آماده سفر!

فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران هنوز شروع نشده و طبیعتا سرنوشت خیلی از بازیکنان در این لیگ، مبهم به نظر می‌رسد. در مورد ۲۰ بازیکن شاخص در فوتبال ایران اما زمزمه‌های بیشتری نسبت به سایرین وجود دارد. نفراتی که اصلا بعید نیست در همین تابستان، مقصد دیگری را برای خودشان در نظر بگیرند و به تیم دیگری در فوتبال ایران یا لیگ‌های خارجی ملحق شوند. باید در انتظار یک تابستان جذاب و غیرقابل‌پیش‌بینی در باشگاه‌های ایرانی باشیم.

آریا طاری

 

محمدرضا   اخباری

زمزمه‌های جدایی این سنگربان از تراکتور، هر روز بیشتر از روز گذشته شنیده می‌شود. عقاب یا به قول خود تبریزی‌ها «قارتال» تراکتور، تا پایان این فصل با باشگاه قرارداد داشته و حالا باید در مورد آینده‌اش تصمیم بگیرد. اخباری روزهای پرفراز و نشیبی را در تراکتور سپری کرده است. او زمانی سنگربان شماره یک باشگاه بود اما ناچار شد در پایان دوران سربازی به سایپا برگردد. این رفت و برگشت‌ها او را کمی دچار افت کردند. محمدرضا حتی در بازگشت دوباره به تراکتور به یک گلر نیمکت‌نشین تبدیل شد اما به مرور زمان دوباره حقش را از این تیم گرفت. حالا نام او در فهرست خریدهای احتمالی این فصل سرخابی‌ها به چشم می‌خورد. البته تراکتوری‌ها نیز نهایت تلاش‌شان را برای حفظ این سنگربان انجام خواهند داد.

سیدحسین حسینی

داستان کاپیتان و مرد اول دروازه استقلال کمی پیچیده به نظر می‌رسد. او هم درست مثل ساپینتو تا قبل از فینال جام حذفی مورد اعتماد طرفداران باشگاه قرار داشت اما پس از آن، با موجی از انتقادهای بزرگ روبه‌رو شد. سیدحسین حالا تحت فشار زیادی قرار دارد و شاید در نهایت تصمیم به ترک استقلال بگیرد. ممکن است این تابستان برای او، زمانی برای رقم زدن یک تغییر بزرگ باشد. با این حال او در چند سال گذشته نیز چند بار در یک قدمی ترک استقلال بوده و در نهایت همیشه در این تیم مانده است.

علیرضا بیرانوند

او هنوز با پرسپولیس قرارداد دارد اما ظاهرا اگر تا قبل از پایان این ماه بخش دیگری از مطالباتش را دریافت نکند، اجازه فسخ قرارداد خواهد داشت. بیرو که در طول فصل مدام از رضا درویش و شیوه مدیریتش در پرسپولیس تمجید می‌کرد، مدتی پس از فعال شدن بند رضایت مدیرعامل، به این نتیجه رسید که نمی‌تواند به کار کردن با این مدیر ادامه بدهد! به هر حال رابطه بین این سنگربان و پرسپولیس فعلا رابطه خوبی به نظر نمی‌رسد و شاید اگر بیرو پیشنهاد خارجی داشته باشد، از این تیم برود. البته بعید است او در لیگ برتر ایران برای تیم دیگری بازی کند اما شنیده می‌شود برخی باشگاه‌های آسیایی نیز به دنبال جذب این سنگربان هستند.

حسین پورحمیدی

این فصل زیر نظر مهدی رحمتی، درخشان بود و بهترین فصل دوران باشگاهی‌اش را سپری کرد. نفر دوم لیگ برتر از نظر تعداد کلین‌شیت‌ها، حالا مورد توجه باشگاه‌های زیادی قرار دارد. پورحمیدی این روزها در اردوهای تیم ملی حاضر شده است. طبیعتا مهدی رحمتی علاقه زیادی دارد تا دوباره با این گلر کار کند و او را به نساجی ببرد. با این حال پورحمیدی در انتظار باشگاه‌های بزرگ‌تری خواهد بود. اگر سیدحسین حسینی از استقلال جدا شود، این سنگربان گزینه جدی باشگاه آبی پایتخت خواهد شد. چراکه پورحمیدی سابقه حضور در باشگاه استقلال را دارد و زمانی در عضویت این تیم قرار داشته است.

