نگار رشیدی

هفته دوم لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ والیبال در گروه مردان به میزبانی روتردام هلند و اورلئان در فرانسه از فردا ۳۰ خرداد تا چهار تیر برگزار خواهد شد. ۱۶ تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها در هفته دوم در ۳۲ مسابقه به مصاف یکدیگر خواهند رفت که تیم‌های هلند، آمریکا، لهستان، ایران، ایتالیا، آلمان، صربستان و چین در قالب گروه سوم و در شهر روتردام هلند مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند. تیم‌های فرانسه، کوبا، برزیل، ژاپن، اسلوونی، بلغارستان، آرژانتین و کانادا (گروه چهارم) نیز در شهر اورلئان فرانسه به مصاف یکدیگر خواهند رفت. نخستین بازی ایران در هفته دوم این مسابقات فردا (سه‌شنبه 30 خرداد) از ساعت 14:30مقابل آلمان برگزار خواهد شد، بازی دوم شاگردان عطایی چهارشنه مقابل ایتالیا خواهد بود، بازی سوم جمعه دوم تیر مقابل آمریکا برگزار می‌شود و بازی چهارم و آخر برابر هلند میزبان برگزار خواهد شد.

با توجه به نتایجی که در هفته اول این مسابقات رقم خورد و تیم ملی با یک برد و سه شکست و کسب چهار امتیاز در رده یازدهم ایستاد، در این هفته تمام بازی‌های تیم ملی حائز اهمیت هستند و امتیاز هر مسابقه برای شاگردان عطایی ضروری به نظر می‌رسد. بسیاری هم امیدوارند مثل دوره‌های قبل که ایران شروع خوبی در لیگ ملت‌ها نداشت، از هفته دوم شاهد تیم قدرتمندی در مسابقات باشند. در هر حال رقابت با آمریکا رنگ و بوی دیگری برای والیبال ایران دارد. دلیل آن هم این است که اگر بلندقامتان ایران بتوانند آمریکا را شکست بدهند، مقابل این تیم در پیروزی هت‌تریک خواهند کرد. تیم ملی والیبال آمریکا در دو بازی گذشته خود برابر تیم ملی ایران شکست سختی خورده است ولی این آمریکا که در هفته اول بسیار سر حال نشان داده با آمریکای دو بازی قبل برابر ایران تفاوت‌های زیادی دارد و نوید یک بازی سخت را می‌دهد. تیم ملی نیاز مبرمی به پیروزی برابر آمریکا دارد تا هم در جدول لیگ ملت‌ها و هم در رنکینگ جهانی صعود خوبی داشته باشد. آمریکا در هفته اول مسابقات عملکرد خوبی داشت و با کسب سه پیروزی در جایگاه دوم قرار گرفته است. قطعا مثل همیشه نبرد دو تیم ایران و آمریکا جذابیت زیادی خواهد داشت. اگر ایران بتوانند سومین پیروزی متوالی را برابر آمریکا به دست بیاورد قطعا در ایجاد انگیزه و افزایش روحیه‌شان هم موثر خواهد بود. هرچند این موضوع نباید باعث شود که ملی‌پوشان تمرکزشان را روی بازی‌های دیگر کم کنند. چراکه بیشتر از ثبت رکورد، تلاش برای پیروزی در تمام بازی‌ها، کسب امتیاز و صعود در رنکینگ اهمیت دارد.

عطایی و تیمش باید از همان بازی اول که مقابل آلمان برگزار می‌شود، فقط با هدف برد به زمین بروند. آلمان هم مانند ایران با یک برد به هفته دوم آمده و در رده چهاردهم قرار دارد. آلمانی‌ها قصد دارند با پیروزی برابر ایران خودشان را در جدول بالا بکشند. هدفی که تیم ملی هم به دنبال آن است و برنده این مسابقه می‌تواند با روحیه بیشتری به مصاف دیگر رقبا برود. آلمان در رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال در رتبه شانزدهم قرار گرفته و اصولا در سال‌های گذشته چالش خیلی سختی برای رقبای خود نبوده است. با این وجود شاگردان بهروز عطایی اصلا نمی‌توانند این حریف خود را دست کم بگیرند چراکه شکست در این بازی می‌تواند رویای صعود به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها را به کمترین میزان ممکن برساند. این بهترین فرصت است که والیبال ایران باید از آن استفاده کند تا نشان دهد که نتایج هفته نخست اتفاقی بوده و این تیم هنوز جزو مدعی‌های صعود به مرحله حذفی قرار دارد.