کافا شروع می‌شود!‌

اولین و تنها مسابقه مفید تیم ملی در تورنمنت کافا، امروز برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد به جز تیم ملی ایران، این تنها ازبکستان است که این تورنمنت را جدی گرفته و با نفرات کامل به سراغ این جام آمده است. شاید این بازی هم یک محک جدی برای تیم قلعه‌نویی تلقی نشود اما بدون شک نسبت به دو مسابقه قبلی، جدال بهتری خواهد بود. ازبکستانی‌ها در خانه برای این بازی انگیزه زیادی دارند. سرمربی این تیم هم نشان داده که همواره روبه‌روی ایران، با توپ پر به میدان می‌آید.

آریا رهنورد

 

فینالیست‌های بی‌دردسر

رسیدن به فینال کافا برای ایران، اصلا دردسری به همراه نداشت. تیم ملی در اولین مسابقه 6 بار دروازه افغانستان را باز کرد و در بازی دوم نیز توانست پنج گل به قرقیزستان بزند. هیچ‌کدام از این دو حریف، در قواره تیم ملی نبودند و اساسا نمی‌توانستند مشکلی برای ایران به وجود بیاورند. گروه ایران در کافا تنها سه تیم داشت. چراکه دومین تیم دعوت شده به رقابت‌ها یعنی روسیه، حاضر نشد در این تورنمنت شرکت کند و سطح این بازی‌ها را برای حضور کافی ندانست. در گروه مقابل نیز ازبکستان کار سختی برای فینالیست ‌شدن نداشت. این تیم در مسابقه اول روبه‌روی عمان، سه گل به ثمر رساند و یک برد عالی را جشن گرفت. برانکو بعد از بازی دلیل این شکست سنگین را آماده نبودن بازیکنانش به واسطه تعطیلی لیگ عمان اعلام کرد. ازبک‌ها در بازی دوم، دو گل به ترکمنستان زدند و در بازی سوم نیز توانستند پنج بار توپ را از خط دروازه تاجیکستان عبور بدهند. دو برد برای ایران و سه پیروزی برای ازبکستان، این دو تیم را به دیدار پایانی تورنمنت کافا رساند. دیداری که امروز در ازبکستان برگزار خواهد شد.

حضور همه بازیکنان مهم ازبکستان از جمله شومورودوف، نشان می‌دهد که آنها برای قهرمانی کافا برنامه دارند. طبیعتا در مسابقه امروز نیز امیر همه ستاره‌های کلیدی تیمش را به زمین مسابقه خواهد فرستاد و ستاره‌هایی مثل آزمون و طارمی از ابتدا در ترکیب تیم حضور خواهند داشت

کاتانچ؛ اولین برخورد بعد از عراق

استرچکو کاتانچ همیشه در تقابل با تیم ملی ایران رقیب خطرناکی بوده است. آخرین تجربه کاری این مربی قبل از حضور روی نیمکت ازبکستان، در عراق رقم خورد. جایی که او موفق شد تیم مارک ویلموتس را شکست بدهد و تهدید بزرگی برای تیم ملی ایران به وجود بیاورد. حالا این مربی روبه‌روی امیر قلعه‌نویی قرار خواهد گرفت تا یک مسابقه دیگر را برابر ایران برگزار کند. این مسابقه برای او و شاگردانش، مسابقه مهمی خواهد بود. حضور همه بازیکنان مهم ازبکستان از جمله شومورودوف، نشان می‌دهد که آنها برای قهرمانی کافا برنامه دارند اما به طور کلی فوتبال ازبکستان به لحاظ مهره و بازیکن، در بهترین فرم ممکن نیست و سال‌های خوبی را سپری نمی‌کند. با این حال، آنها برای بردن این بازی به زمین می‌آیند و روبه‌روی تیم ملی ایران، بسیار باانگیزه

بازی می‌کنند.

مراقب دفاع باشید

نکته نگران‌کننده در مورد تیم ملی ایران از شروع دوران قلعه‌نویی، شرایط دفاعی تیم بوده است. ایران هم مقابل ترکیب دوم روسیه گل خورد، هم دروازه‌اش روبه‌روی کنیا باز شد و هم در نبرد با افغانستان و قرقیزستان نتوانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد. این وضعیت نباید در بازی ازبکستان تکرار شود و کلین‌شیت‌های تیم ملی نباید روی عدد صفر متوقف شود. شاید کیفیت دفاعی تیم ملی این روزها بیشتر از همیشه زیر ذره‌بین قرار داشته باشد و در بازی با ازبکستان نیز شرایط دفاعی تیم قلعه‌نویی کاملا مورد توجه قرار بگیرد. به هر حال این انتقادی است که این روزها از تیم ژنرال می‌شود و فعلا نقطه ضعف اولیه تیم او در دفاع آشکار شده است. البته نباید فراموش کرد که تیم ملی در این دوران، اصلا محک جدی نخورده و به طور کلی دیدارهای تدارکاتی بزرگی نداشته تا همه نقاط ضعفش چندان آشکار نشود. این مشکلی است که شاید در درازمدت فوتبال ایران را با دردسر روبه‌رو کند.

جامی برای فراموش‌‌کردن

شاید تیم ملی در پایان بازی امروز، قهرمانی اولین دوره کافا را به دست بیاورد اما حقیقتا این جام، جامی برای فراموش کردن است. شاید فدراسیون فوتبال دوست داشته باشد برای قهرمانی در کافا، یک ستاره دیگر به پنج ستاره(!) قبلی‌اش اضافه کند اما این تورنمنت، اصلا تورنمنت معتبری نیست و سطح ایران با فاصله بهتر از همه تیم‌هایی است که در این جام شرکت می‌کنند. جالب اینکه به صورت همزمان ستاره‌های تیم ملی امید ایران در رقابت‌های غرب آسیا شرکت کرده‌اند. دقیقا مشخص نیست که فوتبال ایران به کدام نقطه از فوتبال آسیا تعلق دارد. شاید مهدی تاج و رفقا ترجیح می‌دهند ایران در همین منطقه باقی ماند.

اولین محک ستاره‌ها

این بازی اولین محک جدی ستاره‌های تیم ملی در کافا خواهد بود. تا همین‌جا نیز قلعه‌نویی بیشتر از نفرات اصلی تیمش استفاده کرده و کم‌تر به نفرات ذخیره بازی داده است. طبیعتا در مسابقه امروز نیز امیر همه ستاره‌های کلیدی تیمش را به زمین مسابقه خواهد فرستاد و ستاره‌هایی مثل آزمون و طارمی از ابتدا در ترکیب تیم حضور خواهند داشت. شاید این تنها مسابقه‌ای باشد که به لطف حضور تماشاگران ازبکستان، تیم قلعه‌نویی برای دقایقی نیز تحت فشار قرار بگیرد.