با توجه به  شرایط مالی آبی‌ها، شانس ماندن قایدی در استقلال اصلا زیاد نیست. باید صبر کرد و دید که الاهلی چه رقمی را برای فروش این ستاره در نظر می‌گیرد

رامین رضاییان

قرارداد رامین با سپاهان یک‌ساله بود و حالا این بازیکن باید دوباره برای آینده‌اش تصمیم بگیرد. او در بازگشت به فوتبال ایران به هدفش برای بازی در جام جهانی رسید و حتی موفق شد در این جام برای تیم ملی ایران گل هم بزند. رضاییان در سپاهان نیز بسیار آماده ظاهر شد و در مجموع، روزهای خوبی را در این تیم سپری کرد. حالا رامین باید بین ماندن در سپاهان و بازی در حاشیه خلیج فارس، یکی را برای خودش انتخاب کند.

شجاع خلیل‌زاده

اوضاع در فوتبال قطر به خصوص در این فصل برای شجاع خلیل‌زاده خوب پیش نرفت و قرارداد او با باشگاه الاهلی تمدید نخواهد شد. او علاقه زیادی دارد تا به پرسپولیس برگردد اما به نظر می‌رسد فعلا یحیی تمایلی به رقم زدن این انتقال ندارد. چراکه دو مدافع ثابت او یعنی پورعلی‌گنجی و گولسیانی، به خوبی به نیازهای تیم در این بخش از زمین پاسخ داده‌اند. به نظر می‌رسد شجاع حالا در وضعیتی قرار گرفته که زمانی سیدجلال حسینی در آن قرار داشت. بازیکنی که از پرسپولیس رفت و وقتی تصمیم به برگشت گرفت، ناچار شد یک سال برای تیم دیگری بازی کند. از سپاهان به عنوان مقصد احتمالی شجاع در لیگ برتر یاد می‌شود.

محمدحسین کنعانی‌زادگان

او هم مثل شجاع با احتمال بالایی برای ترک لیگ قطر روبه‌رو شده اما شاید برخلاف شجاع، در پرسپولیس پذیرفته شود. چراکه هم شرایط سنی بهتری دارد و هم شیوه جدایی‌اش از پرسپولیس، بهتر از خلیل‌زاده بوده است. اگر قرارداد گولسیانی با پرسپولیس تمدید نشود، کنعانی گزینه بسیار جدی این تیم برای فصل جدید خواهد بود. زوج این بازیکن و مرتضی پورعلی‌گنجی، قبلا در ترکیب تیم ملی ایران نیز ایجاد شده است.

سامان فلاح

مدافع جوان پیکان به دنبال این است که برای باشگاه‌های بزرگ‌تری به میدان برود و تجربه‌های جدیدی به دست بیاورد. چند باشگاه نیز از همین حالا به شکل جدی به دنبال جذب این بازیکن هستند. سامان فلاح از آن نفراتی است که اصلا بعید نیست ظرف چند سال آینده به لیگ‌های خارجی برود. در نتیجه امضای قرارداد بلندمدت با او، یک تصمیم سودساز خواهد بود.

ابوالفضل جلالی

سکوت و فسخ قرارداد تنها واکنش‌های ابوالفضل جلالی به پایان این فصل از فوتبال ایران بوده‌اند. او از استقلال جدا شده و گفته می‌شود از پرسپولیس پیشنهاد دریافت کرده است. جلالی در همین فصل طعم بازی کردن در جام جهانی را چشید اما هیچ‌وقت مورد اعتماد ساپینتو نبود. شاید هم جدایی ساپینتو موجب شود او قرارداد تازه‌ای را با استقلال امضا کند.

یاسین سلمانی

همین که فصل تمام شد، صفحه اینستاگرام باشگاه سپاهان را آنفالو کرد و سپاهانی‌ها نیز به  سرعت جوابش را دادند. یاسین در 21 سالگی دیگر با باشگاه اصفهانی قرارداد ندارد و گفته می‌شود پرسپولیس و گل گهر، مشتری‌های جدی او هستند. این بازیکن در همین سن و سال کم، حواشی نسبتا زیادی دارد و احتمالا هر تیمی را که برای بازی انتخاب کند، این حواشی را با خودش به آن تیم نیز خواهد برد.

محمد خدابنده‌لو

فقط یک سال از حضور محمدخدابنده‌لو در گل گهر می‌گذرد. آیا گل گهری‌ها واقعا با این استعداد جوان قرارداد یک‌ساله بسته‌اند که این همه زمزمه در مورد جدایی او وجود دارد؟ اگر چنین چیزی درست باشد، ضعف مدیریت در فوتبال ایران دوباره اثبات خواهد شد. به هر حال خدابنده‌لو نیز در رادار چند باشگاه لیگ برتری از جمله پرسپولیس قرار گرفته است.

