نگار رشیدی

بیست‌وششمین دوره رقابت‌های جهانی که به میزبانی جمهوری آذربایجان برگزار شد، یک میدان فراموش‌نشدنی برای تکواندوی ایران بود. جایی که ناهید کیانی برای نخستین بار مدال طلای مسابقات جهانی را به گردن آویخت تا یک نتیجه تاریخی را رقم بزند. او همچنین با این مدال طلا بعد از 9 سال اولین طلایی کشورمان در دو گروه بانوان و آقایان لقب گرفت. تیم ملی تکواندو بانوان ایران با طلای کیانی، رتبه و جام پنجمی را از آن خود کرد تا یک رکورد تاریخی را ثبت کند. در مجموع تیمی بانوان و آقایان نیز ایران با یک طلا و دو برنز در جایگاه ششم قرار گرفت. آرین سلیمی و متین رضایی برنزی‌های تکواندوی ایران بودند.

کیانی که با قرعه بسیار سختی روبه‌رو شده بود، از همان گام نخست درخشان ظاهر شد و با عبور از «این سوان» از کره جنوبی، «لوکا پاتافالوی» از مجارستان، «نیکا کاراباتیچ» از کرواسی و «تاتیانا مینینا» قهرمان جهان و المپیک از روسیه به دیدار فینال رسید و در گام آخر با پیروزی دو بر صفر مقابل حریف چینی خود، اولین زن تکواندوکار ایرانی شد که طلای جهان را به دست می‌آورد.

کیانی در حالی دست به این تاریخ‌سازی زد که او از زمان المپیک توکیو روزهای پر فراز و نشیبی داشت. این ملی‌پوش در المپیک توکیو باید با کیمیا علیزاده مسابقه می‌داد و از این بابت بسیار تحت فشار بود. علیزاده سال‌ها هم‌تیمی کیانی بود و البته توانسته بود نخستین مدال المپیک را برای ورزش بانوان ایران به دست بیاورد. با این حال کیانی که از خوب‌های تکواندوی زنان است به تلاشش ادامه داد تا در قامت مدعی پوشیدن لباس تیم ملی بماند. با این حال او در زمستان سال گذشته چالش‌های جدیدی پیدا کرد. او مدتی تصمیم گرفت تیم ملی را ترک کند و چند باری هم توسط کادر فنی از ترکیب تیم بیرون گذاشته شد. درنهایت این چالش‌ها به صلح بین او و کادر فنی ختم شد تا حالا او ستاره درخشان تکواندوی بانوان باشد. کیانی حالا پرانگیزه‌تر از همیشه برای رسیدن به المپیک تلاش می‌کند. شاید او بتواند در پاریس دومین مدال تکواندوی بانوان را هم به دست بیاورد.

البته طلای کیانی نباید باعث نادیده گرفتن عملکرد ضعیف کاروان تکواندو شود. او تنها طلایی تیم 15 نفره ایران بود و این رشته اگر می‌خواهد به دوران اوج برگردد، باید به سرعت از این مسیر خارج شود. در بین 12 نفر هوگوپوشی که از دور مسابقات جهانی حذف شدند نام‌های باتجربه‌ای به چشم می‌خورد که حتی تجربه حضور در المپیک را هم دارند. نفراتی مثل فرزان عاشورزاده، میرهاشم حسینی و مهران برخورداری در تیم مردان تجربه‌های بسیاری دارند و توقعات از آنها بیشتر از اینهاست. از سوی دیگر مینو مداح سرمربی تیم ملی بانوان با پایان مسابقات تنها درباره طلای کیانی صحبت کرد و توضیحی درباره ناکامی دیگر شاگردانش نداشت. مداح به عنوان سرمربی باید توضیحی کامل درباره عملکرد تیمش داشته باشد. مداح باید به خوبی عملکرد شاگردانش را آنالیز کند تا تیمش سهم خوبی در کاروان اعزامی به المپیک پاریس داشته باشد.