آریا طاری

اولین صحبت‌های جواد نکونام در قامت سرمربی استقلال، جدیت قابل توجه این مربی را به نمایش می‌گذارند. او به خوبی از دشواری ماموریتش در این باشگاه آگاه است و می‌داند که چه کار سختی برای درخشیدن روی نیمکت این باشگاه دارد. جواد به سرعت دست به کار شده و فهرست نفرات مدنظرش را نیز به باشگاه داده است. او خیلی زود می‌خواهد امضای خودش را پای این تیم بگذارد و نفراتی را برای استقلال جذب کند که با سبک و متد مربیگری او کاملا

آشنا باشند.

سید بی‌رقیب نیست!

به نظر می‌رسد یکی از ایده‌های اولیه جواد نکونام برای استقلال، سر و سامان دادن به پست دروازه‌بانی تیم است. به احتمال زیاد او با هر دو گلر دوم و سوم تیمش خداحافظی کند و یک سنگربان را به عنوان رقیب سیدحسین حسینی به خدمت بگیرد. شاید محمدرضا اخباری مدنظر او باشد و شاید یک گلر خارجی مثل کریستوفر کنت به استقلال بیاید. به هر حال شنیده می‌شود که در فهرست ارسالی این مربی برای باشگاه، نام یک سنگربان نیز دیده می‌شود و نکو به دنبال خرید یک سنگربان برای تیمش خواهد بود تا سیدحسین مثل این چند فصل، در استقلال بدون رقیب نباشد. بدون شک داشتن یک رقیب، انگیزه این گلر را برای درخشیدن روی خط دروازه استقلال بالاتر خواهد برد.

دفاع میانی؛ پست محبوب نکو!‌

قلب دفاع تیم برای جواد نکونام اهمیت زیادی دارد. او همیشه ساختن تیمش را از این پست شروع می‌کند. نکو در آخرین روزهای حضور در فولاد، با زوج حزباوی و آغاسی ترکیب خوبی برای تیمش ساخته بود. حزباوی که به قطر رفته اما آغاسی هنوز در ایران حضور دارد. عارف قبلا تجربه یک دوره حضور در باشگاه استقلال را داشته و حالا بعید نیست به همراه نکو دوباره به این تیم برگردد. از طرفی گفته می‌شود که جواد به دنبال مدافع میانی جوان باشگاه پیکان یعنی سامان فلاح نیز هست. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که مرادمند، عارف غلامی و رافا سیلوا نیز در استقلال حضور دارند. شاید از بین مرادمند و سیلوا، یک نفر در فهرست خروج جواد نکونام در باشگاه استقلال قرار بگیرد.

دفاع کناری؛ بهترین اتفاق برای صالح

صالح حردانی به خصوص بعد از رفتن فرهاد مجیدی، نتوانسته شرایط دلخواهش در استقلال را تجربه کند. او مدافع محبوب ساپینتو نبود اما نکو به این مدافع راست علاقه دارد و قبلا در فولاد با او کار کرده است. اگر کوین یامگا بماند، در این بخش از زمین تغییری اتفاق نمی‌افتد اما در صورت جدایی این بازیکن، استقلال یک بازیکن دیگر برای سمت راست جذب می‌کند. گفته می‌شود نکو برای سمت چپ دفاع نیز به دنبال امضای قرارداد با محمد نادری است. بازیکنی که این فصل را در فوتبال ترکیه سپری کرده است. استقلال جعفر سلمانی را نیز در این پست دارد. بازیکنی که احتمالا به حضور در استقلال ادامه خواهد داد. چراکه او در دو فصل گذشته، یکی از مهره‌های خوب آبی‌های پایتخت بوده است.

خط هافبک؛ نیاز جدی به تقویت

روزبه چشمی، مهدی‌ مهدی‌پور، سعید مهری و آرش رضاوند، تنها هافبک‌های استقلال هستند و بدون شک این تیم در خط میانی، به تغییرات قابل توجهی نیاز خواهد داشت. در درجه اول، بعید است نکو هیچ‌کدام از این چهار بازیکن را از دست بدهد. چراکه مهری فصل درخشانی در استقلال داشته، مهدی مهدی‌پور تجربه خوبی دارد، چشمی به دوران اوج فوتبالش رسیده و رضاوند نیز هافبک موردعلاقه نکو به شمار می‌رود. همین فصل گذشته جواد تلاش بسیار زیادی کرد تا آرش را در اهواز نگه دارد اما در نهایت موفق به انجام این کار نشد. دوندگی رضاوند، توپ‌گیری او و نقشی که در پرس ایفا می‌کند، کاملا با سبک بازی استقلال همخوانی دارد. با این حال نکو می‌داند که در یک فصل فشرده با یک رقابت سخت، باید خط هافبک تیمش را با نفرات بیشتری تقویت کند. گفته می‌شود این مربی رضا اسدی و یاسین سلمانی را زیر نظر دارد. علاوه بر این، نکو علاقه فراوانی دارد تا مثل همیشه یک بازیکن اسپانیایی برای تیمش جذب کند. شاید آن بازیکن، روبرتو تورس باشد.

خط حمله، تیم را خلوت کن!

شاید جدی‌ترین ماموریت نکونام در خط حمله، خلوت کردن استقلال باشد. آبی‌ها همین حالا چندین مهاجم نوک دارند که شاید یک یا دو نفر از آنها از باشگاه جدا شوند. در کناره‌های خط حمله، همه چیز به شرایط محبی و قایدی بستگی خواهد داشت. بازیکنانی که هنوز معلوم نیست فصل آینده چه سرنوشتی دارند. اگر یکی از این دو بازیکن ناچار به ترک استقلال شود، به احتمال زیاد نکو برای جذب امیرحسین حسین‌زاده اقدام خواهد کرد. گفته می‌شود او رضا شکاری را نیز برای خط حمله مدنظر قرار داده است. بازیکنی که می‌تواند در پست مهاجم کاذب یا مهاجم دوم به میدان برود. پس بعید نیست که استقلال نکو فصل را با روش چهار-چهار-دو شروع کند و با این سیستم پایه برابر رقبا قرار بگیرد.