کلکسیون گلزنی!

اگرچه قرقیزستان حریفی نبود که تیم ملی را به دردسر بیندازد اما درخشش دوباره مهدی طارمی و سردار آزمون در ترکیب تیم ملی، دلچسب به نظر می‌رسید. شاید تنها فایده این مسابقه همین بود که این دو نفر توانستند تعداد گل‌های ملی‌شان را افزایش بدهند. مهدی روبه‌روی قرقیزها هت‌تریک کرد و سردار آزمون نیز توانست دو بار دروازه این تیم را باز کند. آنها در بین مهره‌هایی که هنوز فوتبال بازی می‌کنند، بهترین گلزنان تیم ملی به شمار می‌روند و به رده اول این فهرست نیز نیم‌نگاهی خواهند داشت.

آریا رهنورد

 

سردار آزمون؛ در تعقیب کریم

اواخر سال 2014 بود که سردار آزمون به عضو ثابت اردوهای تیم ملی تبدیل شد. او با تیم ملی به جام جهانی برزیل نرفت اما بعد از آن، دیگر جایگاه ثابتی در تیم برای خودش پیدا کرد. اولین گل ملی سردار، روبه‌روی کره جنوبی در تهران به دست آمد.

در مسابقه دوستانه‌ای که البته چندان هم دوستانه به نظر نمی‌رسید! آزمون کمی بعد مقابل عراق نیز دومین گل ملی‌اش را باز هم یک در مسابقه تدارکاتی به ثمر رساند. اولین گل رسمی این ستاره برای تیم ملی ایران، به زیباترین شکل ممکن به ثمر رسید. او در جام ملت‌های 2015 با یک چرخش استثنایی که آن روزها مورد توجه خیلی از رسانه‌های فوتبالی در دنیا نیز قرار گرفت، دروازه قطر را باز کرد. سردار در همان دوره از جام ملت‌ها، به عراق نیز گل زد اما تیم ملی در نهایت در آن مسابقه بازنده شد. آزمون زننده اولین گل ایران در مسیر مقدماتی جام جهانی 2018 نیز بود. آزمون در دو مرحله از مقدماتی جام جهانی 2018، توانست 11 گل برای تیم ملی بزند و یکی از اصلی‌ترین عوامل صعود به جام برای ایران باشد. مهم‌ترین گل او در این مرحله، با یک ضربه عالی روبه‌روی کره جنوبی به دست آمد تا تیم کی‌روش سه امتیاز حساس آن مسابقه را در تهران نگه دارد. سردار همان سال‌ها اولین هت‌تریکش برای تیم ملی را نیز در یک نبرد دوستانه با مقدونیه تجربه کرد. او در جام ملت‌های 2019 نیز چهار گل برای تیم ملی به ثمر رساند و کمی بعد در نبرد با کامبوج در مقدماتی جام جهانی 2022، دوباره برای تیم ملی هت‌تریک کرد. آزمون حالا در رقابت‌های کافا، سه گل دیگر به گل‌های ملی‌اش اضافه کرده تا 44 گل ملی در کارنامه داشته باشد. او در 28 سالگی فقط 6 گل با رکورد کریم باقری فاصله دارد و به زودی تبدیل به دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی ایران خواهد شد. سردار این 44 گل را در 70 بازی به ثمر رسانده و میانگین گلزنی‌اش 0.65 گل در هر مسابقه است. شاید اگر او هم مثل علی دایی تا 37 سالگی به بازی در تیم ملی ادامه بدهد، بتواند تهدیدی نیز برای رکورد جاودانه شهریار به وجود بیاورد.

شاید یکی از حسرت‌های بزرگ فوتبال ایران، دیر معرفی شدن مهدی طارمی به سطح اول است. مهدی حالا 30 ساله شده و کمی بعید به نظر می‌رسد که بتواند خودش را به رکورد دایی برساند. شاید اگر او چند سال زودتر به تیم ملی معرفی می‌شد، این اتفاق رخ می‌داد

مهدی طارمی؛ دیر اما درست

فقط چهار بازیکن بین تعداد گل‌های ملی مهدی طارمی و علی دایی قرار گرفته‌اند؛ علی کریمی، جواد نکونام، سردار آزمون و کریم باقری. به نظر می‌رسد مهدی نیز خیلی زود خودش را به جایگاه دوم نزدیک خواهد کرد. او به ازای هر بازی در تیم ملی 0.47 گل به ثمر رسانده است. یعنی طارمی تقریبا به ازای هر دو بازی، توانسته یک گل برای تیم ملی بزند. 36 گل زده در 67 بازی نیز چنین آماری را تایید می‌کند. شاید یکی از حسرت‌های بزرگ فوتبال ایران، دیر معرفی شدن مهدی طارمی به سطح اول است. مهدی حالا 30 ساله شده و کمی بعید به نظر می‌رسد که بتواند خودش را به رکورد دایی برساند. شاید اگر او چند سال زودتر به تیم ملی معرفی می‌شد، این اتفاق رخ می‌داد.

مهدی گلزنی برای تیم ملی را از مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 شروع کرد. در حقیقت او چهار سال دیرتر از سردار آزمون برای تیم ملی گل زد اما خیلی زود توانست تعداد گل‌هایش را به تعداد گل‌های این ستاره نزدیک کند. طارمی در آزادی دو بار دروازه گوام را باز کرد تا روند گلزنی در تیم ملی را کلید زده باشد. طارمی در مجموع در مقدماتی جام جهانی روسیه هفت گل برای ایران به ثمر رساند و برای اولین بار با تیم ملی نیز به جام جهانی رفت. این بازیکن در جام ملت‌های 2019 نیز سه گل برای ایران به ثمر رساند. طارمی در روزهای حساس انتهایی مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2022، درخشش قابل توجهی روبه‌روی بحرین و عراق داشت و در هر دو بازی نیز موفق به گلزنی شد تا تیم ملی را از جهنم عبور بدهد. مهم‌ترین گل‌های این ستاره در فوتبال ایران اما در جام جهانی وارد دروازه انگلیس شدند. طارمی با این دو گل تبدیل به اولین بازیکن ایرانی شد که در جام جهانی بیشتر از یک گل می‌زند. او کاری کرد که علی دایی و هیچ‌کدام از پنج گلزن برتر تاریخ تیم ملی ایران موفق به انجامش نشده بودند.