اینترسیتی!

پپ گواردیولا یا سیمونه اینزاگی؟ یکی از این دو نفر، امشب خوشبخت‌ترین مربی اروپا خواهد شد. رسیدن سیتی به فینال لیگ قهرمانان، اتفاقی بود که خیلی‌ها انتظارش را داشتند اما اینتر با یک شگفتی بزرگ، خودش را به دیدار نهایی این تورنمنت رسانده است. اینتری که در دور گروهی حتی در یک قدمی حذف شدن قرار داشت، حالا به بزرگ‌ترین بازی سال رسیده است. بازی مالکانه سیتی روبه‌روی دفاع خوب و گلر آماده اینتر، لحظه‌های جذابی را برای این نبرد خواهند ساخت. این یک جدال فوق‌العاده تماشایی در اوج حرارت فوتبال اروپا خواهد بود.

آریا رهنورد

 

دو مسیر به سوی فینال

سیتی و اینتر، با کنار زدن رقبای زیادی راه‌شان را برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان هموار کردند. به نظر می‌رسد اینتر در دور گروهی، شرایط دشوارتری داشته و مسیر حذفی سیتی، سخت‌تر بوده است. اینتر در گروه مرگ رقابت‌ها قرار داشت و توانست بالاتر از بارسا و پایین‌تر از اینتر، به مرحله حذفی برسد. آنها در دو مرحله حذفی فقط با رقبایی از پرتغال روبه‌رو شدند و اینتر و بنفیکا را برای رسیدن به نیمه‌نهایی از پیش رو برداشتند. هر دو بازی نیمه‌نهایی برای این تیم در استادیوم خانگی‌اش برگزار شد. دو مسابقه روبه‌روی تیم همشهری که در نهایت تیم اینزاگی را راهی دیدار فینال کرد. سیتی در دور حذفی، کار به مراتب سخت‌تری داشت. آنها در اولین مرحله، لایپزیش را گلباران کردند. سپس مقابل بایرن به برتری رسیدند و در نهایت، رئال را شکست دادند. جالب اینکه در هر سه تقابل، دیدارهای رفت با تساوی تمام شد اما سیتی در دور برگشت، کار را در اوج قدرت تمام کرد.

فینال شماره پنج

این پنجمین فینال لیگ قهرمانان است که در آن تیمی از انگلیس روبه‌روی تیمی از ایتالیا قرار می‌گیرد. در هر چهار فینال قبلی، لیورپول به عنوان نماینده انگلیس حضور داشته است. در این چهار فینال، ایتالیایی‌ها دو بار و انگلیسی‌ها نیز دو بار به برتری رسیده‌اند. اگر سیتی در این بازی پیروز شود، تبدیل به دومین تیم تاریخ فوتبال انگلیس خواهد شد که با بردن یک تیم ایتالیایی به قهرمانی دست پیدا کرده است. اگر اینتر نیز به قهرمانی دست پیدا کند، تبدیل به اولین تیم ایتالیایی تاریخ می‌شود که با بردن یک تیم انگلیسی قهرمان اروپا شده است.

سه‌گانه یا شگفتی؟

اینتر بعد از شکست دادن بایرن در فینال سال 2010 اروپا برای بردن سه‌گانه با مورینیو، دیگر هرگز در فینال لیگ قهرمانان به میدان نرفته است. سیتی نیز در همه تاریخش فقط یک بار در فینال لیگ قهرمانان حاضر بوده و روبه‌روی پی‌اس‌جی شکست خورده است. اگر سیتی امشب به پیروزی برسد، برای اولین بار روی سکوی اول لیگ قهرمانان قرار می‌گیرد. آنها که این فصل لیگ برتر و جام حذفی را برده‌اند، در صورت رسیدن به پیروزی در این نبرد، سه‌گانه رویایی را جشن خواهند گرفت. تا امروز از فوتبال انگلیس، فقط یونایتد، لیورپول و چلسی قهرمان اروپا شده‌اند و سیتی در صورت بردن جام، چهارمین قهرمان انگلیسی این تورنمنت خواهد شد. اگر این اتفاق رخ بدهد، انگلیس رکورددار تعداد تیم‌های قهرمان در این تورنمنت خواهد بود. فوتبال ایتالیا نیز تا امروز سه قهرمان در لیگ قهرمانان داشته و در صورت پیروزی یا شکست اینتر، این وضعیت هیچ تغییری نخواهد کرد. شاید خیلی‌ها در انتظار قهرمانی سیتی باشند اما اینتر نشان داده که در این فصل همیشه برای میخکوب کردن دیگران آماده است.

کابوس ایتالیایی

این فصل برای فوتبال ایتالیا، فصل بسیار جذابی بود. چراکه سه تیم از این کشور توانستند به سه فینال اروپایی راه پیدا کنند. با این حال تا امروز دو تیم ایتالیایی در دیدارهای فینال با شکست روبه‌رو شده‌اند. رم نتیجه را به سویا واگذار کرد و فیورنتینا نیز در جدال با وستهم شکست خورد تا ایتالیا در فینال لیگ اروپا و فینال لیگ کنفرانس اروپا بازنده باشد. حالا نوبت اینتر است که علیه این طلسم مبارزه کند. فوتبال ایتالیا اصلا دوست ندارد در سومین فینال متوالی نیز بازنده شود و این فصل بدون جام بماند.

 

استانبول آماده است

سال 2005 بود که استانبول میزبان فینال لیگ قهرمانان شد و یک درام استثنایی در این ورزشگاه اتفاق افتاد. آن روز تیمی از شهر میلان، روبه‌روی لیورپول قرار گرفت و با وجود زدن سه گل در نیمه اول، در نهایت شکست خورد. هنوز هم این بزرگ‌ترین بازگشت اروپایی در فینال لیگ قهرمانان به شمار می‌رود. حالا دوباره فینال اروپا به این شهر برگشته است و به نظر می‌رسد استانبول کاملا آماده این بازی باشد. در بسیاری از نقاط شهر، المان‌های مربوط به این مسابقه نصب شده‌اند و همه چیز آماده به نظر می‌رسد تا یک فینال هیجان‌انگیز بین اینتر و سیتی برگزار شود. این بازی یک شباهت دیگر با فینال 2005 استانبول هم دارد. آن روز لیورپول و میلان برای اولین بار در تاریخ‌شان در یک بازی رسمی به مصاف هم رفتند. بازی امشب نیز اولین برخورد اینتر و سیتی در نبردهای رسمی است.