آریا طاری

9 پیروزی در 11 مسابقه، برتری قاطع ایران در نبرد با ازبکستان را به نمایش می‌گذارد. ایران فقط یک بار روبه‌روی این حریف به تساوی رسیده و فقط یک بار طعم شکست مقابل این رقیب را چشیده است. با این حال بسیاری از نبردهای دو تیم، بازی‌های نزدیکی بوده‌اند. ایران فقط دو بار موفق شده ازبکستان را با بیش از یک اختلاف گل شکست بدهد. ازبکستان امروز در حالی روبه‌روی ایران قرار می‌گیرد که در هر 6 مسابقه قبلی مقابل تیم ملی شکست خورده و در این 6 مسابقه، فقط یک بار توانسته دروازه ایران را باز کند.

برد با تعویض طلایی

اولین برخورد تاریخ ایران و ازبکستان در بازی‌های آسیایی سال 98 اتفاق افتاد. جایی که فوتبال ایران توانست به سادگی حریف را با چهار گل شکست بدهد. آن سال‌ها هنوز تیم‌های ملی به جای امیدها در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کردند. اولین برخورد دو تیم در جام ملت‌ها نیز سال 2007 شکل گرفت. وقتی که امیر قلعه‌نویی اولین بازی رسمی‌اش را روی نیمکت ایران سپری می‌کرد. آن روز ازبک‌ها در دور گروهی جام ملت‌ها، گل اول را به ایران زدند اما سیدجلال حسینی کار را به تساوی کشاند. در نیمه دوم نیز امیر تصمیم گرفت جواد کاظمیان را به زمین مسابقه بفرستد. بازیکنی که با یک فرار خوب و یک ضربه تماشایی، توپ را از خط دروازه حریف عبور داد تا بازگشت تیم ملی را کامل کند و برد مهمی را برای ایران رقم بزند.

دو نتیجه ناعادلانه!‌

یک تساوی بدون گل در یک نبرد دوستانه، سومین تقابل ایران و ازبکستان را رقم زد. با این حال دو تیم مدتی بعد در دور مقدماتی جام جهانی 2014 نیز با هم همگروه شدند. نتیجه این همگروهی، رقم خوردن دو نتیجه‌ای بود که هیچ‌کدام عادلانه به نظر نمی‌رسیدند. بازی رفت در ازبکستان برگزار شد و تیم میزبان حملات بسیار زیادی روی دروازه ایران انجام داد. آنها حتی توپ را از خط عبور دادند اما در روزهایی که هنوز وی‌ای‌آر وجود نداشت، این گل پذیرفته نشد. در دقایق پایانی بازی این محمدرضا خلعتبری بود که تیر خلاص را به حریف زد و همه امتیازهای بازی را برای ایران به دست آورد. این وضعیت البته در دیدار برگشت کاملا جبران شد. این بار تیم ملی، حملات زیادی انجام داد و حتی یک گل نیز به ثمر رساند که از سوی داور مردود اعلام شد. در نهایت این ازبک‌ها بودند که با زدن یک گل، بازی را به سود خودشان تمام کردند. این آخرین بازی ملی مهدی رحمتی بود و رابطه او با سرمربی تیم را شکرآب کرد. هنوز هم این تنها برد تاریخ ازبکستان روبه‌روی تیم ملی ایران به شمار می‌رود.

سه برد، سه کلین‌شیت

یک سال بعد از جام جهانی برزیل، ایران و ازبکستان در یک نبرد دوستانه با هم مسابقه دادند و باز هم تیم ملی ایران بود که موفق شد حریفش را با یک گل شکست بدهد و پیروزی در این نبرد دوستانه را از آن خودش کرد. سرنوشت اما دوباره ایران و ازبکستان را در یک گروه مشترک در مرحله مقدماتی جام جهانی قرار داد. دو تیم این بار در مقدماتی جام جهانی روسیه با هم روبه‌رو شدند. این بار تیم ملی باز هم با درخشش سیدجلال حسینی، بازی رفت را در زمین ازبکستان برد. یک ضربه سر کافی بود تا ایران همه امتیازهای آن نبرد حساس را به دست بیاورد. در دیدار برگشت نیز همه چیز به سود تیم ملی ایران رقم خورد. این بار ایران با زدن دو گل، ازبکستان را شکست داد و جشن صعود به جام جهانی را برپا کرد. این یک خاطره بسیار خوب برای فوتبال ایران به شمار می‌رفت. سومین برد متوالی ایران روبه‌روی ازبک‌ها، باز هم با بسته نگه داشتن دروازه همراه شد. کاری که تیم کارلوس کی‌روش در آن کاملا استاد بود.

 برنده‌ای به اسم ایران

روند پیروزی‌های ایران روبه‌روی ازبکستان باز هم ادامه پیدا کرد. این بار در سال 2018 دو تیم مسابقه‌ای دوستانه را برگزار کردند که به سود تیم ملی ایران تمام شد. در آن مسابقه نیز کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران بود و تنها گل مسابقه را روزبه چشمی وارد دروازه حریف کرد. جالب اینکه دو تیم دوباره چند ماه بعد به مصاف هم رفتند و این بار ایران با تک گل مهدی ترابی، موفق شد از سد ازبکستان بگذرد. شکست دادن ازبک‌ها بدون خوردن گل، تبدیل به عادت همیشگی تیم ملی ایران شده بود. آخرین برخورد دو تیم تا امروز در سال 2020 اتفاق افتاده است. جایی که دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران بود و وادیم آبراموف نیز سرمربی ازبکستان به شمار می‌رفت. در آن مسابقه که نبردی دوستانه بود، سردار آزمون گل اول ایران را زد و مهدی طارمی نیز از روی نقطه پنالتی اختلاف را بیشتر کرد. در تیم رقیب اما الدر شوموردوف توانست به ایران گل بزند تا ازبکستان بعد از مدت‌ها موفق به شکستن طلسم دروازه ایران شود. حالا بعد از سه سال، دو تیم دوباره با هم برخورد خواهند کرد.