مهدی حسینی

ابتدا اسکوچیچ و سپس امیر قلعه‌نویی، این بازیکن را به تیم ملی دعوت کردند. مهدی حسینی یکی از نفرات مستعد لیگ برتر بوده و اصلا بعید نیست که تصمیم به جدایی از مس کرمان داشته باشد. این بازیکن کناری بااستعداد، مورد توجه استقلال قرار دارد و شاید در فصل جدید به این تیم ملحق شود.

رضا شکاری

به نظر می‌رسد جدایی قلعه‌نویی از گل گهر، بسیاری از نفرات این باشگاه را نیز به ترک تیم علاقه‌مند کرده است. رضا شکاری نیز در همین مسیر قرار دارد. او مورد توجه تراکتور بود تا دوباره به این تیم برگردد اما ظاهرا رقم پیشنهادی‌اش برای این بازگشت، بیش از اندازه سنگین بود!

علی قلی‌زاده

در بین لژیونرهای اروپایی فوتبال ایران، شاید قلی‌زاده تنها بازیکنی باشد که در این فصل به لیگ برتر برمی‌گردد. فعلا زمزمه‌هایی از این ماجرا به گوش می‌رسد اما بعید است که این بازگشت در همین تابستان اتفاق بیفتد. به هر حال پرسپولیس و سپاهان شرایط او را به دقت زیر نظر دارند.

مهدی قایدی

قراردادش با استقلال تمام شده و باشگاه الاهلی امارات باید در مورد او تصمیم بگیرد. با توجه به  شرایط مالی آبی‌ها، شانس ماندن قایدی در استقلال اصلا زیاد نیست. باید صبر کرد و دید که الاهلی چه رقمی را برای فروش این ستاره در نظر می‌گیرد.

محمد محبی

وضعیت او نیز به باشگاه سانتاکلارا بستگی دارد و ظاهرا استقلال باید برای نگه داشتن محبی، ششصد هزار دلار پرداخت کند. شاید هم سپاهانی‌ها به واسطه رابطه خوبی که با این باشگاه دارند، برای جذب دوباره محبی اقدام کنند. سپاهان اولین تیم لیگ برتری محمد محبی به شمار می‌رفت.

شاید اگر بیرو پیشنهاد خارجی داشته باشد، از این تیم برود. البته بعید است او در لیگ برتر ایران برای تیم دیگری بازی کند اما شنیده می‌شود برخی باشگاه‌های آسیایی نیز به دنبال جذب این سنگربان هستند

مهدی ممی‌زاده

نقش این جوان بااستعداد در روند حفظ نفت آبادان در لیگ برتر، اصلا کم‌تر از عبدا... ویسی نبود. ممی‌زاده با درخشش در هفته‌های پایانی و زدن دو گل تماشایی به استقلال و گل گهر، چهار امتیاز برای تیمش گرفت و نفت را در لیگ ماندگار کرد. حالا فولاد خوزستان و چند باشگاه دیگر، به شکل جدی به دنبال جذب این بازیکن برای تیم‌شان در فصل جدید هستند.

شهریار مغانلو

آقای گل این فصل لیگ برتر، به احتمال زیاد راهی لیگ‌های عربی خواهد شد. مغانلو فصل گذشته نیز از چند باشگاه مختلف در قطر و امارات پیشنهاد داشت و حالا آقای گل شدن در لیگ برتر ایران، این روند را برایش تسهیل خواهد کرد. کمی بعید به نظر می‌رسد که او فصل جدید را در سپاهان شروع کند.

کاوه رضایی

هیچ‌کس نمی‌داند کاوه کجاست و این مدت مشغول چه کاری بوده اما همه می‌دانند که او بعد از یک نیم‌فصل بدون تیم بودن، دوباره به لیگ برتر برمی‌گردد. به نظر می‌رسد در صورت جدایی شهریار مغانلو، کاوه رضایی گزینه ملحق شدن به باشگاه سپاهان خواهد بود. او در انتظار رقم زدن یک بازگشت خوب به فوتبال ایران است.

محمد عباس‌زاده

رابطه خمس با این بازیکن، هیچ‌وقت انقدر ایده‌آل نبوده است. با توجه به ماندن قطعی پاکو در تبریز، به نظر می‌رسد باید در انتظار جدایی عباس‌زاده از این باشگاه باشیم. او به زودی تیم بعدی‌اش در رقابت‌های لیگ برتر ایران را معرفی خواهد کرد.