هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال 2023 از امروز آغاز می‌شود. هفته نخست این مسابقات در مرحله مقدماتی از 16 خرداد با حضور ۱۶ تیم کانادا، آمریکا، آرژانتین، ایتالیا، کوبا، آلمان، هلند، برزیل، ژاپن، فرانسه، چین، ایران، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی آغاز شد و تیم ملی والیبال کشورمان با کسب چهار امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفت.

حالا دو شهر روتردام هلند و اورلئان فرانسه از امروز (30 خرداد) تا چهار تیر از هفته دوم لیگ ملت‌ها میزبانی می‌کنند. هفته‌ای که برای تمام تیم‌ها به خصوص تیم ملی ایران حساسیت بسیار بالایی دارد. شاگردان بهروز عطایی که در هفته نخست عملکردی دور از انتظار داشتند، این هفته برای جبران وارد میدان می‌شوند تا جایگاه بهتری در جدول رده‌بندی به دست بیاورند. بازی اول آنها امروز از ساعت 14:30 مقابل آلمان برگزار خواهد شد. تیمی که شرایط مشابهی دارد و تنها یک پیروزی در هفته نخست به دست آورده است.

اما تاریخچه دو تیم ایران و آلمان نشان می‌دهد که آلمان حریف آسانی نیست. نخستین بازی دو تیم در سال 1991 برگزار شد و از آن زمان آنها هشت بار به مصاف هم رفته‌اند. سهم ایران از این تعداد مسابقه سه پیروزی بوده و پنج برد نصیب آلمانی‌ها شده است. از این هشت مسابقه، پنج دیدار هم در لیگ ملت‌ها بوده است. تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۱۳ دو بار با سرمربیگری «خولیو ولاسکو» برابر آلمان قرار گرفت که در یکی از بازی‌ها حریفش را سه بر صفر شکست داد و در دیگری با همین نتیجه مغلوب آلمان شد. ملی‌پوشان در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با هدایت «ایگوور کولاکوویچ» برابر تیم آلمان در لیگ ملت‌ها قرار گرفتند که در اولین دیدار سه بر دو و در دومین مسابقه سه بر صفر حریف را شکست دادند. در سال ۲۰۲۱ تیم ملی والیبال ایران با هدایت «ولادیمیر آلکنو» در لیگ ملت‌ها برابر آلمان با نتیجه سه بر دو شکست خورد تا ایرانی‌ها در مجموع در پنج دیدار خود با آلمان در لیگ ملت‌ها، سه پیروزی (یک برد در چین و دو برد در تهران) و دو شکست برابر این تیم در کارنامه خود ثبت کنند. از سوی دیگر تیم ملی والیبال کشورمان در رده‌بندی فدراسیون جهانی با کسب امتیاز ۲۵۰.۰۸ در رده یازدهم قرار دارد و آلمانی‌ها با کسب ۱۸۴.۶۵ امتیاز در رتبه شانزدهم ایستاده است و این نشان می‌دهد تیم ایران به لحاظ آماری از آلمانی‌ها برتر است.

تیم ملی والیبال کشورمان در سه دیدار در قاره سبز به مصاف آلمان رفته که در هر سه مسابقه در جام واگنر در لهستان در سال ۲۰۱۲، در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ در لهستان و در سال ۲۰۲۱ لیگ ملت‌ها در ایتالیا بوده که بلندقامتان ایران در هر سه دیدار مغلوب این تیم شدند. حالا شاگردان عطایی در تلاش هستند در هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها این طلسم ۱۱ ساله را بشکنند، اما رقابت با تیم آلمان آن هم در قاره سبز کار آسانی نیست چراکه تیم ملی والیبال کشورمان تاکنون موفق نشده در این قاره آلمانی‌ها را به زانو در بیاورد.

بهروز عطایی در لیست هفته دوم خود تغییر کوچکی لحاظ کرده است.

او بازیکنانی چون سیدمحمد موسوی (کاپیتان)، مهدی جلوه، محمد ولی‌زاده، محمدطاهر وادی، جواد کریمی، امین اسماعیل‌نژاد، علی حاجی‌پور، محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، پوریا حسین خانزاده، شهروز همایونفرمنش، میثم صالحی را به خط کرده تا به میدان بروند، اما محمدجواد معنوی‌نژاد در هفته دوم جای خود را به میثم صالحی داد که این موضوع با واکنش معنوی‌نژاد هم همراه بود. از بین این ۱۴ بازیکن موسوی، حضرت‌پور، شریفی، وادی، صالحی، اسفندیار، کریمی و صالحی سابقه بازی برابر آلمان در لیگ ملت‌ها را دارند. بازی ایران و آلمان امروز حسابی دیدنی است.