور داشت و هرگز با این تیم قهرمان لیگ برتر نشد. حضور در چلسی اما این فرصت را برای او مهیا کرد. فابرگاس در حالی قهرمان لیگ شد که آن فصل 19 پاس گل به هم‌تیمی‌ها داده بود. در آن فصل، فابی تبدیل به اولین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که در 6 فصل مختلف در این لیگ، حداقل 10 پاس گل می‌دهد.