ثبات و مهاجم!

هدایت تیمی که در یک فصل همه جام‌ها را به دست آورده، یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا خواهد بود. یحیی در فصل جدید، اصلا ماموربت ساده‌ای ندارد. شاید به همین خاطر بود که مرد اول نیمکت قرمزها مدتی قبل، از استراحت احتمالی در این فصل صحبت می‌کرد. به هر حال یحیی دوباره برگشته و حالا به دنبال این است که انگیزه شاگردانش برای فصل جدید را نیز حفظ کند. حفظ نفرات کلیدی و اضافه کردن چند بازیکن جدید به خصوص در خط حمله، مهم‌ترین خواسته‌های او برای فصل جدید خواهند بود.

آریا رهنورد

 

خط دروازه؛ بیرو   و   مسیر جنجالی

علیرضا بیرانوند حدود یک سال و نیم از پرسپولیس دور بود. در همان مدت خط دروازه قرمزها همیشه از آرامش فاصله داشت و هیچ‌وقت فرم خوبی را تجربه نکرد. رادو و احمد گوهری، گلرهایی نبودند که جای خالی علیرضا را پر کنند. بازیکنی که در بازگشت دوباره به لیگ برتر، با بیشترین کلین‌شیت در یک فصل، تیمش را قهرمان فوتبال ایران کرد. بیرو این روزها رابطه خوبی با مدیران باشگاه ندارد و نوتیس تازه‌ای را نیز برای دریافت مطالباتش به پرسپولیس داده است. اگر او تصمیم به جدایی بگیرد، پیدا کردن یک جانشین برایش بسیار دشوار خواهد بود. به نظر می‌رسد حفظ این سنگربان، باید یکی از اولویت‌های بسیار مهم تیم برای فصل جدید باشد.

خط دفاعی؛   انقلاب  در   راه   است؟

در سمت راست خط دفاعی، یحیی از نمایش‌های دانیال اسماعیلی‌فر راضی بوده و قصد دارد وحدت هنانوف را نیز حداقل برای یک سال دیگر در این باشگاه حفظ کند. در سمت چپ نیز به نظر می‌رسد نمایش‌های علی نعمتی، این مربی را متقاعد کرده است. چراکه این چند روز نام هیچ مدافع چپی در اطراف این باشگاه شنیده نمی‌شود. با این حال به نظر می‌رسد پرسپولیس حتما به یک مدافع تخصصی در این بخش از زمین نیاز دارد. مدافعی که شاید ابوالفضل جلالی باشد. در قلب دفاع اما هنوز همه چیز مبهم به نظر می‌رسد. فصل گذشته مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی، عملکرد بسیار خوبی در پرسپولیس داشتند و مرکز دفاع این تیم را به خوبی بیمه کرده بودند. با این حال نام شجاع و کنعانی در این باشگاه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و حتی گفته می‌شود که دو نفر گزینه‌های جدی یحیی هستند. با توجه به شرایط سقف بودجه و همچنین محدودیت بازیکن بزرگسال، غیرممکن است که چهار مدافع میانی با این کیفیت در تیم حضور داشته باشند. در نتیجه شاید اگر شجاع و کنعانی به تیم برگردند، پرسپولیس با مرتضی و گولسیانی وداع کند. شاید هم یحیی نقشه متفاوتی برای تیمش کشیده و قصد دارد بازیکنان را در پست‌های دیگری امتحان کند. زمان همه چیز را در این مورد نشان خواهد داد.

خط هافبک؛  

کم‌ترین تغییر   ممکن

اگر یحیی گل‌محمدی تصمیم به ادامه بازی با شیوه چهار-دو-سه-یک داشته باشد و درست همانند هفته‌های پایانی فصل گذشته کار کند، میلاد سرلک همچنان یکی از دو هافبک میانی مهم تیم او خواهد بود. نفر بعدی نیز سروش رفیعی است. با این حال با توجه به فشردگی فصل و شرایط سنی سروش، بد نیست قرمزها هافبک دیگری را هم به تیم‌شان اضافه کنند. شاید محمد خدابنده‌لو، بازیکنی باشد که در این موقعیت به خط میانی پرسپولیس ملحق می‌شود. مهدی ترابی هنوز با باشگاه قرارداد دارد و نگرانی خاصی بابت جدایی‌اش نیست. وحید امیری نیز در پرسپولیس خواهد ماند اما شرایط سعید صادقی، مبهم به نظر می‌رسد. جالب اینکه پرسپولیس فصل گذشته این همه برای سعید صادقی سر و صدا راه انداخت و حتی از یک هوادار متمول تیم برای جذب او کمک گرفت اما در نهایت با سعید قرارداد یک ساله بست! یعنی صادقی همین حالا بازیکن آزاد شده و به راحتی می‌تواند هر تصمیمی برای آینده‌اش بگیرد. روندی که اصلا درست و منطقی به نظر نمی‌رسد. به هر حال اگر صادقی تیم را ترک کند، قرمزها به یک هافبک کناری تکنیکی نیاز خواهند داشت. هرچند نباید فراموش کرد که آنها پدیده جوانی به اسم محمد عمری را روی نیمکت‌شان دارند.

خط حمله؛ یحیی   به دنبال   بمب

پس از جدایی لوکادیا، قرمزها سعی کردند او را در چهره مهاجمان دیگری ببینند اما این اتفاق شدنی نبود. نه دیاباته به کار پرسپولیس آمد و نه پریرا دردی از این تیم دوا کرد. عیسی آل‌کثیر بازگشت به موقعی به ترکیب تیم داشت و مهدی عبدی هم در بعضی از نبردها عملکرد خوبی از خودش نشان داد. حالا در صورت ماندن مهدی، پرسپولیس حداقل یک مهاجم و در صورت جدایی او، باشگاه به دو مهاجم نیاز خواهد داشت. یحیی برای این بخش از زمین، به دنبال یک انتخاب جاه‌طلبانه است. او مغانلو را برای پرسپولیس می‌خواهد اما سپاهان به هیچ وجه رضایتنامه این بازیکن را برای رفتن به رقیب مستقیم صادر نمی‌کند. به همین خاطر فعلا یحیی صبر کرده و در انتظار این است که تصمیم نهایی را در این مورد با در نظر گرفتن همه شرایط مربوط به شهریار بگیرد.